Det där med mål...

Jag ger inga nyårslöften.
Inte till mig själv och inte till andra.
Men jag sätter upp mål.
Ett av målen 2014 var att börja äta frukost.
Det gör jag gärna på helgerna när jag varit vaken några timmar.
Men 03 på morgonen...
Nej, då krävs några timmar vakenhet och ganska mycket kaffe innan frukost.
Men det är inte bra för kroppen.
Så frukost var det.
Något lätt, som går fort.
Melon, hallon och turkisk yoghurt.
Eller smoothie som jag gör kvällen före.

 Fina Å, ser du att jag använder dom fina handdukarna jag fick.
Dom är favoriter!
Och när klockan blivit 09 och jag börjar ana en hunger så blir det keso och frukt.
Och det funkar!
,Jag äter det lätta varje morgon och börjar faktiskt få det till en rutin.
Så man kan säga att ett av delmålen är nått.
Det känns bra för hälsan. Och jag mår bättre.
Det där att ta tag i kosten är en inte helt enkel bit.
Så jag gör en sak i taget för enkelhetens skull.
Kramen Hannis



25 kommentarer:

Good Enough sa...

Vilken fantastiskt frukost du får till. Jag äter alltid frukost. Vaknar hungrig oavsett tid (brukar visserligen inte gå upp tre). Men det blir något lätt, kaffe o smörgås eller fil. Sen har barnen sina menyer så för enkelhetens skull blir min meny den lättaste....
Heja dig som kommit igång med ny vana. Det är bra gjort.
Stor kram o njut av din härliga frukost. / M

Hemma på Sjuan sa...

Härlig frukost! Jag har oxå vant mg vi tidig frukost, dock inte förrän när klockan börjar närma sig fem;) Men det blir då en drink så det är smidigt, kram Suss

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Turkisk yoghurt blev jag helt besatt av ett tag, den och den ryska, så himla gott. Jag är en ägg-människa, får jag inte ägg till frukost blir jag sur. Fina handdukar!
Kramar
AnnaMaria

Helén i Vilrummet sa...

Med en sån smarrig frukost skulle jag gladeligen hoppa upp ur sängen. Jag har alltid varit en frukostmänniska, men när jag körde 5:2-dieten under en period hoppade jag över frukosten och det gick förvånansvärt bra. Jag tror man ska lyssna på vad kroppen vill ha och inte så mycket på vad andra säger. Så länge man mår bra så.
Lycka till med frukost-ätandet om det får dig att må bra :-)
Kram Helén

Le petit jardin sa...

Att ta tag i sina matvanor och vända dem är svårt. Har just nu sjunkit in i en dålig vana igen..buhu. Härligt att du fixar din start för dina mål.

Fin acessoarer,de gör mycket. Och nagelacket, visst är det snyggt!!

kram kajsa

Rosa i huset i vitt sa...

Äter gärna gröt på morgon när jag är ledig ..när jag jobbar blir det smoothie eller youghurt med bär
ha en fin helg
kram Rosa

Villa Freja sa...

Stiger man upp så tidigt är frukost kanske inte det primära. Det tar ju oftast en stund att skaka igång kroppen. Kram.

LissenTo sa...

Ser otroligt gott ut, förstår att det är svårt att äta tidigt

Kram Lissen

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej svejs,
Jag har också haft svårt för att få i mig frukost på morgonen. Men min man har lärt mig och nu har jag till och med lärt mig att äta gröt!! Något jag aldrig hade trott mig fixa!! Men ska man övertyga dottern att det är ett måste! Ja då måste man ju oxå själv...

Här händer massor av positiva och bra saker! Igår kom vårt nya kök och golven är lagda... börjar se ljuset i tunneln!!!

Kram vi höärs och ses, snart igen!!
Nästa gång får jag ta mig till Uppsala!!

Kia sa...

En bra början! Frukost mitt i natten kan vara lite knepigt. När jag jobba på uppacket på ikea förut och starta kl.5 så åt jag inte innan utan vi hade frukost på jobbet 7.30. sen så prova jag äta innan men då blev jag vrålhungrig till jobbfukosten istället så jag fick gå tillbaka till att bara äta på jobbet. :)

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Nyanser av vitt sa...

Duktigt av dig Hannis. Jag är likadan. Kan inte äta hemma men tar med mig frukost till jobbet.
Tack fina du för de kloka orden hos mig. Jag är så glad att jag såg tecknen innan det brakade.
Sköt om dig
Varm KRAM

Villa Ell sa...

