Plantera om

Förra sommaren så fick jag hem pelargonsticklingar.
Namnen är såna man vrickar tungan av att uttala, 
Ionidiflorum (inte hittat det svenska namnet) och Denticulatum( bräkenpelargon)

Dom har kämpat bra för att överleva mörkret.
Tunna men levandes.
Och nu är dom beskurna och omplanterade.


Sticklingarna står i ljuset.
Och jag hoppas att dom också ska klara sig.

Den här tiden är lycka.
Ljuset, plantera om och se hur växterna börjar ta fart.
Olivträdet har börjat skjuta skott och citronträdet har börjat blomma.
Till och med passionsblomman har börjat växa.
Lite tidigt men inte mig emot.
Nu väntar jag på att få veta om det blir en odlingslott i år.
Hoppas på det.

Kram till er//Hannis

23 kommentarer:

Ellinor sa...

Pelargonen är en sån ljuvlig blomma. Den är just lycka = vår, ljus, liv!
Jag trodde det var klart med odlingslotten! Jag håller alla tummar för att du får positivt besked!
Kram
Ellinor

Flower of Fame sa...

Visst är det härligt att se hur växterna börjar vakna och ta fart. Häftiga pelargoner du har. Mina pelargoner jag klippte ner har redan slagit nya skott. Ha en fin dag Kram Pernilla

Melody and M.E sa...

Mina pelargoner står inte mörkt, utan bara svalt.
De har växt som sjutton så nu är det dags att ta fram saxen och frisera dem lite. Det måste vara bland de tåligaste växter som finns. Spännande sorter du har!
Kramisar M.E

Home2tiny sa...

Önskar att jag hade haft dina gröna fingrar, men jag lyckas ta död på det mesta inom växtriket, tyvärr.....MEN mitt olivträd har överlevt vintern så än kanske det finns hopp för mig. Ååååå hoppas, hoppas att du blir med en odlingslott, sååå mysigt. Kramisar Tina

Good Enough sa...

Jag är ingen planteringsfantast, men även jag blir fashinerad av det spröda, bräckliga livet som väcks till liv varje vår. Det är som magi. Dina vackra bilder visar detta på ett fantastiskt sätt.

Kramen du fina /M

Anna sa...

Åh, vad mysigt med små sticklingar. Jag läste någonstans att man kunde sätta ned dem direkt i jord istället för i vatten. Men jag vågar inte chansa.

Kia sa...

Jag håller tummarna att du får den i år!!
Jag plantera om några pellisar förra helgen och ska väl fortsätta snart med resten. Blev några nya sticklingar också. Inte långt kvar till trädgårdsmässan där jag kan köpa lite nya. :)

Ha en toppen dag!
Kram Kia

franmyllan sa...

Underbart! Vilka spännande pelargoner du har! Bara älskar det där skira :)

Kram Sara

En Vacker Vardag ♥ sa...

Jag älskar våren och få plantera men tyvärr så har jag inte så gröna fingrar så dom håller sig fint levande.
Men det blir lite mer sparsamt i år eftersom vi kommer vara mycket i husvagnen i sommar.

Håller tummarna att du får din odlingslott!!!!

Kram Lotta

Jennica... sa...

Denna tiden är ljuvlig....när man vet att man går mot rätt tid, att det liksom bara blir bättre och bättre. Åhh, vad jag längtar till det blir bara lite varmare så att jag kan ge mig ut i trädgården!

Jag håller alla tummar jag har för att du får en odlingslott! Så mysigt!

Kramisar!

Angela sa...

vad duktig du är,
Önskar att jag också hade lite mer "grönafingrar".
Håller tummarna att du får en fin kolonilott.. eller som min brorson säger om deras "kottolikilott"

Jätte tack för tipset, ska se om jag kan spana in den nånstans :-)
kram kram

Angela sa...

vad duktig du är,
Önskar att jag också hade lite mer "grönafingrar".
Håller tummarna att du får en fin kolonilott.. eller som min brorson säger om deras "kottolikilott"

Jätte tack för tipset, ska se om jag kan spana in den nånstans :-)
kram kram

Fröken Foto sa...

Det är mysigt att odla och se det växa! Fint!

kram kram Malin

Villa Freja sa...

Så vackert - och nu är det verkligen vår!
Jag har också ägnat mig lite åt omplantering. Men så tog blomjorden så snörpligt slut... Kram.

Berså sa...

Vilka vackra våriga bilder!

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
ja tänk vad grönska gör med oss!! Finns inget härligare än att få stoppa fingrarna i jorden, så och se och skörda resultatet...

jag håller alla tummar och tår att du får di lott!
Kram monica

Le petit jardin sa...

Håller tummar och tår, knixar med knäna och allt därtill för att du ska få din lott

Kram Kajsa

svart vitt och rött sa...

Så mysig syssla! Det börjar dofta lite vår :-)

mittilivetochjag sa...

Härligt!
Jag har inte börjat fixa mina växter eller börjat så ännu. Men snart så.:-)
<3

Mamma C sa...

Hoppas du får en odlingslott i år.
Kram Mamma C

Pemsplatser sa...

Härligt när det växer:) Mitt olivträd (som jag gav till en kompis som jag sen skulle passa och som jag nu lagt beslag på) växer som bara den. Dock har mitt fina apelsinträd dött tror jag, supertrist om så är fallet. Men vem vet, det kanske kommer igen:) Ha en fin kväll. Kram

På Selmas gata sa...

Jag önskar att jag hade förmågan, eller främst intresset, att få växter att vilja fortsätta växa hemma hos mig. Men för mig är det bara stress och dåligt samvete så jag försöker trösta mig med att man är olika:) Men jag önskar dig all lycka till med dina!

Och som jag fnissade när jag läste om dig och vovven och er säng! Våra hundar har alltid fått sova i sängen tidigare, men Nemi har vi sagt att det bara är ok. på dagen, inte på natten. Inte en enda natt har hon fått sova i sängen (hon har sin biabädd bredvid sängen istället) men ändå så försöker hon, om och om igen. Tar ett skutt upp så fort vi lagt oss och så lägger hon sig emellan, blundar och låtsas att hon inte hör när vi säger till henne. Som om vi skulle missa 27 kilo (so far) hund...! så du har alla mina sympatier, inte är det lätt att ha det stylish hemma när man har en hund:)
Kraaam på dig och pälsboll!

VisaLiza sa...

Pelargoner är verkligen fantastiska blommor. De överlever nästan att behandlas hur som helst och kommer inte bara tillbaka utan blommar dessutom! Håller tummarna för att du får en odlingslott. För min del blir det min andra odlingssäsong i år och det skall bli spännande. Ambitionerna och förväntningarna är nästan olidligt höga i år, kramar Liza