När man firar en syster

När man firar en syster som fyller 30.
Då hamnar man bland vackra kuddar, vattenpipor och libanesisk buffé.





Och vi dricker en drink med chili i som var så stark att jag började svettas.
Så gråter jag lite för att lillasyster börjar gråta när hon får en present.
En resa till Miami för att se sitt favoritbasketlag spela hemmamatch.
Det känns bra att vara delaktig i den.

Och det pussas och kramas med människor jag inte sett på länge.
Och skrattas åt historier från resor.
 Och historier från upptåg som min syster och hennes vänner gjort. 
Och jag fick en påminnelse om när jag eldade upp min lillebrors ögonbryn...
Och när samma bror satt i en blomlåda som han trodde var en bänk och 
väntade på mig en sen natt på Södermalm. Ja, ni hör ju, härligt minst sagt!

Och mitt i det där är hon.
Kvinnan som fyllt 30.
Som är en av de mest lojala, kärleksfulla människor som finns.
Min ena syster.
Lycklig, glittrande och vacker på både ut  och insidan.
Så ska det vara.

Och jag har bara sovit fyra timmar...
För nu för tiden finns någon slags inneboende väckarklocka.
Jag viskar att det måste vara åldern.
Eller kanske är det chilidrinken?
Hur som så blir det långpromenad och sen pussa på dom
två syskonbarnen som tillsammans med farmor har passat
pälsbollen. Sen tror jag att jag intar soffan resten av dagen.

Kram Hannis

Ps. Anna.S, du gav mig en idé när du skrev om tunnorna!
Tack för den inspirationen.
Lät väldigt snyggt!
Kramen

18 kommentarer:

Dnyahuset.blogspot.se sa...

Grattis till din syster! Jag minns min egen 30-årsdag som igår trots att den inträffade för nästan 11 år sen. The best is yet to come!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till din syster, gissar det är hon med det vackra håret. Det var en rolig fest, brukar vara soffläge efter såna. Spännande mat och dryck.
Kramar/AM

franmyllan sa...

Riktigt mysigt party låter det som! Och så klart det var chilidrinken som gjort så att du inte kan sova länge just idag ;)
Ha en riktig mysig slappedag på soffan!
Kram

Anna sa...

Det andas kärlek och syskonkärlek av och om hela detta inlägg. Så fint.

Anna S sa...

Så härligt, och ärligt. Syskon, vänner och Libanesisk buffé! Lät riktigt roligt och trevligt! Och det är sånt som man kan blicka tillbaka på och kanske börja gapskratta för sej själv, hemma eller på gatan. Som fadäsen när du råkade elda upp din brors ögonbryn! Försökte du svedja dem som för att trimma? ;-) ;-) Det är tur att man gjort bort sej/varit omåttligt tanklös några gånger i livet så att man har något att blicka tillbaka på. :-) Och som tur är så lär man av sina misstag.

Go´och lugn dag i soffan önskar jag dej. Kramen

tinajo sa...

Oj vad härligt det ser ut - skulle gärna prova den buffén! :-)

Hoppas du får en fin ny vecka (snart)!

Hanna sa...

Låter som ser ut som en mycket trevlig fest.
Ha en fin fortsatt söndag
Hanna

Fröken Grön sa...

Det var en födelsedagspresent som heter duga! Och festen verkar inte gå av för hackor den heller.
Hoppas du har en skön söndag!
/Anna-Karin

Pemsplatser sa...

Ja, det lät svettigt med chilidrink, men spännande:) Härligt med fest! Kram

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Grattis till lillasyster! kan känna smakena och dofterna, jag älskar libansisk mat. Chilidrinkar kanske är nåt att sikta in sig på. Jag som vill ha massor av olika chilisorter i mitt orangeri!!

Härligt med partaj, och galet fint då det är lillasyster som fyller.

Kram och ha en skön kväll

åse sa...

Vilket mysigt firande, att skratta och gråta i en salig blandning av kärlek. Kram till dig.

Good Enough sa...

Låter som du haft en lika härlig helg som jag. Underbart!

Kram fina du

Tatjanis sa...

Rakt igenom varmt!

KRAM till dig fina fantastiska du!

/Tatjanis

Mamma C sa...

Riktig toppenhelg med andra ord som du haft. I år fyller vårt mellanbarn 30 år. Jäklars vad tiden springer iväg.
Kram Mamma C

På Selmas gata sa...

Så underbart det låter, så underbart det ser ut! Vilken lycka att få ingå i en sådan familj. Jag minns min 30-årsfest som spenderades på en stor altan där jag var omgiven av många som jag gillar mest. Glädje!

Jag läste inlägget om pälsbollen men glömde att kommentera då. Vilken fantastisk beskrivning. Precis så är det. Djur är helande. Nemi är det nu, men framför allt var min förra hund, Lovis det. När jag blev så sjuk så kunde jag inte längre ge henne det hon behöver. Så nu bor hon hos en annan matte och jag vet att den matten nyligen gått igenom en svår tid. Och jag vet också att då har Lovis varit hennes finaste vän. Det känns så bra!
Stor kram!

Jennica... sa...

Hoppas att du fick en skön dag i soffan....det kan behövas efter chillidrinkar och libanesisk buffé! ;)
Det lät som en riktigt lyckad födelsedag - kul!
Kram Jennica

Flower of Fame sa...

Vilken härlig fest. Grattis till systra din. Ha enfin dag Kram Pernilla

LissenTo sa...

Vilken härlig fest, lyckliga du som har systrar. Det saknar jag