Det med att vara olika

Igår var det kvällsmöte och vi fortsatte prata en stund efter mötet.
Om det där med att förändra.
Sen sätter mig ner med smoothie och kollar mailen.
Och nu blir det mycket text igen...väldigt mycket text.

Jag har fått mail om just förändringar.
Från en som vill dela med sig av sina tankar om marknadsföring.
Och hur man får sin blogg att bli större, kändare och synligare.
Om hur man gör reklam och länkbyten.
Om tänkbara produkter att göra reklam för.
Det är snällt att personen delar med sig av sina erfarenheter.
Jag tackar nej till deras tjänster.
Snorkigt kan tyckas men jag gör det av en anledning.

Den här bloggen blev till som en ventil.
Och det är den fortfarande.
Hannis hem är precis som det låter, mitt hem.
Det gamla hemmet och det nya hemmet.
Och den är också lite av en dagbok, där familj och vänner finns med.
Den är inte mitt jobb och den ska inte vara en plats fylld med krav.

Bloggen är kontrasten till mitt arbete.
En plats där jag inte behöver prestera eller leverera.
Där jag inte tittar på antal kunder eller hur vi kan sälja mera.
När jag går in på mitt jobb så blir jag jobbmänniskan.
Då ska jag leverera och prestera.
Det ska vara snabba puckar, flexibilitet och högt tempo.
Det är tidvis hög ljudnivå och telefonluren sitter som klistrad vid örat.

Privat så gillar jag inte högt tempo.
Och jag avskyr krav och prestation.
Jag vill vårda min tid och fylla den med sånt jag tycker om.
Det gör jag bland annat här.
Jag kollar inte på antal besökare eller följare.
Även om det är det som är en stor del av grejen.
Raderna från er är förstås oerhört viktiga.
Det skulle vara tomt här annars.
Dom är jag tacksam över!

Och det är viktigt för mig att besöka er.
Det är det som är det roliga med bloggandet.
Det där bytet av tankar, inspirationen och att man får ny syn på en hel del saker. 
För vi är alla ganska olika. 
Och lever livet på olika sätt. 
Och där kan man alltid upptäcka nya saker,
och lära sig nya saker via bloggvärlden.
Olikheter och andrummet från måsten.

Precis som att vi ser olika på det där med att blogga.
För en del så är det marknadsföring, eller arbete, kopplat till företag.
Eller vägen mot en dröm som man vill uppfylla.
Då behöver man synas och leverera.
Man behöver göra reklam och marknadsföra sig.
För syns man inte finns man inte säger en del.
Det är här jag kommer till pluset med bloggen.
Att man väljer själv vad man vill ha sin blogg till.

Jag behöver inte leverera här.
För att det här är min fritid.
Det är inte kopplat till jobb, utan till nöje.
För mig är det viktigt att inte fastna i stressfällan.
Stressfällan som bygger på att leverera.
Att vara duktig.
Och det är klart att det blir tjatigt för er ibland.
Att se en del som ni sett förut.
Att läsa sånt som ni redan läst eller förstått genom gamla inlägg.
Men så ser det ut hos mig.
Och hittills så verkar ni stå ut med det.

Det kanske inte alltid kommer att vara så.
Men än så länge så är det här ett förvirrat ställe.
Där det handlar om en del inredning, flock, böcker och annat stök.
Där jag svänger mellan madonnor och dödskallar.
Billie och Metallica.
Vitt, svart, grått och kanske lite hallonrött eller lila.
Det är Hannis hem helt enkelt.
Typ en del av mig alltså.

Kram Hannis

Ps. Anna.S, tänk att du ibland sätter ord på mina tankar.
Ny energi för att matcha årstiden!
Precis så är det.
Hoppas att du mår bra och din kattfröken också.
Kramen






18 kommentarer:

franmyllan sa...

Kloka, kloka tankar! Jag tror de flesta av oss som bloggar gör det som en mysig hobby, som ett medium att dela med sig av sina tankar. Helt utan krav. Precis som det ska vara, tycker jag!
Kram fina!

Den där Victoria sa...

Kloka tankar. Jag bloggar visserligen om prylar emellanåt, men bara om sådant som jag köpt själv och nyttjar, vilket ju är en salig blandning mellan nytt och nött, då jag ofta fyndar på loppisar också.

Får också erbjudanden ibland, men bloggar som du, mer på personlig basis och vill inte blanda in reklam på ett sätt som inte känns som jag.

Kram Victoria

Åsa Liljedahl sa...

Din blogg ger mig inspiration, skratt och ibland även tårar. Fortsätt på ditt sätt så länge du orkar och har tid. Jag fortsätter kika in till dig.
Kram

Anna S sa...