Det är väl toppen att nå ett delmål, själv går jag upp vid 5 och äter ngt lätt då, oj tre var tidigt får man nyfiket fråga kl 3?
Kram Sandra

hemma hos lilla mej sa...

Kanon att det blir något i magen ! Varmaste kramar Rita

Jennica... sa...

Hej hej,
Vilken fin frukost! Och klockan 3 på morgonen....imponerad! Men jag kan förstå att man mår bättre av att ha något i magen.

Jag försvann där ett tag.....blev sjuk, nån form av influensa. Sedan jobbade jag måndag till onsdag och idag är jag hemma med feber igen. Skulle nog inte gått och jobbat i måndags....sååå trist. Suck.

Stor kram!

HWIT BLOGG sa...

Åh så härliga bilder! Frukost är det bästa!
Önskar dig en fin kväll…
Kram från ett grått Öland och Titti

åse sa...

Jag är ingen frukost människa, har aldrig varit sugen på morgonen och då blir det att man hoppar över det målet. Men sedan jag tog tag i min träning så kräver också kroppen sitt och nu går det faktiskt riktigt bra att stoppa lite mat i magen. Kram

Melody and M.E sa...

Jag börjar alltid dagen med bär och keso och det spelar ingen roll vad klockan är när jag går upp, det har blivit ett måste för att kroppen ska komma igång.
Så blir det ju förstås ett par koppar te!
Frukosten är bästa måltiden, oavsett om det är vardag och helg. Du kommer nog att klara det målet riktigt bra!
Kram M.E

Mamma C sa...

Jag kan inte vara utan min grötfrukost på vardagarna. Klockan 09.00 skriker magen på jobbet efter den. På helgerna blir det oftast yoghurt.
Kram Mamma C

Angela sa...

Vad duktig du är!! Låter som ett jätte bra mål :-)

Jag har aldrig restar silicea men får inte de naglarna att växa fort också?
Kram

Rosenhäxan sa...

Vilken go frukost.... Bra med nya mål... Har inte heller löften till mej själv vid nyåret. Men minst 3 små mål brukar jag ha.
Nu fungerar det att ge kommentarer igen. Men idag blev jag lite fundersam. Någon i Australien kommenterade på min blogg, efter ett tag såg jag att det var borta och även din fina kommentar. Konstigt va? Har du varit med om det nångång? Trevlig helg
Kram Gittan

Maria-Snickaregården sa...

Kl 03 är tidigt! Det vet jag inte ens om jag skulle orka äta frukost en gång och jag är en frukostmänniska. Bra gjort av dig att få i dig nått. Goda frukostalternativ också :)
Kram Maria

Anna S sa...

Hej Hannis, det låter som kloka delmål och mål. Jag tycker själv att det är svårt att få i mej mat regelbundet, som behövs. Då är smoothies en riktig favorit! Brukar också alltsomoftast mixa (med vanlig stavmixer) med bara en gnutta , eller säg 3 msk yoghurt och någon sorts av frusna bär. Det blir en delikat "glass"- typ av sak. Är lätt att få i sej.Glass eller smoothie av frusen mango är en favorit här.

Jag har slutat ge nyårslöften eftersom de oftast kändes som krav jag ställde på mej själv och effekten blev lite motsatt, motvalls som jag kan vara mot måsten. Mål är bättre och något jag också satt upp i år. Att ta mej ut på promenader som oftast känns alltför otryggt.
Hemmet kan bli en lugn vrå men också som ett fängelse om jag spenderar alltför mycket tid här. Lagom är bäst då.

Grattis till uppnådda frukostvanor! kl 3 på morgonen är verkligen tidigt! Jag är ibland vaken vid den tiden, men kan sen somna om på morgonen om jag vill.

Kramen till dej! Ha en fin början på helg!

mittilivetochjag sa...

Det är svårt det där med frukost om man ska upp tidigt. När jag jobbade tidigt åt jag en knäckemacka med en kopp té för att vakna. Sedan åt jag frukost vid tio (på jobbet) med macka, fil och allt. Då hade jag jobbat två timmar så det smakade gott! Men det är ju inte alla jobb som erbjuder frukost (jag jobbade på café).

Finurliga Fröken sa...

Ja lite i taget är bra. Då är de enklare. Men jag skulle inte kunna äta så tidigt. Har jätte svårt att äta när jag vaknar. Kram

Flower of Fame sa...

Så gott det låter. Enhörning bra frukost som helst. Ha en fin kväll Kram Pernilla