När det växer

Jag går i någon slags odlarbubbla.
Låter ju rysligt pretentiöst...
Men jag tror att ni fattar.
Den där lyckan över att det växer.

När jag kommer hem och ser köksbordet.
Som är fyllt av glasklockor med saker som växer.
En del som har fått komma ut från glasklockorna och är färdiga
för att planteras ut och få andas i solen.
Blandat med sprayflaskor, silverskålar som jag köpte i Amsterdam.



Så jag går där och sprayar lite samtidigt som jag pratar med en av 
mina äldsta vänner i telefonen. Vi har känt varandra sen vaggan.

Hon säger:
I morgon fisen, då skiter du i att fixa med mat och allt.
Jag kommer in till stan så drar vi ut en vända.
-Vart då säger jag.
-Vi gör det du älskar säger hon samtidigt som hon
försöker få koll på hästar och barnen.
-Vi dricker kaffe och kollar blommor.
Du bestämmer vart, jag kör vrålar hon för att överrösta 
sin hund som dessutom börjar skälla mitt i allt.

Just den här människan tar över när jag blir trött.
Då kommer hon farandes i sin skitiga bil.
Där man får sitta bland kaffemuggar, hovslagargrejer,
barnens väskor, hundhår och välja musik som ska spelas.
Och ofta har hon med sig mina favoritbullar.
Fy fabian alltså vad jag är lyckligt lottad som har såna vänner.

Så ikväll ska jag alltså kolla mera blommor.
Och lite frön också.
Och dricka kaffe förstås.
Behagligt.

Kram Hannis




16 kommentarer:

choicesbyannie sa...

Låter som om du har en mycket trevlig dag framför dig.
Härligt med sådana vänner.
Massa kramar
Annie

Flower of Fame sa...

Härligt med sådana vänner. Hoppas ni får en trevlig stund. Kul att dina plantor och fröer tar sig. Ha en fin dag Kram Pernilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Underbart med sådana vänner! Önskar dig en fin dag!
Kram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Inte konstigt om du odlar och sår i massor, så länge som du fick vänta på kolonin. Och du har en härlig väninna, kommer bli en fin dag.
Kramar/AM

Le petit jardin sa...

Vilken underbar vän, håll hårt i henne

kram Kajsa

Helén i Vilrummet sa...

Det väcker något inom en när man ser saker växa och spira. Om det sedan är i fina glasklockor och där sticklingarna sprayas med fin sprayflaska gör ju inte saken mindre magisk. Vacker så det förslår.
Jag hoppas ni får en underbar tur med blommor och fika.
Kram Helén

Den där Victoria sa...

Underbart med såna vänner, som fångar upp en när man är på väg att falla.

Kram Victoria

franmyllan sa...

Underbart med sådana vänner! Ha så kul!
Kram Sara

Anna S sa...

En sån härlig vän! :-D Härligt, för att inte säja underbart med vänner som finns där även om man inte alltid hör av dem. Som kommer och bara finns, på sitt sätt och som låter en vara på ens eget sätt.
Ha det så gott med kaffe, vännen och med att kolla på blommor! Du kommer säkert få med dej finheter hem tror jag.

Kramers! :-)

millandante sa...

UNDERBART!!! Man kan liksom inte ha det bättre i livet när man har sådana vänner... fint du skriver!!!

Kram och mysig kväll!!
Milla

Therese sa...

Så vakre bilder! Jeg er også sånn enorm lykke over alt som spirer og gror, og av og til tenker jeg at jeg kanskje ikke er normal så det er godt å lese at du også har det sånn. Har du klart å få ingefæren til å spire? Jeg ga opp min, men skal prøve på nytt siden.

I går smilte jeg av buksene dine, de er jo råååsa ;-) Høres deilig ut å gå rundt med de med bare føtter i sandaler.

Jeg har også en slik venninne, henne som plukker blomster til meg. Så godt det er med slike mennesker det er godt å bare være sammen med - helt uten krav eller forventinger. Håper du får en gylden stund og fine blomster.

Team Åsgård sa...

Det är sånadär kompisar man ska ha. Dom där som vet vad man behöver innan man vet det själv. Guld värda!!!

Pemsplatser sa...

Ja men det låter ju superhärligt! Så kul när det växer! Kram

anettan sa...

Men visst är det spännande att odla, man vet aldrig hur det går. Kram anette

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Hej pinglan !

Odlarbubblan..det är en bra bubbla det , i den kan man stanna länge.
Så fin vän du har...och hon med !!
Så gott att du mår väl och du är ju duktig på att lyssna in vad hjärtat har att säga..fortsätt med det.

Varm kram till dej !!

Angélica D sa...

HI i love your blog , you have a new follower from Chile
Angelica