Rutin

Temat på fotoutmaningen är idag rutin.

Jag tycker om det, rutiner alltså.
I vardagen, för det är då jag behöver dom.
Oavsett om jag jobbar eller inte så går jag ofta upp tidigt.
Men när jag går upp 03 så är det extra viktigt med rutin.
Jag kan inte bara vakna, klä på mig och gå.
Då funkar jag inte.
Jag behöver bara vara en stund.
Och därför går jag upp en stund tidigare än jag behöver.

För att i lugn och ro sitta en stund med egna tankar.
Med kaffe efter duschen.
Ingen radio, ingen musik, utan i tystnad.
Dagen får inte börja med stress.
 Doftljus är ett måste.
Tillsammans med dom få smycken jag har på jobbet.
 Att läsa en stund.
Just nu så har jag hittat ett favoritstycke i den här boken.
Som påminner mig om det viktiga i att andas.

Jag smörjer in händerna.
För det är ett sätt att ta hand om sig själv.
Att göra det i lugn och ro alltså.
Inte bara slafsa på handkräm i förbifarten.
Det här är totalt 20 minuter som jag ger mig själv på morgonen.

Jag tänker att starta dagen med att sucka över vardagen inte är bra. 
Att skrika åt väckarklockan ,
och känna ett missnöje över att det är en ny dag. 
För att man känner att tiden inte räcker till.
Eller att man inte har koll och känner sig otillräcklig.
Då är rutiner bra att luta sig emot.
Precis lika bra som det är att släppa dom när man är ledig.
Och behöver man ha rutiner så ska man se till att några av
dom tillför en stunds njutande. För sin egen skull.

För att se flera bidrag så klickar ni här och här
Kram Hannis

Ps. Anna.S, skönt med en kaffe ute.
Sen är det bra att du struntar i måsten (som) tvätt, 
när du känner att du inte orkar. Finns ingen som tackar
en för att man tvingar sig själv. Det är viktigare att vara 
rädd om sig=)) Hoppas att du har en skön dag framför dig.
Kramen!




24 kommentarer:

Åse sa...

Kloka och sköna morgonrutiner, ha en mysig söndag. Kram Åse

Flower of Fame sa...

Vardagsrutiner är bra. Det håller jag med om. Starta dagen utan stress är väldigt viktigt. Du beskriver så bra. Ha en härlig söndag. Hoppas solen lyser på dig. Kram Pernilla

Kristina Jönsson sa...

Som vanligt kloka tankar. Spännande bok, kan jag hitta den på bibblan tro? Hur är det med dig egentligen.
Sköt om dig och njut av en fin söndag.
Kram Kristina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det betyder nog mycket hur man startar dagen, såna där dagar när jag försover mig och äter i bilen brukar bli röriga. Blir lugn av och läsa ditt inlägg.
Kramar
AnnaMaria

LissenTo sa...

Min kloka vän, ja det är ingen ide att sucka, vardagen finns ju där, bara att göra det bästa.

Lite handkräm kan bli något sinnligt, om man vill

LissenTo sa...

Kram också

Villa Freja sa...

Rutiner är jätteviktigt även om jag inte skulle klara av att må så gott klockan tre på morgonen. Kram.

Mamma C sa...

I veckorna har jag också en rutin som måste följas när jag stiger upp. Annars blir det lätt kaos för mig, och det vill man inte ha kl. 05.20
Ha en fin söndag.
Kram Mamma C

dammråttor och rabarber sa...

Så sant och klokt, att ge sig själv en bra start på morgonen påverkar verkligen hela dagen. Ha en skön söndag.
Kram Lisa

Helén i Vilrummet sa...

Mycket kloka tankar där! Jag gillar också rutiner, så man slipper anstränga sig och tänka så mycket. Allt blir liksom lättare.
Önskar dig en toppenfin söndag.
Kram Helén

Maria sa...

Rutiner är bra. Ger en stadga och trygghet i vardagen. Tror också på det här med att starta dagen i lugn och ro utan en massa stress så här går vi upp i god tid på morgonen för att sitta och bara vara med kaffekoppen en stund. Även mina barn har upptäckt detta och går upp tidigt så de hinner allt fix utan stress :)
Kram Maria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är skönt med rutiner och jag har upptäckt att när jag följer mina rutiner behöver jag inte titta på klockan, jag kommer iväg samma tid varje dag...utan rutiner måste man ständigt hålla koll på klockan och det ökar bara stressen.
Njut av dagen!
Kram,
Regina

Anci sa...

