Att ge sig själv en gåva

Jag är ledsen just den där dagen.
Sådär så att klumpen i halsen gör sig påmind.
Vi pratar om det där som gör ont ibland, i själen.
Det där som skaver och som är i vägen.
Ett hinder skapat av minnen och mig själv.
Jag vill ta bort det och därför pratar vi om det.

Det onda kan inte göras ogjort.
Men det kan inte heller det goda säger hon jag pratar med.
Hon tittar mig i ögonen när jag tystnar.
Och säger igen:
Det goda kan heller aldrig göras ogjort.
Det goda.
Just dom orden är så enkla, ibland behöver jag bara bli påmind om det.
Och det är där som det ledsna möts med det mjuka.
Där ledsenheten inte gör lika ont utan mera blir som ett behagligt lugn.
Och klumpen i halsen släpper, för att den får komma ut.
I form av gråt.
För det finns mycket av det goda jag kan plocka fram.
När det onda gör ont ibland.

Efter vårat samtal strosar jag runt med en annan människa.
Mitt sällskap märker att jag behöver tystnad och låter det vara så.
Det är en behaglig tystnad.
Och det är då jag ser det.
Citronträdet, som fortfarande växer.
Jag bestämmer mig för att ge mig själv en gåva.
Och  nu står trädet och väntar på en kruka.
Så det goda som inte kan göras ogjort flyttar ihop med ett citronträd.
Och ledsenhet vänds till mjukhet.
Det där som skaver finns kvar, men det skaver inte lika hårt.
För att det just nu ligger hand i hand med det varma.
Så kan en vecka vara ibland.

Och nu är det fredag.
Jag hoppas att ni får en mjuk och fin sån.
Kram Hannis

Ps. Anna.S
Jag är så glad över att du orkar lämna spår här.
Det känns fint att du delar med dig.
Det är mod det också.
Och jag hoppas att du får en fin helg i det tempo som du vill ha.
Kramen
Och ps till Anna, jag hade en bild på Nikki Sixx i plånboken!!
Jösses så kär jag var i honom=))







24 kommentarer:

Choices by Annie sa...

Vilka fina tankar en fredagsmorgon. "Det onda kan inte göras ogjort, men inte heller det goda" så sant och så klart.

Gör ont i mig att det gör ont i dig. Jag hoppas det goda övervinner det onda i slutänden.

Visst är det skönt när klumpen brister, när den kommer ut, när andningen lättar. Tror jag snart behöver sticka hål på min med.

Jättefint citronträd, en bra påminnelse om det goda.

Önskar dig en fin helg
Kram
Annie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har fina vänner, det är gott. Och så är du så himlans bra på och sätta ord på känslor, låt citronträdet bli ditt må bra träd.
Kramar och trevlig helg
AnnaMaria

dnyahuset.blogspot.se sa...

Hoppas du får en riktig fin fredag med bara bra känslor!

Melody and M.E sa...

Det är en konst att förlika med sig det som gör ont, men kan man prata om det och låta tårar få sin plats så lättar det. Önskar Dig en fin fredag och Lycka till med citronträdet! Här skulle nog barnbarnen plocka av den där citronen fortare än kvickt!
Kramis M.E

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej min fina !

Så fint skrivet !
En varm kram till dig !
Jag önskar att du får en fin helg trotts allt.
Var rädd om dig.

Kram kram

Le petit jardin sa...

Det svåra med det lätta, det onda med det mjuka, det ledsamma med det glada, det onda med det goda, det finns där alltihop och vi styr det och ändå inte, då kan det vara bra med en vän som kan trösta, stötta eller vara helt tyst. Vad skönt att då skaffa ett citronträd som mjukar upp och kan ta den plats för mjuka runda varma tankar.

ha en skön underbar helg kära du

Kram Kajsa

Tatjanis sa...

Det goda!

Som en liten pepp kan jag säga att för mig är du en del av det goda - det som får mig att bli varm i hjärtat, det som får mig att känna och det som får mig att le. Du är en fantastisk massa "goda" grejer och jag är glad att du delar med dig! Jag önslar dig en av de mjukaste dagarna!

Kram - Tatjanis

Charlotte sa...

Fina tankar! Och helt rätt att ge sig själv en present. Jättefint träd!

Den där Victoria sa...

Oj, vad jag behöver läsa det där just nu, då ledsenheten sitter som en klump i bröstet på mig med av olika andledningar.

Kram Victoria

En Vacker Vardag ♥ sa...

Så fint du skriver.. Ibland måste vi bara stanna upp och låta känslan av klumpen/gråten bara får vara där,skölja igenom, omfamna det onda och sen se allt det goda som vi alltid har med oss och omkring oss.

