Att vara tacksam

När jag sitter på tåget hem efter en dag bland plankor, färg och damm
så är det enda jag känner tacksamhet. En oändlig tacksamhet.

Tacksam över att få stå i ett kök och klappa på en mage och ropa:
Hej, det är moster Jois!
Och hoppas att den där lilla där inne ska känna trygghet i min skrovliga röst.
Jag vet, det kanske är överdrivet.
Men det är den där kärleken till min familj som får mig att bli så.
Så är jag tacksam över bullret.
Skratten, ironin och livet.




Det är det där med en närhet till människor där man får vara den man är.
Där det enda som spelar någon roll är att man faktiskt är nära.
Inte vilken titel man har, hur man ser ut eller vilka kläder man har på sig.
Eller hur mycket man levererar.

Och då spelar det heller ingen roll att det är knän och ryggar som värker.
Eller skavsår i själen.
Olika drömmar eller olika världar.
Utan i det där bullret av skratt ,sågande, förvirring och färgfläckar så trivs jag.
Med plankor som är felmätta, sågar som blir köpta fast det redan fanns två.
Med människor som jag älskar och tycker om.

Nu är det söndag igen.
Jag ska hämta paket, måla klart stolen.
Och skriva en "att göra lista" inför veckan.

Vad gör ni idag?
Kram Hannis





15 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Visst är det härligt det du skriver om. Var själv hemma hos min mamma och pappa igår. Det är så kravlöst. Bara få vara. Idag ska här planteras. Ha en fin söndag Kram Pernilla

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Halloj vännen,
Så fint livet kan vara ... låter som om ni hade det toppen!! Och så kul och spännande med en baby!!

Ser fram emot att träffas ... s n a r t!!Att få sitta ned och fika och prata och att strosa och njuta..

Jag är så eländigt förkyld, hela veckan har varit bläää men jag har gått på i 180 och gjort massor för att få komma hem. Jag kan inte lägga mig ned och vila då min längtan att få komma hem är så stark. Och nu är det nära, men ändå långt ifrån klart. Men strunt samma jag vill HEM!!

Det blir så bra så bra.
Kram vi hörs, Monica

Anci sa...

Det är inte överdrivet och jag förstår din tacksamhet.
Dina inlägg är antingen mycket kreativa eller så är de bara underbara !

Kram till dig
Anci

Home2tiny sa...

Förstår din tacksamhet, att få vara med de närmaste o käraste betyder mest av allt. Idag hoppas jag på fint väder så jag äntligen får andas lite frisk luft. Kramisar Tina

VisaLiza sa...

Kärlek och trygghet är onekligen något att känna tacksamhet över. Det är som det som är grunden i livet snarare än de saker vi omger oss med. Dina bilder fångar verkligen både värme och kärlek. Kramar Liza

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så roligt med en ny liten familjemedlem snart, fin mage. Låter som du haft det jättehärligt.
Här blir det en slapp söndag, ska nog gå till skogen en sväng.
Kramar/AM

Jennica... sa...

Vilken fin liten mage! Och visst är det så....man finner tryggheten i de man älskar! Idag kommer mina två underbara tjejer till mig igen och livet känns helt. De kommer dessutom lite tidigare eftersom vi ska till min mamma och fira hennes födelsedag. Då blir det lite extra mycket kärlek, både barnen och familjen!

Vad gör jag mer idag? Jo, ungefär som du....skriver att-göra-listor inför kommande vecka. Ska veckohandla. Förbereder. Lite sånt!

Kram Jennica

Åsa Liljedahl sa...

"Kafferep" med hembakat tillsammans med fd kollegor.
Nästa gång är det din tur :-)
Kram

dnyahuset.blogspot.se sa...

Vad kul med ännu en liten i er släkt! Man blir ju alldeles kollrig när man ser en bebismage. Ha en fin söndag!

tinajo sa...

Så fint du skriver. :-)

Åh, jag har blivit med körbärsträd i dag - är så himla glad över det! :-)

Charlotte sa...

Härligt :)
Ja finns så mycket och även så lite att vara tacksam för :)
Kram

Therese sa...

Den takknemligheten og gleden du beskriver er så god. Det er så godt å kjenne på den følelsen av og til, at man er nok i seg selv og er en del av noe større.

Jeg har hatt en helg hvor jeg har følt meg så heldig. Jeg har så mange fine mennesker rundt meg. Vi er heldige, du og jeg.

Maria O. sa...

Du skriver så fint om din familj! Nog finns det mycket att vara tacksam för, inte minst de nära och kära
Kram Maria

Mamma C sa...

Att få vara med sina nära och kära. Det är det som betyder mest.
Kram Mamma C

skrifvande.com sa...

Du får det att låta så lätt. Det känns bra.