Vårskriket

Nu kommer bilder från en vardag.
I ett helt vanligt liv och en ganska vanlig dag.
Men det är en skillnad.
För igår så skreks det.
Ett alternativt vårskrik blev det visst...

Jag hoppade av cykeln vid stadsparken.
För att ta mig tid att fota lite innan jobbet.
 Parken är under renovering inför sommaren


Jag satt på huk för att fota lite änder som huserar i Svandammen,
 som inte har någon svan...
Folk som gick förbi log lite glatt för runt mig flockades änderna.
Dom tjattrade och pickade på mina fötter.
Men jag hade siktet på anden på bilden.

Och rätt var det är så hoppar en av änderna rakt upp mot mitt knä.
Jag glömmer bort att jag sitter på huk (hur nu det är möjligt) 
försöker backa, faller på eget grepp rakt bakåt och skriker:
Men helvete!!
En person som går förbi börjar skratta,
böjer sig ner och säger:
Är det där en form av vårskrik?
Jag börjar skratta jag också förstås, för så kan man ju se det.

Och jag ger fasiken i att dom pratar om en decimeter snö i helgen.
För jag har skrikit vårskriket!
Med en and i knät.

Så önskar jag förstås en trevlig helg.
Jag ska roa mig med sånt jag tycker om, pyssla.
För det har jag inte hunnit i veckan.

Kram Hannis

Pa. Anna.S, fin och mjuk helg till dig/Kramen


20 kommentarer:

Åsa Liljedahl sa...

Du i ett nötskal! Trevlig helg! Kram

Therese sa...

Ler! For en fin dag på starten du byr meg på. Jeg kan se deg ligge der, mannen og jammen ser jeg Ronja Røvedatter også. Herlig!

Så fint det er der du bor. Måtte helgen gi deg tid til alt du ønsker å få gjort. Jeg har ingen planer og det er det som gjør meg best så det er godt.

Choices by Annie sa...

ha ha ha vilket härligt vårskrik. kan se det framför mig;)
Har verkligen saknat att titta in här, har legat sjuk;( men nu ska jag passa på att läsa ikapp mig innan det är dags att ta med familjen ut i trädgården och göra skrika in våren;)
Kram
Annie

VisaLiza sa...

Vilka härliga bilder! Fast jag håller mig alltid långt borta från fåglar, farliga och luriga varelser som synes. Passar ju bra med ett vårskrik, det borde ju hålla vintern borta tänker jag. Kramar Liza

Fröken Foto sa...

*haha* roligt!

ha en fin dag!
kram kram Malin

Rosa i huset i vitt sa...

Kan föreställa mig bilden av det ....ha en fin helg
och vi hoppas snön glömmer bort att komma
kram Rosa

Flower of Fame sa...

Härligt du fick mig att småle här hemma ifrån min sjuksoffa. Fin fredag till dig Kram Pernilla

Villa Freja sa...

Haha så tokigt. Och ett sånt vårskrik sen. Upp i knät så stolligt. Kram.

Le petit jardin sa...

Ha,ha,ha..kiknar av skratt - kan verkligen se dig där ligandes i backen med en and i knät...vilken lustig syn. Annolunda vårskrik, men ändå....

Ha en toppenfin helg
Kram Kajsa

Kia sa...

Det var mig en närgången and! :)

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Fröken Fräken sa...

Vilken fin väg du har till jobbet! Och det där måste allt vara en närgången and, eller var den trött på paparazzifotografer tro? ;-D

Anna S sa...

Haha! :-D Tack för skrattet!
Det var ett bra vårskrik tycker jag. Med and och allt. Fågeln kände nog att just du är en bra person att hoppa upp i knät på. Människokännare som de flesta djur är. Speciellt de kelsjuka av sorten Um-gås. ;-)

Lugn dag här idag. Har måsten som kan vänta tills imorgon. Nu är stora vittvätten i alla fall avklarad, igår. Och jag envisas med att bära allt på samma gång från tvättstugan. Blir vilopaus här med ny inredningstidning och musik.

Jag brukar förvara mina tidningar i metalltunnor. Men efterhand de fylls på så sorterar jag ibland ut gamla, flera år gamla tidningar. Ger bort eller lägger där någon annan kan ha glädje av dem.

Hoppas att snön och kylan det pratas om blir kortvarig. Det är fint med våren som är i antågande tycker jag med.

Fin fredag och kramen tillbaks till dej!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Jag ler mig igenom hela ditt inlägg : )) Haha...
Härliga vackra vårbilder.
Hoppas du får en underbar fredag o helg.
Varm kram till dig.
Jessica

Rost och rädisor sa...

Det där skulle lika gärna kunnat varit jag i en konstig situation med kameran, så jag ler med hela ansiktet igenkännande och tackar för underhållningen!

Önskar dig en fin helg
/Anette

Helenas enkla vardag sa...

Ha ha det skulle jag velat sett! Jag är livrädd för just änder så jag hade sprungit om de närmat sig mig. Men skönt att vårskriket är gjort. Tyvärr så blåser och regnar det här nu.
Trevlig helg.
Kram Helena

Huset på Backavägen sa...

Hahaha, jag ser det framför mig. Roligt att kunna glädja andra ;-) Härligt att få ha avgett vårskrik! Ha en skön helg!
Kram Anki

Helén i Vilrummet sa...

Härliga bilder, med eller utan vårskrik.
Kram Helen

Good Enough sa...

Underbart! Älskar hur du njuter av livet och tar tillvara på stunden. Önskar sig en fin helg.

Kramen /M

Frøken Anker sa...

Sjovt at følge dig på din cykel. Det er en mindre turist guide, du har lavet i billeder. En sjov og anderledes idé.

God weekend
Birgitte

Finurliga Fröken sa...

Hahaha! Så kan de gå. Tur att du bjuder på dig själv i alla fall. Själv har jag väldigt svårt att fota när det är människor runt omkring. Jag känner mig så dum. Som att jaga gör fel. Speciellt när jag kryper på marken eller sitter på huk. Men de är ju då de blir bra. Fast jag vågar inte riktigt. Kram