Börjar vakna till

Nu så, börjar jag vakna till.
Efter narkos och pillerdvala är jag nu uppe lite längre.
Efter att ha blivit vårdad av två systrar så kan jag inget annat än att vara glad.
Jag har fått blommor och ett hav av sms med massor av pepp.
Choklad och sockerdricka, tidningar och pysselsaker.
Att vakna av smärtor och ha en syster bredvid sig gör att det blir lite lättare. 
Men nu, börjar jag som sagt vakna till liv.

Operationen gav inte det resultat som jag trodde.
Det gör ingenting.
Eller det är klart att det känns lite där inne i själen.
Men jag fokuserar på det viktiga.
Livet.
Och det har jag gott om.
Så bjöd jag sjuksystrarna på uppvaket på lite skratt.
När jag försökte smita, omtöcknad och yr.
Och röt:
-Lägg av nu mamma, åt den ena tålmodiga sjuksyrran som tryckte ner mig i sängen.
Det är bra att skratta och bjuda på skratt.
 Jag och min ena syster pratar om den grå färgen på kryckorna.
Den skulle vara fin på en vägg.
Det gäller att fokusera på det viktiga som sagt, hehe




Solen skiner.
Pälsbollen har kommit hem.
Han är min skugga just nu.
Väntar tålmodigt medans jag hoppar fram här hemma.
Jag har tagit en första stapplande promenad ute med hjälp av krycka.
Idag ska jag försöka sitta uppe lite mera.
Kanske måla lite påskägg, skrika åt dom politiska diskussionerna på P1.
Eller humma när jag tycker att det är bra.

Jag kommer att bli tvungen att göra om lite i mitt liv.
Bli lite mjukare mot kroppen, lyssna mera inåt och säga mera nej.
Det kommer att bli bra.
För jag har livet, ett väldigt bra liv.
Och jag brukar inte tänka det här kommer att hindra mig.
Jag tänker att jag hittar alltid nya saker att tycka om.
Nya saker att göra.
Så nu släpper vi sjukdomar och skit.
Nu ska jag måla påskägg!

Kram till er//Hannis






14 kommentarer:

VisaLiza sa...

Skönt att höra att du tagit dig igenom operationen. Fint med systrar som kan finnas där när du är svag. Förstår att det är en svår uppgift du har framför dig när det gäller att ställa om och anpassa efter vad kroppen behöver. Det är verkligen inte lätt att varken inse eller acceptera att kroppen har begränsningar. Låter härligt att fokusera på påsk istället för sjukdom. Skickar dig de varmaste av tankar och önskar dig snar bättring. Kramar Liza

Good Enough sa...

Härligt att läsa din positivitet. Du är på rätt väg, fortsätt där. Att fokusera på rätt saker o säga nej lite mer. Jag tränar på samma sak. Livet behöver inte bli dåligt för att det inte blir som vi trodde eller ville. Livet kan svänga av, tvärnita eller ge oss en käftsmäll. Men det är ändå Loka mycket värt. Allt det fina finns där oberoende av det mörka. Så njut av det fina i livet.
Massor av mjukhet och värme till dig.

Kram /Blingis

Therese sa...

Kjære sterke Hannis, du har lov til å være besviken og trist, og kanskje litt sint når ting ikke går helt som man planla eller håpet. Men jeg er glad for å lese om den positive innstillingen din, du klarer omstillingene og finner andre gode fokusområder. Så fint at søstrene dine hjelper deg og at Pellsbollen er på plass igjen. Jeg måtte le både av sykepleieren som maste som bare en mor kan og at du så at krykkefargen kunne egnet seg som maling, du altså :)

Krya på deg og skap gode stunder.

Den där Victoria sa...

Du är klok som en bok du Hannis. Skönt att operationen gick bra, trots att den inte riktigt gav det resultat den skulle.

Kram på dig!

Finurliga Fröken sa...

Va skönt att dom tar hand om dig. Och att du vet att du måste ta hand om dig. Även om operationen inte blev som väntat har du ändå ett bra liv. Precis som du så klokt säger ♥ kram

Le petit jardin sa...

Att tänka positivt och se möjligheterna före hindena..även om det inte fick det resultat som du ville, så jädrar anamma ska det bli bra ändå - du har ju
livet!!

Ha en fin påsk
kram Kajsa

Jennica... sa...

Fina Hannis.....
Utan att veta så mycket om vad du går igenom så har jag förstått att det inte riktigt blev som du önskade. Men, jag glädjer mig åt att du har fina systrar som tar hand om dig. Och så glädjer jag mig åt att du har din humor, din förmåga att skriva underbar text och ta de där fantastiska bilderna....som är du!
Ta hand om dig.
KRAMAR Jennica

Mamma C sa...

Härligt och bra med en familj som tar han om dig nu. Och skönt att operationen gick bra också.
Kram Mamma C

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hopas du mår bättre, jag vet inte vad du opererat dig för men hoppas att det inte är allvarligt...
Man måste tänka på sig och känna efter... kanske säga mera nej... tänka på vad som verkligen är viktigt!
Stor kram till dig och hoppas som sagt du mår bättre.
Jessica

Angela sa...

Krya på dig och ta hand om dig <3 vad härligt att höra att du blir ompysslad för det är du värd.
Stor kram och hoppas att du får en jätte fin påsk!

Flower of Fame sa...

Så fin familj du har som hjälper dig. Skönt att din fina pälsboll har kommit hem. Ha det fint Kram Pernilla

Anna S sa...

Hej Hannis. Så fint att du hade/har dina systrar hos dej och att de, och nu pälsbollen finns vid din sida.
Man behöver människor omkring sej. Som bryr sej och kanske gör det man inte klarar just då.
Skönt att du kunnat vara uppe lite mer och gå ut också. Ledsen att läsa att operationen inte gav det resultat du ville. Men du har en väldigt positiv inställning till det och livet! Det är ju nyckfullt så, livet. Man får ta det för vad det är, på ont och gott. Och inte glömma att man inte är ensam. Att det finns människor som bryr sej och vill väl.

Skrattade till åt det med färgen på foten av kryckan. Det är bra att snappa upp inspiration på olika och oväntade ställen, helt klart! Kanske lansera en ny kulör-serie med enbart milda sjukhusfärger? ;-) Och när du röt åt sjuksköterskan! Hahaha!

Kramers till dej! Hoppas att du har det fint.

skrifvande.com sa...

Har inte lyckats vara så aktiv i bloggvärlden den sista tiden, och missat det här om dig. Hoppas att du kryat på dig och nu och kan njuta av påsken. /Kram, Anna

Anonym sa...

Kloka goa fina Hannis.
Skönt att du har pälsbollen och människor runt omkring dig, som bryr sig om och vill ditt väl.
Ta hand om dig <3
Önskar dig en fin solig lördag och en Glad Påsk!
Kram Lily