Jag gillar verkligen din blogg, att titta in här. Jag tycker att du har kloka tankar. Att man väljer själv på sin egen blogg, i ens eget liv.Det är viktigt tror jag. Och att alla är olika. Även om det finns de som är lika en i intressen, utseende osv så är man ändå en person med specifikt avtryck, unik och med rätt att välja själv vad som blir bäst för en. Kan man inte säja "nej tack" så kan det bli svårt att säja "ja tack" med tänker jag. Stress och press finns det nog av i världen. Viktigt att ta tid för sej själv och det man gillar för att inte stressa sönder sej. Jag får ofta påminna mej själv om att det är lugnt, inget farligt händer.

Tack, kattfröken mår fint. :-) Hon fick "spatt" här idag då solen skiner in genom fönstren och det ser ut att bli ännu en riktigt solig dag. Glädjefnatt från hennes sida då hon sprang över golvet, upp på sängen och sen på en stol i ilfart.Och som smittade av sej på mej (i känslan då, inte aktionen). Sen lade hon sej och sov på stört.

Fin dag önskar jag dej! Kramers

Therese sa...

Jeg er glad for at bloggen din er slik den er og er glad for at du ikke ønsker deg noe mere. Jeg tror at det er lett å
miste seg selv på veien om ting skal måles og veies hele tiden. Når det er sagt så syns jeg bloggen din er så særegen og fin at du godt kunne ha bygd ett merkenavn ut av den.

Jeg blogger for å gi noe tilbake. Det meste av det jeg kan av pyssel har jeg lært eller blitt inspirert til på nettet. Jeg liker at folk er generøse og byr på det de kan, eller seg selv. Du er en slik en :)

Melody and M.E sa...

Jag delar dina tankar om bloggandet!
För mig är det en rolig grej att dela med sig av tankar, idéer och foton. Mitt arbete håller jag strikt åtskilt från bloggen.
Och jag tycker det är roligt att titta in hos andra bloggare, bli inspirerad, road, utbyta tankar och idéer!
Önskar dig en fin onsdagskväll!
Kram M:E

svart vitt och rött sa...

Din blogg är alldeles perfekt som den är! Jag gillar att kika in här hos dig. Idag tokdiggar jag dina bilder igen! Ha det gott!

Fröken Grön sa...

Amen to that, säger jag!
Kloka ord från en klok kvinna.
Kram!
/Anna-Karin

Flower of Fame sa...

Visst gör man det för att det är roligt. Just nu ligger jag i feber igen. Smått trött på det. Därav finns inte lika mycket ork för tillfället. Fin kväll till dig Kram Pernilla

Finurliga Fröken sa...

Dom bästa bloggarna är dom som är från hjärtat. Utan krav. När man gör de för sin egen skull. Dom tycker i alla fall jag bäst om. Och att få besöka andra, som dig, ger mig så mycket inspiration och nya tankar. Kram

Mamma C sa...

Man bloggar ju för att det är kul och inget annat. Jag gillar din blogg starkt för att den är var den är.
Kram Mamma C

Jodå, apan bet till så det gick hål i örat och lite blodvite blev det.
Vad gör man inte för att barnbarnen ska ha lite kul ;)

~ Eva ~ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
~ Eva ~ sa...

Du är såå klok du.

Utbyggnader och sånt av bloggar, nä, då förloras mycket av personlighet och charm, tycker jag.

Kramen,Eva

HWIT BLOGG sa...

Åh detta inlägg tar jag till mitt hjärta...hade kunnat skriva det själv men du satte ord på allt! Tack! Jag gillar renheten och enkelheten i din blogg och det är alltid en fröjd att kika in där...fortsätt så!
Önskar dig en skön vecka, här på ön har vi VÅR!
Kram,
Titti

Helén i Vilrummet sa...

Ja men precis. Fast jag tycker inte alltid att det är så lätt. Jag har bloggen för min egen del, men samtidigt känner jag ibland viss press om jag inte lagt ut något på ett par dagar. Fat egentligen spelar det ingen roll. Jag har helt enkelt haft något annat roligt för mig dom dagarna.
Tack för dina kloka ord.
Kram Helén

Good Enough sa...

Kloka du. Din blogg är full av värme,intimitet, klokhet och massor av underbara bilder. Den är precis så fin för att den är din vrå. Din egna utan påverkan från yttre faktorer.
Jag tycker du tänker helt rätt!

Stor kram /M

Choices by Annie sa...

Din blogg är fantastisk precis som den är, och den behöver inget annat för att få läsare, vi är många som tittar in här dagligen och njuter.
Själv älskar jag min besöksräknare;) jag jämför aldrig med andra bloggar men jag gillar att se hur många som tittar in hos mig, som läser det jag skriver, för alla lämnar ju inte kommentarer;) Men reklam är inget för mig,jag är ju lite emot konsumtionssamhället så det hade varit lite märkligt med reklam på min blogg;)

Massa kramar till dig igen och du. Böcker kan man inte leva utan, så är det bara;)
Annie

Charlotte sa...

Så ärligt och klokt!
Din blogg och du är en inspiration!
:)