Det där med böcker...

Det där är så typiskt du säger väninnan som är här.
Vadå säger jag...
Men dina böcker, du kan ju inte släppa dina böcker.
Hon läser inte, tycker inte att det ger ett dugg,
förstår inte hur jag kan älska böcker som jag gör.
Och hon förstår verkligen inte varför dom ska ligga i högar.

Även om jag ägde ett bibliotek så skulle det ligga böcker i högar.
För att jag tycker om det.
Jag skulle vilja ha ett rum för bara böcker.
Och där skulle det finnas hyllor och stora gamla fåtöljer.
Såna som stoppning nästan sticker ut på.
Som man sjunker ner i.
Och överallt skulle det vara bokhögar, med stora ljusstakar ovanpå.
Där ska man kunna sitta och bläddra.
Stryka under kloka meningar och njuta i skenet av levande ljus.

Men nu bor jag inte så jag har ett rum för bara böcker.
Så då fick böckerna som en arbetskamrat skulle slänga bli en bokhög.
I form av ett sängbord.
Som är omringat av böcker och lite tidningar.



Och i fönstret ligger ännu en bokhög med ljusstakar ovanpå.
Jag har mycket bra att läsa nu.
Så mycket så att fyra veckors semester skulle sitta fint.
Men jag misstänker att jag får vänta ett tag, i alla fall på semestern.

Fin start på veckan till er/Kram Hannis




20 kommentarer:

Arja sa...

Halloj!
Vackra bilder, älskar också att läsa och dom får gärna va framme :O)
Ha d gott Kram Arja

Ellinor sa...

Hade du turen att böckerna var vita eller har du målat dem? Fint blev det i alla fall!
Älskar också att läsa men gör det för lite tyvärr. Men jag skymtade "En man som heter Ove" hos dig. En positiv överraskning för mig. Gillade den mycket!
Kram
Ellinor

Helén i Vilrummet sa...

Jag är inte mycket av en bokmänniska jag heller och har inte riktigt förstått det där med att böcker ska ligga i högar. Jag lyssnar dock på en del böcker men att ha mp3-spelare liggandes på hög eller CD-skivor, nja det blir inte riktigt samma sak :-).
Önskar dig en härlig vecka.
Kram Helén

Villa Freja sa...

Jag är som du, älskar böcker och kan inte heller skiljas från dem. De får gärna ligga i högar överallt och pryda rummen. Kram.

franmyllan sa...

Böcker är verkligen underbart! Och som du säger, gärna i högar :)
Kram!

Hajan sa...

Det är ju så underbart med böcker, de kan man glömma bort ett tag, men man kan läsa dem däremot när man vill.
De bliver aldrig för gamla.

vitadrömmarobusigabarn sa...

Njuter av dina fina bilder
Och allt du skriver!!!!
Hoppas du haft en härlig helg
Och njutit av vårsolen
Önskar dig en härlig måndag
Kram Tina!!!!

Johanna sa...

Vilka vackra bokhögar du har! Allt som är sådär lite slarvigt ser så vackert ut hemma hos dig!

Ha en finfin start på denna vecka!

Kram Johanna

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är tryggt med böcker, och ger en mysig känsla när dom är lite överallt. Jag staplar också böcker, fina böcker och såna jag ska läsa. Sen kan man gå och bara njuta av att dom finns och sen läsa, en win win situation.
Kramar/AM

Melody and M.E sa...

Älskar böcker… det där med E bok har jag inte anammat! Man ska kunna hålla i dem, ta i dem, lägga dem ifrån sig och stapla dem och bära runt på dem.
Och så klart bläddra och läsa i dem.
Böcker är ett måste i livet!
Kram M.E

VisaLiza sa...

Känner igen den där känslan inför böcker. Kan inte slänga dem, knappt ens när de är skadade. Min dröm har alltid varit ett eget bibliotek. När vi köpte huset i Hult klev jag in i ett av rummen och konstaterade att där skulle biblioteket vara. Det var det trevligaste rummet i hela huset och då skulle det bli bibliotek. Det är fortfarande det rum jag älskar mest, trots att vi inte ens börjat tänka på att renovera det. Och böckerna ligger i högar på varje tom yta utom på golvet. Kramar Liza

Kia sa...

Vilken tur att du vill ha det som hon inte vill ha. :)

Man kan skratta nu men jag var så arg att händerna skaka när jag skulle köra vidare och de jäkla snorungen rent ut sagt, som börja tjafsa.

Kram Kia

åse sa...

Visst är det härligt med böcker och visst ska de ligga i högar, slänga finns inte på kartan. hade också önskat att jag hade ett rum med bara böcker och allra mysigaste fåtöljen. Kram Åse

Pemsplatser sa...

Alltså jag tycker jättemycket om att läsa egentligen, men jag kan inte komma ihåg senast jag läste... Tiden finns inte känns det som, och ska jag läsa innan jag lägger mig så somnar jag bara direkt och får läsa samma sida om och om igen... Men, så fort jag tillåts sova lite bättre på nätterna så ska jag ta mig an en bok, för det är bra mysigt att läsa. Kram kram Emma

Mamma C sa...

Finns fortfarande mycket böcker här hemma. Men det köps inte lika mycket nu för iden. Jag lyssnar mera på böckerna nu för tiden.
Kram Mamma C

Le petit jardin sa...

Man kan inte leva utan böcker!! Det går bara inte. Tänk ett eget litet bibliotek, med böckerna i rader och högar med fina skatter man hittat på strnaden eller på loppis.....ååååh så fint. Men så har jag det inte heller, så någon trave här och där duger fint för mig med

Kram Kajsa

Maria O sa...

Härligt med så mycket böcker! När jag läser ditt inlägg tänker jag att jag tar mig alldeles för lite tid att läsa just nu men det kan det ju bli ändring på ;)Jo mötet blev bra även om det får mig att gråta floder. Det handlar om att en högt älskad liten pälsig vän måste flytta och det svider rejält i hjärtat även om vi verkar ha en bra lösning på gång.
Kram Maria

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej
Jag har oxå alltid varit en bokmal!! På sistone så har jag dock inte haft varken tid eller ro att läsa så mycket.En av de saker som jag saknat i massor under vår exil är alla mina högar med böcker och tidningar, den där stunden då jag bara sitter och myser bläddra, läsa ... ja och så har jag saknat min tid med bilder och bloggen..
Nu vågar jag dock hoppas på att vi skall komma hem, snart snart!! De går framåt (dock långsamt) målarna är superbra så här långt och de har förstått vad jag vill med väggarna. Så grunden är gjord men kalkfärgen är inte ännu på!! Springer där varenda dag och kikar, men icke ännu... jag är själv galet nyfiken på hur det kommer att bli..

Jag berätta så fort de börjar och sedan hur och vad jag tycker...

Kram Monica

LissenTo sa...

Åh om bara den där tiden fanns så skulle man kunna sjunka djupt i bokläsandets härliga värld.

Kram Lissen

Jennica... sa...

Jag har ju förstått att du läser mycket, men inser nu att du är en sån där bokälskare somm jag! :) Jag älskar böcker....allt med dem. Att läsa dem, att äga dem, jag älskar olika format, papperskvalitet.....jag älskar hur de dofta....en riktig nörd är jag!

Jag har alltid önskat mig ett rum för bara mina böcker... Nu när jag flyttat får jag bara plats för ungefär hälften av mina böcker, resten finns på vinden. Har alltid köpt böcker men inser att jag får sluta nu...får inte plats helt enkelt.

Kram Jennica