Pysslat lite med odlingslotten

Så här såg den ut när den blev min.
Gammalt som var lämnat och mest rörigt.
 Nu har jag rivit det mesta, ytvänt jorden lite försiktigt.
Det som är kvar att fixa till är hallonbusken, eller riset är en 
bättre beskrivning. Sen är alla "sopor" borta och det finns en
grund att starta på. Om ni klickar på bilden ser ni bättre.

 Pälsbollen trivs där.
Många hundar som strosar förbi, joggare och cyklister.
Han tittar och tittar.
 Bredvid lotterna så ligger en park.
Där folk grillar eller bara solar.
Pallkragen är på plats, likaså "komposten" och buskstöden.
 Igår började jag lägga plattor.
Som dels ska ligga där för att kunna ha två stolar och ett litet bord på plats.
 Men också för att man ska kunna gå mellan odlingsytorna.
Har sparat några av vinbären som står där även om dom är i dåligt skick.
Dom får vara över sommaren.
Nu är det snart klart för att börja med det roligaste, att odla.
I lagom takt eftersom att det är första säsongen och jag fick lotten först nu.
Hos dom andra växer det så det knakar.
Kul att gå runt och titta, det finns en del riktigt duktiga grönsaksodlare, 
så där kan jag få lite tips och trix.
I veckan ska jag kolla in lite växter.
Sånt som går lite snabbt.
Har ni tips tar jag gärna emot dom!

En bra start på veckan till er/ Kram Hannis


14 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så duktig du är. Du har hunnit mycket. Mysigt för pälsbollarna. Min hund älskar att vara i trädgården. Potatis är inte försent att odla. Tar sig säkert Bredäng på en odlingslott, ha en fin dag Kram Pernilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad härligt det ser ut!! Du har ju hunnit med massor. Fint blir det med stenplattorna. Det finns massor du kan så nu, bönor och ärtor. Dill, persilja, sallad och rädisor kan man så om flera gånger under säsongen. Några färdiguppdrivna tomatplantor kan kanske också vara något, det finns så många härliga sorter. Sen kan du ju sätta buskar och sånt som du får glädje av nästa år. Och att samla tips och trix från de som odlat länge är värdefullt. ha en fin ny vecka!
Kram,
Regina

millandante sa...

Så härligt!!! Du inspirerar verkligen mina fingrar att bli liiite grönare:) Vilken oas du har där på lotten, ska bli kul att följa:)

Kram
Milla

Kia sa...

Kommer bli så bra det där! Rädisor växer fort och vanlig sallad, gräslök, rabarber är en tacksam växt. Jag satte ner potatis i helgen. Få se när de kommer upp? Var i Bromma i helgen på handbollscup och bredvid hallen fanns ett koloniområde. Ett sånt där alla har varsin liten stuga också. Så himla mysigt med dessa miniområden.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Ps. Jag ska se om jag ser nån galen tant jagar runt efter en pälsboll på lördag. :)

Le petit jardin sa...

det pirrar i min mage, över lyckan att du har äntligen fått din odlingslott. över att få planera, gräva, rota, fixa och dona...få sol på näsan, fika i sin egen hörna och se växtglädjen spira. Att få stoppa ner händerna i jorden och ha rumpan upp i vädert...härligt, ljuvligt, underbart

kram kajsa

franmyllan sa...

Härligt! Det finns få saker som är så rogivande som trädgård och jord under naglarna!
Kram Sara

Fröken Grön sa...

Åh, vad rooooooligt! Känner din lycka och kan bara säga att jag förstår den! Att få gräva i jorden och fixa och dona är otroligt befriande för både kropp och själ.
Dig on, sistergirl! =D
Kram, kram!
/Anna-Karin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Köp småplantor så tjänar du massor av tid, snart växer det så det knakar hos dig också. Så mysigt för pälsbollen och vara med och odla. Ser så fint ut med plattorna också.
Kramar/AM

åse sa...

men åh så härligt med en odlingslott, få fixa och dona göra den till precis så man själv vill ha den. Kram Åse

Mamma C sa...

Så mycket du har hunnit. Du är så duktig och flitig som en myra. Vilket härligt ställe för pälsbollen med.
Kram Mamma C

Maria - Snickaregården sa...

Oj vad du har hunnit med. Roligt att greja med sin egna plätt. Så många tankar och funderingar som släpper när man stoppar händerna i jorden.

Kram Maria

Huset på Backavägen sa...

Här händer det grejor minsann, flitiga du! Blir nog riktigt bra det där! Slit inte ut dig bara.
Kram Anki

Jennica... sa...

Flitig du är! Kul att följa dig och det ska bli roligt att se vad du odlar. Kan förstå att pälsbollen gillar att ligga där och mysa!
Kram Jennica

I Phocus sa...

Men va snabb du är! Och vilken skillnad de blivit reda. Kommer bli underbart. Och de ska bli så roligt att få följa med dig och se utvecklingen. Kram