Matblogg

Jag lovar och svär, det här är inte på väg att bli en matblogg.
Men jag är lite nykär och då blir det så här.
Mandelmjölk...jag är kär i mandelmjölk.
Och då ska ni veta att jag är en kinkig person när det gäller sånt här.
Allt som heter raw, vegetariskt, sojabönor och fibrer får mig att skaka av rädsla. 
Och jag skyller det på min barndom alá :
Let´s go hippie och leva på det moder jord ger oss. 
Gärna bland Nej tack till atomkraft-planscher och Che Guevara.
Det här är rena fjanterier men jag skyller på det i alla fall.
Min mamma håller inte med.
Hon skakar på huvudet och säger: Drama, alltid detta drama!

Men nu har jag börjat ändra mig lite.
I lagom takt.
Med tanke på alla dessa liter mjölk jag dricker i veckan så är det här ett stort steg. 
Nu vill jag ha mandelmjölk till allt.
Okej, nästan allt. 
 Och jag lägger ner tid på det.
Silar det i linnehandduk istället för stålsil.
(Det här kommer jag snart att ledsna på och göra det den snabba vägen)
 Favoriten är att mixa den med hallon.
Vad annars än hallon liksom.
 

Så känner jag mig så himla nyttig.
Som tar en sån här drink istället för godis.
Det är det där med att komma igång.
Och jag kan väl lika gärna erkänna att jag blir glad av det rosa också.

Och tack för alla fina ord om bordet!
Kram Hannis



18 kommentarer:

Pernilla sa...

Intressant, och så ser det gott ut. Vad är det för bok du har där? Det där skulle man ju prova :-)

Kram
Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Det där lät spännande, har aldrig testat... Här blir det bara laktosfri mjölk :)
Supersnyggt köksbord, kram Suss

Flower of Fame sa...

Så gott det ser ut. Härligt med rosa. Fin dag till dig Kram Pernilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag brukar kalla maken dramaten, ni kanske är lite lika...fniss
Jag vet inte riktigt vad mandelmjölk är, får tankar om badkar och lyxiga bad. Det förstår jag att det inte är, hur som helst låter det gott, bara namnet är ju fint.
Kramar/AM

Home2tiny sa...

Låter och ser ljuvligt gott ut o med tanke på vilka nyttigheter du får i dig är drinken rena rama hälsobomben. Kramisar Tina

Le petit jardin sa...

Ser ju gott ut!! Nyttigheter ska tas i små steg ....jag kämpar på dag två med smala vägen till lycka...ha,ha,ha

Kram Kajsa

Anna S sa...

Hej Hannis! Så gott det ser ut med mandelmjölk, och bra att göra själv! Du kör med hemmafru-finesser du som silar genom silkesduk. ;-)
Jag känner också för att gå back to basics lite och äta vegetariskt. Brukar bli så vid den här tiden på året, kött lockar inte men lockar gör soppor av spenat , eller potatis och linssoppa. Var och handlade idag och då slank det ner en påse valnötter i korgen med. Och frysta jordgubbar och blåbär till smoothies. :-p

Ditt bord blev jättefint! Snyggt med de mörka benen, men skulle vara snyggt med vita också. Kanske om du får lust att måla dem framåt våren? Ändra om är aldrig fel.

Önskar dej en finfin tisdag! Kramers tillbaks!

ThereseC sa...

Noen gjør hva som helst for å få litt rosa inn i livet sitt... ;-) Ser godt ut. Jeg har de siste tre fire årene laget det meste av mat fra bunnen av. Når man er vant til det så går det raskt og smaker så mye bedre.

Blir mye prat om bordet ditt, men så godt de forskjellige nyansene gjør seg på bildene.

PS! Jeg syns det er stas med oppskrifter i andre blogger en matblogger så kjør på du :-)

c sa...

Spännande med mandelmjölk!
kanske får testa detta nu när man sett dina fina bilder :)

Villa Freja sa...

Så himla härligt att snöa in sig på något som är så nyttigt och gott. Låter riktigt spännande. Kram.

Fröken Grön sa...

Mandelmjölk är nytt för mig, men det lät riktigt gott! Och ditt köksbord är så grant, så grant! Det får du vara nöjd med, Hannis!
Kram på dig!
/Anna-Karin

Kia sa...

Vad då? Gör du mandelmjölk?? Skumt. :)

Bordet blev skit snyggt!
Ha en toppen dag!
Kram Kia

Nyanser av vitt sa...

Så fräscht Hannis och så snyggt ditt bord blev:O)
Kram

Mamma C sa...

Vilken dunderfräsch drink och rosa blir man glad av.
Kram Mamma C

Anna sa...

Intressant. Blir lite sugen på att testa faktiskt.

tinajo sa...

Det låter gott, har aldrig smakat..! :-)

Sofie - Mamma till 2 sa...

Hejsan !

Jag har just nu en marknadsundersökning i bloggen
ang ett framtida inredningsprojekt som jag och en vän hoppas på kommer bli en riktig hit.
Men vi behöver veta vad du/ni tycker och tänker allmänt om inredning
så har du någon minut till övers så skulle vi verkligen uppskatta om du svarade på några frågor
annars får jag be om ursäkt för denna kommentar.
http://sofieeklund.vimedbarn.se/marknadsundersokning/

Önskar dig en trevlig kväll !
Mvh Sofie

Jennica... sa...

Mandel och rosa - två av mina favoriter! Kan ju bara bli bra! :)
Men mandelmjölk har jag inte smakat, det låter gott!
Kramis!