Testar ingefära

Jag mötte en kvinna från odlingslotterna i helgen.
Vi pratade om plantering förstås.
Hon berättade om sina odlarplaner inför sommaren.
Och jag stod med avundsjukt dregel i mungipan.
Inte missunnsam dock!
Så säger hon:
Du måste prova att plantera Ingefära.
Va??! svarar jag.
-Sätt bara ner en rot i jord, det funkar.
Jag har fått två att börja växa.
Sagt och gjort.
Nu står den där, en rot i ljuset.
Om det funkar återstår att se.
Om inte annat så är det kul att prova.

Igår tillbringades en timma på en sida som säljer fröer.
Det är liksom dags nu, att välja sånt.
Mycket som funkar i rabatt, funkar även i kruka.
Den här tiden på året gillar jag, just själva planerandet.
Och växtkraften, se när det börjar röra på sig igen.
Det är fint det!

Kram Hannis

Ps. Anna.S, jag gillar såna soprum=))
Hoppas du får en bra dag!
Kram Hannis

23 kommentarer:

Arja sa...

Halloj!
Visst är det härligt det där med att drömma sig bort i planeringens land hihi. Det där måste jag absolut ta och testa också :O)
Ha d gott kram Arja

VisaLiza sa...

Spännande att plantera ingefära. Det måste jag ju pröva nu. Mitt mål för dagen är att så alla fröer för årets odlingar. Undrar så smått hur allt skall få plats bara! Kramar Liza

Therese sa...

Så spennende. Og nok en gang måtte jeg Google og fant en fin artikkel med en gang: http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/945.html. Den sier at du skal gjøre som du har gjort, ha roten litt over jorden for at den lettere skal spire. Jeg skal prøve jeg også, takk for inspirasjon.

I flere år har jeg ønsket meg en liten kjøkkenhage og i år tror jeg at det skjer! Foreløpig har jeg dyrket på verandaen, har vært fint det også.

Nydelig stol du fikk byttet til deg. Fint med slike bytter!

Håper operasjonen vil gjøre deg godt. Og at noen i flokken vil passe litt ekstra på deg, det kan være litt ensomt å være syk.

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon här med ! :)

Unnar mig en liten stund här så här på morgon kvisten innan jag ska ta tag i vår övervåning.
Små trollen hann mycket medans mamma slipade på dörren ;)
Ikväll blir det jobb, bara mellan 17.30 till 21,30. ;)

Lycka till med ingefäran. Vem vet om det funkar :)

Ha en god dag fina du ! Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det där var nytt, ska bli mycket intressant och se hur mycket liv det är i den knölen.
Kramar/AM

tinajo sa...

Hm, det har jag aldrig tänkt på att det går - kanske måste testa! :-)

Choices by Annie sa...

Nu har ett sms skickats iväg till mannen som ska handla efter jobbet att även köpa hem ingefära. Har även googlat hur man ska göra och när ingefäran börjar ta skott är det tydligen viktigt att plantera om den i en stor kruka (30cm) då roten växer och blir större. Sen i höst kan man skörda och då hoppas man att roten delat på sig till massa små ingefäror;) ska bli så spännande det här. Stort tack för att du delade med dig;)
Massa kramar
Annie
ps. stolen är fantastisk vacker

Vitt hus med svarta knutar sa...

Tror säkert det kommer att fungera. En kompis hade en ingefärsrot som låg i skål med olika frukter. Efter ett tag började ingefäran att skjuta skott. Vilken annorlunda och trevlig stol du visade i förra inlägget.
Kram,
Regina

Maria - Snickaregården sa...

Spännande :) ska minsann skriva upp en ingefärsrot på handlingslistan.
Kram Maria

Villa Freja sa...

Vad häftigt, såg på insta :) Hojta om det fungerar, då vill jag också testa. Älskar ingefära.
Jag och mannen satt i helgen och planerade fröbeställning. Kram.

Flower of Fame sa...

Har jag aldrig hört om. Men ser häftigt ut. Det får jag prova. Ha en fin dag Kram Pernilla

franmyllan sa...

Men vilket bra tips! Det måste jag testa :)
Kram Sara

Jennica... sa...

Alla vill prova! Kul! :)
Jag med! :)
Men sånt där är ju så kul....kul att prova. Och jag planerar också årets odlingar!
Kram Jennica

Marias Hörna - Njut av livet ♥ sa...

Intressant med knölen. Men läste om detta idag i en tidning på läkarstationen. Så nu får vi se...för det ska fungera.
Lycka till från Maria

Anna S sa...

Hej Hannis, det stämmer säkert att det går att få ingefärsrot att växa.
De brukar vara livskraftiga. Om det inte var ett tidigt aprilskämt från damen i odlingslotterna. ;-)

Tack, igår orkade jag göra mycket. Det var ärenden, en sväng på loppis (dock utan fynd, men det är kul att bara kolla runt med). Sen på kvällen vegetarisk take away och kaffe hos en vän. Kunde inte sova förrän fram på morgonen trots stor trötthet. Men det har jag kunnat ta igen idag.

Fin tisdag till dej! Kramen!

Le petit jardin sa...

Ingefära...mmmmm så gott!! igår testade jag en ingefära ört dressing på salladen, det var nästan så jag gick och tog mer dressing bara för den var så god...typ äta med sked, mycket.

Hoppas den blir bra!!

Planeringen är halva nöjet, hoppas lotten blir din snart

kram Kajsa

Pemsplatser sa...

Så härligt med en odlingslott:) Kul med ingefära, hoppas det funkar! Kram

Kia sa...

Jaha, vad spännande och se vad som händer med den! Jag ska på trädgårdsmässan på söndag, få se vad jag får med mig hem då??
Sen har jag beställt kiwi som ska få klättra på något bra ställe i solen.

Blev du mulad tillbaka? :)

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Huset på Backavägen sa...

Det lät spännande, har aldrig hört. Hoppas det funkar.
Kram Anki

Melody and M.E sa...

Tänk så mycket man får lära sig i bloggvärlden!
Hade ingen aning om att man kan få något liv ur en ingefärsrot! Nu blev jag sugen på att testa.
kram M.E

Mee and Molly sa...

Jag som älskar ingefära i matlagning, måste absolut prova.
Kram MM

Helén i Vilrummet sa...

Å vad spännande! Det där måste jag också testa. Ingefära är ju sååå gott.
Kram Helén

Home2tiny sa...

Jag som älskar ingefära o användet det ofta, ofta..det här måste jag bara testa, sååå spännande. Tack för tipset. Kramisar Tina