Den där soffan, eller sängen

Mitt i det där planerandet så kom jag på att jag måste tänka praktiskt.
Jag glömmer det ibland, att jag bor litet.
Varför ville jag bli av med soffan?
Jo, jag behövde en variant som kunde vara både soffa och säng.
Och jag behövde något som skulle kunna bli en slags förvaring dessutom.
Så ska det vara enkelt att hålla rent.
Och tillåtande, man ska kunna kasta sig där med en bok.
Ha fötterna på bordet och sörpla på en kopp te.

Istället för att dra igång ett stort projekt så valde jag den enkla vägen.
Snickrade ihop en botten av plankor, och satte hjul under.
Och istället för skumgummimadrasser fick det bli en riktig resårmadrass
som man kan sova på. Så när det inte ska vara en soffa så tar man bort
kuddarna och har då en säng som är lagom för en vuxen person.

Så nu har jag en soffa och säng.
Och under den ligger fällbara stolar som tas fram när vi blir flera.
Och extra täcken i sydda påsar, och ramar.

 Så bytte jag ut tavlorna också.
Tavlor med lite lättare ramar.
Men det är indianen som jag är lite kär i.
Den som är utan ram.
Hans ansikte...
Märkligt det där med hur jag fastnar för huvuden.
Igår låg vi där och skrotade.
Så det är inte lika slätt längre.
Men så skönt, med mycket plats och många kuddar.
Och det är en mjuk plats.
Det är det viktigaste av allt.
Kram Hannis

Ps1, Blomman som flera frågade efter heter Corokia.

Ps2, Anna.S Blev inte så avancerat den här gången.
Nu fick förståndet gå före=))
Händer inte ofta hos mig.
Hur har du det?
Har du dragit igång några projekt eller är du nöjd för stunden?
Kramen



18 kommentarer:

Arja sa...

Halloj Snickarn!
Så fint det blev, och det ser verkligen så där mjukt & mysigt ut.
Rackans vad duktig du är!!!
Fina mjuk bilder i ett härligt ljus.
Ha d gott kram Arja

Flower of Fame sa...

Så fint och praktiskt det blev. Verkligen smart compakt living. Fint med tavlorna ovanför. Ha en fin dag Kram Pernilla

Therese sa...

Men du, du ble jo perfekt!! Så flink du er. Jeg tror ikke du kunne ha kjøpt noe finere.

Håper du har en fin dag :)

Good Enough sa...

Vad fint det blev! Ser väldigt inbjudande ut.
Grattis till ett bra beslut.

Kramen /M

Choices by Annie sa...

Ser helt ljuvligt ut. En sådan soffa hade jag lätt kunnat tänka mig, så perfekt om man får övernattningsgäster.

Vackert.
Kram
Annie

Ellinor sa...

Ser hur fint ut som helst! Och det låter verkligen praktiskt och genomtänkt!
Det ser ut som att ditt hem har en härlig takhöjd. Det känns som ett rum där det borde gå lätt att andas.
Fin dag till dig!
Kram
Ellinor

Kristina Jönsson sa...

Hej vännen!
Så fint det blev, kommer gärna hem till dig och tar en kopp te i din mysiga soffa. Smart att hitta förvaring under. I stugan har jag hängt stolar på väggen, det blev också bra.
Kram Kristina

Kristina Jönsson sa...

Hej vännen!
Så fint det blev, kommer gärna hem till dig och tar en kopp te i din mysiga soffa. Smart att hitta förvaring under. I stugan har jag hängt stolar på väggen, det blev också bra.
Kram Kristina

franmyllan sa...

Det där blev ju hur bra som helst!
Kram Sara

Le petit jardin sa...

smart, smart, smart...gillar dina smarta lösningar!!

tack för växtnamnet

kram Kajsa

Villa Freja sa...

Så himla snyggt du har det. Smart lösning du kom på. Kram.

Elin sa...

Hej Hannis!
Jag har en fråga. Jag är sugen på att ta in lite linne i mitt hem, några kuddar och kanske ett påslakan. Däremot har jag två långhåriga goa katter och jag undrar om linne drar åt sig mycket päls? Tänkte att du som har hund borde ju veta. Tack för en bra blogg!

Helén i Vilrummet sa...

Så snyggt och praktiskt. Du är så himla klurig och duktig. Tack för all inspiration.
Kram Helén

Melody and M.E sa...

Fiffiga Hannis, säger jag bara! Du kan verkligen få till det så det blir både praktiskt och supersnyggt!
Kram M.E

Mamma C sa...

Det blev en perfekt soffa/säng som du bara så där enkelt (för mig jätte svårt) snickrade ihop. Kram Mamma C

Birgit sa...

Blev ju jättesnyggt!

Finurliga Fröken sa...

Du är så galet duktig och påhittig. Och hur snyggt vart de då? Jag älskar de. Skulle gärna ha någonting liknande. Kram

Anna S sa...

En sån mysig soffplats! Och ännu bättre när den går att sova i om man flyttar kuddarna. Det gjorde du bra tycker jag! Jag gillar ljuset hemma hos dej. Och huvuden, ansikten, kroppsdelar överlag har jag också i mitt hem. Inte så att det går till överdrift, djur har också sin plats. Låtsas alltså, förutom kattrackaren, hon är inte på låtsas. ;-)

Bra val att stanna på en nivå som du känner dej bekväm med när du gjorde den nya soffplatsen. Om inte kan man blir frustrerad på bygget och kanske inte få det klart, eller kommer tröttna på det fort.

Här har det möblerats om en aning och tagits fram en del bokstäver på kort och muggar. Vissa kan bilda ord som man flyttar runt och jag provar nya kombinationer. Annars är det lite för stillastående här just för tillfället. Har behov av ny energi. Var över hos en vän nyss och åt lite mat. Får se om de kommande dagarna kommer innehålla någon städning av golv och tvätt.

Hoppas att du har en fin onsdag!
Kramers!