Allt är OK....♥♥♥

Din favorit med mandelmjölken lät god.. Måste testas!!

Varm kram Lotta

~ Eva ~ sa...

Så sant så.
Och att ge sig själv en gåva, är sådär riktigt varmmjuktfint och också en livsnödvändighet ibland.

Kramen från Eva

Fröken Grön sa...

Vilken styrka att kunna klä det jobbiga i vackra ord.
Så där som bara du kan, Hannis.
Stor varm kram!
/Anna-Karin

Anna S sa...

Du beskriver det bra. Just med sorgen som gör sej påmind. Känslan att något inte är bra, inte helt inom en.Som påverkar hur man känner sej och ser på världen. Vilken vändning just den dagen tar. Så fint att du köpte dej det där citronträdet! En jättebra gåva till sej själv ju, både faktiskt och symboliskt. Jag tror jättemycket på att ta hand om sej själv, så mycket man kan. Och det kan betyda gåvor som träd. Jag köpte mej en tröja som jag suktat efter länge. Det var rea på nätet, så kändes bra att ge den till mej själv. För man får inte glömma bort att vara snäll mot sej själv. Och att minnas även det goda. Den du pratade med har helt rätt i att det finns där med. Inget går att göra ogjort, varken positivt eller negativt.Det är ju vad det är. Det är skönt tycker jag när man accepterar det för sej själv.

Tack detsamma, fin helg till dej i den takt du mår bra av. Kramen!

ThereseC sa...

Så godt å ha en venn å være stille sammen og en venn som minner deg på de viktige tingene du egentlig vet, men ikke husker på når ting er vanskelig og vondt. Jeg tror ikke man skal kjempe så mye mot, men la det komme, kjenne litt på det og så skyve det unna og gjerne gi seg selv en gave.

Jeg er glad i ett kinesisk visdomsord om sorg, det hjelper ikke på sorgen, men gjør den kanskje litt lettere å akseptere.

OM SORG
Sorgen er som en trekant som dreier rundt
i hjertet med spisser som risper.
Det gjør vondt, forferdelig vondt til trekantens spisser er avslitt
og det bare er en kule igjen, som glir rundt uten smerte.

Sorgen er en prosess som tar tid, men den tar slutt.
Hvor lang prosessen tar beror på hva vi har mistet,
hvilke ressurser vi selv har, og hvilken støtte vi mottar fra omgivelsene våre.

Men når gleden over det du har hatt overskygger savnet av det du har tapt,
selv om du var klar over at du en gang kanskje måtte gi slipp på det,
da er trekantens spisser avslitt, -og kulen blir en skatt i ditt hjerte.

Jeg håper helgen gjør deg godt, kjære nettvenn.

Villa Freja sa...

Så fint och starkt du skriver. Stor kram.

Anci sa...

Jag vill ge dig en stor kram idag !
Så underbart med fina vänner och vackra krukor till citronträd.
(Nu tänker jag på en solig dag under ett träd i Toscana). Det var citronträdet som tog mig dit :)

Ha en underbar helg !!

Kram
Anci

Kia sa...

Viktigt att inte glömma bort sig själv och ge sig själv saker.
Önskar dig en härlig helg och att det här blasket försvinner ute.

Kram Kia

franmyllan sa...

Fina tankar så här en fredag! En riktig vän är den som man kan vara helt tyst med.
Ha en finfin helg!
Kram!

Huset på Backavägen sa...

Att ge något till sig själv kan vara svårt nog. Det du skriver är så fint och hoppas den goda styrkan får växa i dig ikapp med ditt citronträd!
Kram Anki

Helén i Vilrummet sa...

Fina ord. Jag hoppas att du mår lite bättre och att klumpen blir lite mindre för varje gång det får pysa ut lite.
Citronträd är så fina. Men köp ingen kruka! Sätt den i en plastpåse så inte vattnet rinner ut. Sen slår du tidningspapper runt och ett snyggt snöre, typ hampa, som håller ihop det. Där har du din kruka.
Önskar dig en skön helg.
Kram Helén

vitadrömmarobusigabarn sa...

Varmaste kramar till dig fina du
Känner sånt lugn här och fint du skriver
Ha en underbart fin helg
Kram

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Vackra och ärliga tankar som du delar med dig av...
Jag hoppas att du känner dig väl till mods och kan njuta av allt härligt omkring dig :)
Varm kram
Jessica

bara anna sa...

Det är jobbigt med sånt som skaver....

Bra att du unnade dig något fint, det lättar upp alla dumma skav.

KRAM!

Flower of Fame sa...

Så tråkigt att höra att du mår så dåligt. Hoppas du finner styrka att må bra igen . Det är du värd. Ha en fin kväll Kram Pernilla