Det där att vända blad

Ni vet, vissa dagar...
Det är tur då att det blir nya dagar, 
eller att man kan låtsas som att man vänder blad i en bok.
Och börjar på en ny sida.

Det var en sån där dag igår.
Där jag bara hade lust att skrika rakt ut.
Där jag bara vill vråla:
Säg inte mitt namn en enda gång till.
Ställ inte en enda till fråga för då får jag ett spel.
Får man känna så, ja det får man. 
Så länge man inte projicerar över det på andra.
Och får det där spelet.
Eller, det kan man också tillåta sig att få.
Men kanske mera i sin ensamhet.

Jag är förbaskat trött.
Den där värken börjar ta kraft.
Och jag börjar känna mig begränsad.
Vissa dagar orkar jag ändå.
Men såna här dagar...
Jag blir som en tickande bomb.
Som väntar på rätt trigger för att explodera.
Inget smickrande drag direkt.



Sen läste jag hos fina Papirleken
Och jag kände igen mig.
Och började leta efter glädjen i andra saker.

Som att göra kaffe i kannan från mormor.
Titta på tulpanerna.
Kika på färger som jag skulle vilja ha.
Planera lite småprojekt.
Fundera på vad jag orkar, vad är rimligt.
Vad är att vara snäll mot mig nu.
Så jag klappar på det knäet som är värst.
Som väcker mig på nätterna och som göra att jag är begränsad.
Och tänker, att det kunde ha varit värre liksom.

Och då börjar det kännas bättre.
Jag börjar bli mjuk inombords istället för hård.
Och släpar fram nagellack, ansiktsmask och slänger på Janis.
Alltså slänger inte ansiktsmasken på Janis, utan Janis på cd:n förstås.

Så ska jag köpa färg också.
Det går inte att fortsätta vara på dåligt humör då.
Jag ska ju för böveln måla om.
Kanske inte just i helgen men sen.

Så är det att vända blad.
Efter att ha läst hos någon annan.
Och börjat tänka på något annat.
Och det hårda blev mjukt igen.

Fin torsdag till er/Kram Hannis


19 kommentarer:

Tante Mali sa...

Hi Dear,
love your style! Beautiful pictures and so well arranged! Unfortunately I can't understand what you are writing.
All the best
and
sunny days
Elisabeth

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon rara du !

En stor och varm Styrkekram till
dig !
Hoppas att denna dagen blir bättre !
Kram kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Med den inställningen kommer du långt, det är nog ofta i det lilla man kan hämta kraft. Och så har du ju kolonin och planera och se fram emot också. Var rädd om dig och stor kram
AnnaMaria

Flower of Fame sa...

Det är kasst med värk.men så starkt av dig att försöka tänka positivt. Hoppas du får en bättre dag idag. Kram Pernilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Ja det finns dagar...och sen finns det andra dagar...det gäller att hitta sätt att hantera det på, att kunna kanalisera det nedbrytande mot positiv energi...du kan det...
Kram,
Regina

Choices by Annie sa...

Å jag vet precis hur det är känslan när man vänder blad, jag har vänt och vänt och vänt. Nu börjar jag snart känna att en ny sida börjar ta form, en sida jag ska fylla med mig och mina nära, med saker jag gillar och saker som gör mig gott;)

Åh fotoutmaning hos tatjanis igen, det hade jag missat. Måste kika in hos henne och hänga på nästa gång;) Älskar fotoutmaningar;)
Kram
Annie

skrifvande.com sa...

Vad det gott det kändes att läsa det här inlägget. Fint skrivet.

Hoppas din fredag blir riktigt fin!

Kia sa...

Verka var en sån dag igår. Min kompis hade likadant på jobbet.
Själv skulle jag mer än gärna få lägga mig i din nya fina mjuka soffa och sova en stund. Den ser så inbjudande ut och jag är så jäkla trött idag!! Är det okej om jag sover där en stund??

Tänker du också så ibland när man är på så där himla bra humör att man hoppas nån verkligen säger eller gör något så man får explodera och lätta på trycket? Skulle vara skönt när men då ska det vara befogat.

Ha en toppen dag!
Kram Kia

franmyllan sa...

Det är bra att vända blad ibland!
Styrkekram!

bara anna sa...

Värk är så tärande, både på humöret och sinnet. Och att vakna av värken, uschinamej. Har du fått tid för någon operation?

Nu ska jag mjuka upp mig själv med en skön yogastund, mitt på en torsdagsförmiddag, ja, det tänker jag unna mig....

KRAM!

Anci sa...

Hej vännen !
Jag börjar med att ge dig en stor kram för de där dagarna är inte roliga. Jag vet för jag hade också en sådan dag igår.
Hoppas att du hittar allt underbart som ändå finns och som ger glädje och en mysig känsla inuti.
Jag ska försöka att ta hand om mig idag ! Ta hand om dig !!!

Kramar
Anci

Rosa i huset i vitt sa...

Det är bra när man kan vända blad
ha en fin helg
kram Rosa

Pemsplatser sa...

Du har en härlig inställning som kommer att ta dig långt i alla fall! Vackra bilder och kul att måla om:) Kram Emma. Ps, så snygg soffan blev!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Jag känner igen mig så väl...
Det är lätt att falla bakåt ibland, och svårt att ta sig upp igen.
Men sen kommer det någon som fallit längre ned men tagit sig upp igen :)
Stooor kram
Jessica

Le petit jardin sa...

Tänk så tokigt det kan vara, att man kan vara sådan en dag eller så...men som tur finns de bra dagarna precis runt hörnan. Min sambo brukar säga till mig att jag aldrig får vara negativ, för jag ska vara positiv och peppa honom när han är nere och har en dålig dag...men även jag har mina dagar, precis som aldla andra.

Din värk "värkar" inget roligt, tur att den går över och inte är konstant och skönt att du lindrar dig med färg, tulpaner, ansiktsmaskt på janis...ha.ha.ha och vackert nagelack och sköna minnen av mormor.

Tat lungt, bakom hörnet finns det
Kram Kajsa

Therese sa...

Håper dagen i dag er snillere mot deg. Det er slitsomt med sånne dager, men jeg tror de har en funksjon og at man skal godta de en stund før man blar om. Så fint at du klarte å snu kvelden og at det hardet ble mykt. Jeg tenkte at jeg kanskje var for privat i det blogginnlegget så det gledet meg at det kom til nytte for deg.

Måtte kvelden bringe deg myke stunder og kanskje en god bok. Du er til glede i mitt digitale univers :)

Jennica... sa...

Men usch.....din stackare....det där låter hemskt. Och klart att man får vilja skrika då....

Men skönt att du kunde vända det. Starkt av dig!

Hoppas morgondagen blir bättre.
Kramar!!

Good Enough sa...

Det är starkt att vända blad. Jag jobbar med samma känslor just nu. Vill ersätta det hårda inombords mot mjukhet. Svårt ibland. Men med rätt stöd och fokus så går det. Styra tankarna åt rätt håll. Bryta det negativa mönstret för att släppa in det mjuka och positiva.
Jag vänder också blad, sakta. Men snart har jag en ny blank sida att utgå ifrån igen. En ljus sida.

Kramen fina du <3
/M

Finurliga Fröken sa...

Såna dagar har jag också. Ibland ofta ibland sällan . Tror alla har de. Men skönt att du kunde vända på de. Vara snäll mot dig själv kram