Så rätt du gör ! Det är på det sättet man ska börja en morgon på.
Din blogg är en oas för mig och jag trivs verkligen här.

Jag blev också glad av att läsa om taxichauffören. Sådana människor gör verkligen en dag underbar !

Kramar
Anci

Maria O sa...

Som vanligt kloka och tänkvärda ord hos dig och du inspirerar Hannis! Du påminner mig om att jag måste bli bättre på att ta hand om mig och jag börjar idag.
Kram Maria

Arja sa...

Halloj!
Jösses vad tidigt du får gå upp, men vilka härliga morgonrutiner du har.
Ha d gott kram Arja

Fröken Fräken sa...

Rutiner är ju inte riktigt min grej, men ändå så har man ju det ändå. Verkar ju till exempel lite jobbigt att börja dagen på helt olika sätt varje dag.. mer en press då än att göra något nytt. Som du vet är jag inte morgonpigg, men jag hatar än mer att stressa, så därför stiger jag ändå upp lite tidigare än vad jag behöver.

Och är väldigt tacksam över att jag har flextid på jobbet...

anettan sa...

Mycket går på rutin tycker jag. Går du upp kl 03.00?!? Det är ju mitt i natten.... Önskar dig en fortsatt bra söndag. Kram Anette

Melinda sa...

Vardagsrutin och kloka tankar men att gå upp kl. 03.00... vad arbetar du med? Det är verkligen mitt i natten?1
Ha en trevlig söndagskväll!
/Melinda

Kia sa...

Jag gillar rutiner, inte alla då men vissa saker vill man ha på ett visst sätt bara. Och gå upp det gör man direkt när klockan ringer, inte snoza som min man. Försöker säga till honom att det är bara att gå upp men han nappar inte på den. Jag blir helt förstörd om jag ska hålla på att somna om flera gånger och duscha måste jag för att bli människa. Ja, man har sina små egenheter. :)

Vilken rolig taxichaufför!
Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Choices by Annie sa...

Kloka ord från en klok kvinna. Jag gillar inte heller att stressa på morgonen utan vill gärna ha tid att liksom vakna till. Det är dock inte så lätt när man har barn som vaknar före en själv. Jag försöker desperat att ställa klockan tidigt, 05.50 i ett försök att få 20 minuter för mig själv innan mannen går upp och barnen definitivt vaknar. Men jag har otur, i 99% av fallen vaknar minstingen fem minuter efter jag tassat upp och min egentid är därmed försvunnen. Men jag ger inte upp och jag försöker inte bli irriterad över att min rutin förstörs för han, den där minstingen i familjen har trots allt världens bästa kramar;)

Ps. ska försöka fixa till det där med bloglovin, tack för påminnelsen;)
Kram
Annie

Melody and M.E sa...

Jag som tycker att jag går upp tidigt när jag går upp halv sex! Visst är det skönt att ha en stilla stund på morgonen innan dagen startar! Det försöker jag få även på helgerna och har vi övernattande gäster, så har jag som rutin att gå upp tidigt och få en timma för mig själv i köket! Börjar dagen med stress, då kan hela dagen gå fel.
Önskar dig en fin vecka!
kram M.E

franmyllan sa...

Hu, klockan tre! Det är ju nästan samma tid som jag går och lägger mig ;) Jag är imponerad att du klarar av det!
Kram Sara

Jennica... sa...

Så otroligt klokt! Du skriver så mycket klokheter, visar så vackra bilder, gör så fina saker.....det hade varit kul att träffa dig någon gång! :)

Men som sagt....mycket klokt. Och vilken intressant bok! Jag gillar ju också vardagen, som jag tidigare skrivit om. Det känns så härligt opretentiös!

Och jag kan också gillar rutiner och att ha gott om tid till saker. Men - det där med att komma upp på morgonen....det är verkligen inte min starka sida...det är något jag måste bli bättre på.

Kramar!

Good Enough sa...

Jag älskar också morgonen. Går upp ca en timme före familjen varje dag. Landar, andas, yoga, mindfulness. Min stund. Min lugna stund. Perfekt att tanka energi för dagen. Att ge mig själv för att sedan kunna ge vidare till de jag möter under dagen.
Bästa starten.

Kram finis. Ta hand om dig <3
/M