Akleja

Det var väldigt intressant att läsa om varför ni bloggar!
Och tankarna runt det.
Känns som att det gemensamma är att det är en ventilation för kreativiteten.
Och en liten frizon, där man får göra bara det man vill.
Dialogen med människor som man kanske aldrig skulle ha lärt känna i vanliga fall.
Allt det håller jag verkligen med om!

Så ger ni mig väldigt fina ord om mina bilder, jag ä tacksam över det!
Och det verkar som att ni gillar min lite röriga värld, det gör mig glad.

Sen då, Akleja.
Jag har sått en hel del fröer.
Långt ifrån alla har blivit något, jag har testat lite olika metoder.
Bor man litet så måste man hitta sätt att få plats med allt.
Men jag testade att så Akleja i glasklocka.
Som jag bara har haft som prydnad tidigare, glasklockan alltså.
Igår kikade jag in i den immiga lilla världen
Den har börjat växa!
Aklejan har givit sig till känna.


Det var otippat.
Få frön och det har tagit en väldig tid.
Så min tanke var att det inte skulle bli något.
Men fel hade jag.
Nu kommer det att ta tid innan dom här små blir stora.
Men sen lär dom sprida sig i odlingslotten.
Akleja är en favorit.

Fredag, ikväll jag ska plantera pion, klematis och löjtnantshjärta.
Sämre kan man ha det.
Vad gör ni i helgen?
Kram Hannis

Ps. Anna.S, hoppas att du får en fin helg!
Kramen


13 kommentarer:

HönaPöna sa...

Låter som en härlig fredag. Klematis, pion och löjtnantshjärtan - tre favoriter. Fast klematisen gillar inte livet här i min tunga lerjord.
Själv ska jag åka till den stora loppisen i moheda i helgen, hoppas hitta lite saker till min altan...
Ha en härlig fredag!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad roligt att aklejan tittat upp...det är konstigt det där med små frön som blir små små plantor hur det påverkar en...känslan av hur beskyddande och omvårdande man blir om de små sköra stänglarna...
Kram,
Regina

choicesbyannie sa...

Vackra Akleja. Här har jag haft turen att få 6 plantor av vår granne, Aklejor i olika färg och form, vackra i vår stenbelagda rabatt. Men inte nog med det. Igår var jag hos en vän med en förvildad trädgård, en förvildad torp-trädgård fylld av aklejor, pioner, och en massvis med blommor jag inte vet namnen på. Det bästa är. Jag får komma och gräva upp hur mycket jag vill;) De kommer nämligen vara tvingade att gräva ur hela trädgården för att få någon ordning på den. Lyckan är stor och just nu förbereder jag mig på att skapa en rabatt som ska vara fylld av blommor lite som en sommaräng. Fantastiskt roligt anser jag, fantastiskt jobbigt anser min man som får göra det mesta av grävandet,)

Önskar dig en härlig dag i jorden.
Kram
Annie

Fröken Grön sa...

Akleja är verkligen en utomjordiskt vacker liten blomma! Här hemma ploppar de upp lite överallt, på nya platser varje sommar och i de mest skiftande färger. Underbart!

En tur till Amsterdam hade jag också kunnat tänka mig. Jag var där en gång för 20 år sedan och vill gärna återuppleva staden någon gång.

Hoppas solen skiner på dig och att du får en fin helg! Kram!

/Anna-Karin

Helén i Vilrummet sa...

Vad spännande att se att det blev något till slut. Jag hoppas att de tar sig riktigt rejält.
Nu stundar helgen och ikväll åker vi ut med båten och sover över till i morgon. Men det blir till att åka hem skapligt tidigt, min systerdotter dansar bal i morgon, och det måste jag ju bara se :-)
Hoppas du får en underbar helg!
Kram Helén

Villa Freja sa...

Akleja är jättefint. Och det visade sig att vi har hela trädgården full :) Kram.

franmyllan sa...

Aklejor är underbara! Har man sedan lite olika sorter så kan de korsa sig med varandra och bli till helt nya :)
Kram Sara

Therese sa...

Man kan bli sånn der tullete glad for at ting spirer, og er det ikke fantastisk at fra små frø så kommer det helt nytt liv. Man kan bli ydmyk av mindre.

I Norge har vi ett program som heter Norske talenter og der er det en jente som heter Angelina Jordan (8 år) og når jeg hører henne synge så tenker jeg på deg. Her er ett klipp om du vil høre: http://youtu.be/3D0e0miMSI0

Mjuk helg kjære deg!

Anna S sa...

Hej Hannis, så fint det gror i glaskupan! Det ska till bry-sig-om och tålamod så växer växter.

Jag gillar att titta in på din blogg för att du skriver bra och skriver klokt och jag gillar din stil och inredningsstil till på köpet. :-) Jag har också mycket vitt och inte några starka färger, och lite rustik inredning hemma.
Gillar att läsa om allt du gör, och dina kreativa projekt.

Jag är en ensamstående kvinna som bor med min katt i västra Sverige.
Har tidigare haft som mål att bli teckenspråkstolk men det satte hälsan stopp för väldigt bestämt.
Så nu försöker jag fortsätta att skapa ett liv som jag känner att jag trivs med. Inte lätt alla gånger, men jag ska inte ge upp trots allt som varit i barndomen.
Älskar att lyssna på musik och att läsa inredningstidningar. Känns lyxigt när den jag prenumererar på dimper ner i brevlådan.Vill heller inte leva utan ett par koppar kaffe med mjölk om dagen.

Imorgon åker jag till min syster och på söndag bär det av till Paris. Första gången i mitt liv, och senast jag reste utanför Norden var när jag bodde i USA som 16-17 -åring. Man kan säja att jag hållit mej hemma ganska länge. :-)
Jag ser fram emot resan, hoppas det blir bra!

Fin helg till dej med! Kramers!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej kära vän.
Känslan när man ser något av det man sått växa är härlig :)).
Jag har sått mycket jag med men är just nu mest spänd på hur ditt tips med Ingefäran kommer att bli i slutändan.
Har ställt ut den i västhuset nu och satt en till :))
Stor kram till dig.
Jessica

anettan sa...

Så spännande, allt som växer. Hoppas du har en go kväll. Kram Anette

Maria - Snickaregården sa...

Så har jag aldrig sått akleja. Kanske skulle testa. Då kanske de kommer igång snabbare och blommar. Jag brukar så ute på sensommar/höst.
Kram Maria

Melody and M.E sa...

Din kolonilott kommer bli en riktig oas!
Här har aklejan spridit sig i rabatterna, så att jag nu måste dra upp en del för att de inte ska kväva andra växter! Just nu blommar de mörklila och de är så vackra!
Önskar dig en fin helg.
Kram M.E