Jag minns dig nu som du var då

Förra veckan var en minnenas vecka.
Minnen från barn och tonårstid.
Galopp över ängarna på en galen travhäst.
Nakenbad i morgonsol, frukostar långa som en halv dag.
Midnattstravet vid banan, dragspel och midsommarfirande.
Hur jag smet ut och åkte bil med raggarna.
Småsyskon som sabbade smink och barbiedockor.
Minnen som får mig att le.
Från en plats som jag fortfarande tänker på med värme i hjärtat.



I veckan som var så förlorade mina systrar sin pappa.
Deras pappa som också var min "pappa" under många år.
Han tog mig och min bror till sig som sina extraungar.
Jag tänker att det är bra att plocka fram det fina i minnen.
Det mjuka för själen.

Och jag minns dig nu som du var då.
Våra somrar på den vackra platsen.
Hur du ropade på mig över ängen vid sjön:
Johanna, den här hästen säger jag bara!
Starkare än Ego Boy, ojoj det kommer att bli bra.
Jag brydde mig föga då men för dig var travet en del av livet.
Och vi matades med statistik från olika banor.

Och hur jag ibland kom hemsmygandes lite för sent och möttes av 
Johnny Winters blues på högsta volym. Eller Lester Young.
Och du dansade i natten. 
Musik var stort för dig.

Du tog med mig på mina stora idoler Kiss.
Jag fick allt den kvällen.
Tröja, halsduk och knappar.
Jag såg ut som en reklampelare för Kiss.
Lite överdrivet, men det var typiskt dig.
Skulle man göra något skulle man göra det fullt ut.
Och jag var så lycklig, 11 år och jag fick se mina idoler.

Vi gick på Johnny Winter också.
Du, jag och mamma.
Och dansade tills vi badade i svett.
Du skrattade högt och spelade luftgitarr.
Det kunde du göra vilken vardag som helst.
Styrdans var inte din grej, utan mera fridans.

När jag blev en obstinat, ganska svår tonåring så
kunde du titta på mig i min surhet och säga:
Mossa, mossa alla människobarn.
Det är Nicke lilltroll som talar.
Jag skrek rakt ut men flinade på insidan.

Och som du älskade mina systrar.
För några år sen när vi tillbringade några dagar tillsammans,
vid stugan i sjön så sa du att dom var det finaste du gjort.
Tillsammans med min vackra mamma.
Och jag håller med.
Dom är det absolut finaste som finns.
Dom där två som du dansade till sömns när dom var små.
Som du spelade in på band för att spara alla roliga minnen.
Som du älskade dom.
Eller älskade, du älskar dom fortfarande där du nu är.
Jag tackar dig för mina systrar.
För livet skulle vara fattigt om inte dom fanns.

Jag minns dig nu som du var då.
Springandes med ett vrål, naken ner till vattnet.
För morgonbadet.
Dansandes, älskande och fri.
Det är där du är, där vid sjön.
Och spelar luftgitarr till Johnny Winter.
Vila i frid.

Och till er som kikar in, 
en kram och mjuk dag//Hannis




19 kommentarer:

Good Enough sa...

Fantastiskt fin hyllning! Du har helt rätt, minns allt det vackra. Släpp fram sorgen o ilskan. Känn tacksamhet o kärlek. Du är så, så fin. Lyckliga han som fick bli din pappa. Lyckliga dina systrar som fick dig som storasyster.
Är så ledsen att du behöver ha det svårt.

Stor varm, mjuk kram /M

Ellinor sa...

Jaha, Hannis, nu fick du mig till tårar igen. Det är riskabelt att gå in och läsa din blogg i tidiga morgontimmen.
Du skriver så fint.
Kram
Ellinor

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon vännen !

Så vackert du skriver !
Blir varm i hjärtat.
Dom fina minnen som får följa med dig.
Tänker på dig !

Stannar upp och tänker själv med...
Jag har ju min rädsla varje dag att förlora något fint...

Ha en mjuk dag ! En varm kram

Flower of Fame sa...

Så fint och vackert du beskriver honom. Kan riktigt känna hur härlig han var. En fin och mjuk dag till dig. Kram Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Vad fint du skriver! Verkar vara en underbar man som fick bli din "pappa". Ha en fin dag du också, kram Suss

Lantliv i Norregård sa...

Han ler mot Dig i sin himmel Hannis...så galet vackra ord<3

Kram

Therese sa...

Du er så flink med ord at jeg følte at jeg var der sammen med dere, så gode fine minner og så flott at du kan huske han som han var da.

Takk for omsorgen du viste meg i går. Jeg ser meg sjelden tilbake så jeg tror jeg trengte det for å slippe det litt fri.

Håper du har det lettere nå denne uken. Fin myk dag og litt solskinn ønsker jeg deg.

Tatjanis sa...

En varm mjuk kram till dig o de dina!!! /Tatjanis

Anna S sa...

Hej Hannis, jag blir tårögd när jag läser. Och det blir jag inte lätt. Jag beklagar att din extrapappa inte finns här mer. Men jag tror också att han dansar, kanske inte långt ifrån här. Det är bra att göra så; att minnas. Och att försöka komma ihåg det bra, liksom det som var jobbigt.Du skriver verkligen fantastiskt om din pappa.

Jag mår lite bättre, tack.:-) Det var tufft ett tag efter påsk.Men jag tog mig igenom det.
Har inte sovit så mycket inatt och gick upp kl 4.30.

Önskar dig en mjuk och bra dag. Kramen!

Jennica... sa...

Så vackert du skriver. Jag blir rörd ända in i hjärtat och blinkar allt jag kan för att ögonen inte ska svämma över. Han verkar ha varit en härlig man, din extrapappa. Så mycket kärlek.
Många många kramar till dig

franmyllan sa...

Vilken hyllning till en man som verkat varit alldeles underbar! Massor av kärlek där! Och bra musiksmak hade han också ;) Johnny Winters hade jag gärna sett live!
Kram fina!

Stina sa...

Ååå vad du skriver fint om din "pappa", jag blir alldeles tårögd.

Största kramen till dig!

le petit jardin sa...

Vad fint skrivet och vilka sköna minnen

kram kajsa ( med en skön tår i ögat)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilket vackert inlägg till din pappa, och han var ju lika mycket din pappa. Det lyser kärlek i dina ord. Ledsamt att han är borta.
Kramar/AM

choicesbyannie sa...

Men du... Så vackert så sorgligt på samma gång. Verkar ha varit en man fylld av liv din pappa. Förstår om saknaden kommer vara stor.

Massa kramar
Annie

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Ååå Hannis,
Så fantastiskt vackert du skriver!! Dina ord dansar så fint, svänger sig runt minnerna...

Sorgligt att mista men fint att ha så många fina minnen..

KRAM Monica

Helén i Vilrummet sa...

Vilken vacker text som verkligen berör. En riktig hyllning till någon som du tycker mycket mycket om.
Kram Helén

I Phocus sa...

Usch va jag gråter. Jag har också en sån "pappa" även om han inte gett mig några syskon. Jag är så ledsen för att ni förlorat honom. Men han finns alltid mer er ♥

Charlotte sa...

Vad fint skrivet. Beklagar sorgen, samtidigt som det var en vacker hyllning.
kram