Svar på Elins fråga

Jag missade en fråga när jag hade frågestund.
En fråga från Elin, som jag för övrigt vill tacka för din fina kommentar!
Elin undrade om jag hade något tips  på hur man bäst tar till vara på det lilla och 
uppskattar de fantastiska saker man har när man kanske har det lite tufft och stressigt.

Och nu vill jag varna för det längsta inlägget ever!
Jag ska försöka svara på hur jag tänker och lever.
Och det här är bara utifrån mitt perspektiv!
Inget rätt eller fel, vi är alla olika och mår bra av olika saker.

Jag älskar vardagen.
Det är klart att helgerna är alldeles underbara eftersom att det för mig betyder ledighet.
Men det är ändå så att livet består till stor del av vardag.
Och livet vill jag inte skena förbi.

Om man har mycket i sitt liv.
Det kan vara jobb, aktiviteter både egna och barnens, kanske är man bara
less på just jobb, snöskottning och passande av tider. Eller att man har en känsla
av att hela tiden behöva prestera, både privat och på jobbet.
Eller som jag, när man har över 60-timmars arbetsvecka på 5 dagar.
Sällsynt nu för tiden men det händer.
Eller så mår man helt enkelt inte bra av olika anledningar.
Vardagen kan kännas rätt trist då.

Då är det viktigt att rensa bort en del av kraven.
Det är viktigt att låta vardagen bli mindre vardag och mera liv.
Fylla på med feelgood-saker.
Skitlätt kanske någon tänker nu och skakar på huvudet.
Och nej, det är det ju inte.
Men, även om man äter snabbmakaroner och falukorv till middag så 
kan man tända ljus. Och man kan äta på finporslinet om man har sånt.
Varför ska en fin servis gömmas i ett skåp?
Varför inte använda den på en vardag?
Eller duka med fina servetter fast det är en sunkig tisdag.

Och om man är stressad på morgonen så kan man sätta sig ner och äta
smörgåsen, det går inte snabbare att äta för att man står upp.
Och man kan ha smörgåsen på en fin tallrik för att njuta lite.

Det händer att jag dricker morgonkaffe i vinglas.
Mest för att jag struntat i att diska för jag behövde vila.
Och om man kan se bortom kravet på på att diska så är det 
ganska lyxigt att dricka kaffe ur vinglas. Om inte annat så
uppfattar mina ögon det som lyxigt när jag häller upp kaffet.
Klockan 03 på morgonen.

Och om jag nu orkar diska så kan jag lika gärna torka disken med 
dom där handdukarna i linne som jag ärvde efter gammelfaster.
Hon hade blivit rasande över att dom låg i ett skåp efter att hon vävt dom.

Och istället för att blunda för röran bland smyckena så kan man titta på det och tänka: 
Shit, så vackert! Med lite huller om buller.
 Det är klart att man kanske inte vill ha obäddad säng när det kommer gäster.
Men om det är vardag, spelar det egentligen någon roll?
Dom där minuterna som det tar kanske man behöver för att få sitta ner
en stund istället. Med ett te med favoritsmaken, på en måndagsmorgon.

Eller spar den stunden till kvällen och lägg dig i den obäddade sängen med
te när barnen har somnat. Diska kan man göra dagen efter när man är piggare
Den morgonen kanske man orkar bädda sängen också.

Filten som är vit och fin kan bli skitig.
Den går att tvätta så det gör inget tänker jag.
Den förhöjer känslan av att mysa en vardagskväll.

Jag kanske tycker att det är viktigare att läsa en stund än att skena
runt med dammsugaren och vråla "herregud så skitigt" på en onsdag.
Jag kan alltid sopa bort det värsta, ytdammsuga som jag kallar det.

Jag tycker helt klart att det är  mysigare att prata med mina människor
än att bara rusa runt och plocka ihop och torka på saker.
För mig är det så att det är samtalen jag kommer att komma ihåg,
inte hur rent, eller perfekt mitt eller ditt hem var just då. Utan samtalen.
Samtalen på en tisdag, med korv och makaroner.
På finservisen.
Tända ljus och linneservetter.

Och om det kommer gäster hit på en vardag så kan dom räkna
med att få köpt soppa på burk till middag. Med köpt bröd till.
Men dom får äta soppan ur vackra skålar.
Det ska vara enkelt att umgås på en vardag.
Kommer dom på en helg så kan dom få mat som har tagit
timmar att göra. Mest för att jag tycker det är mysigt då.
Att laga mat länge och dricka vin samtidigt.
Inte för mycket vin dock...

Jag försöker att se det vackra i det enkla.
Dom där jeansen som ligger slängda över skinnpuffen.
Den där blusen som hänger på tork.
Det där bladet som vissnat men är vackert ändå.
Saker som jag bara inte orkat att plocka bort.
För så är det ju också, ibland orkar man bara inte.
Om jag kan se det som fint i stället för stök mår jag bra.
Speciellt när det är mycket i livet.

Ta fram saker som är fina till vardags.
Ljusstakar, filtar, handdukar.
Låt sakerna som är vackra vara vackra även i vardagen.

Som sagt, vi är alla olika.
Det viktigaste är att man själv trivs.
Även i vardagen.
Och inte ställer så förbaskat mycket krav på sig själv.

En vän till mig som har tre tonåringar hemma brukar säga:
Antingen kan jag reta mig till vansinne och tjata över att skorna 
som ligger huller om buller eller så kan jag tänka att det är
spår efter människor som jag älskar och som lever livet.
Vissa dagar så klarar jag det faktiskt utan att få utbrott,
Och det är ju bättre med vissa dagar än inga dagar.
Hon har rätt i det.
Det är ju inte alla vardagar jag älskar heller.
Men de flesta.

Nu ska jag ut på långpromenad.
Sen ska jag måla mitt lilla avlastningsbord jag gjort.
Och nästa vecka blir det mera inredning här och inte så mycket svammel.

Så hoppas jag att ni som har stått ut ända hit får en fin lördag!
Kram Hannis










32 kommentarer:

Åsa Liljedahl sa...

Så lätt det låter när du berättar. Jag är en bit på vägen med ljus, linneservetter och farmors tallrikar. Mer lugn och ro i tillvaron nu. Trevlig helg! Kram

Anci sa...

Jag vet att du har rätt och jag ska försöka mer så. Det är värt att ta tiden för att hitta skönhet, lugn och harmoni.
Tack för att du är klok !

Kramar
Anci

susanne sa...

Jag tycker det låter bra! Och när jag går ut i hallen för att hämta skorna för att gå ut efter tidningen ska jag absolut tänka som din vän - här finns bara spår efter dem jag älskar. Och vissa dagar är ju absolut bättre än inga dagar. Nu fram med en finkopp till morgonteet. Njut av dagen!/Susanne

Flower of Fame sa...

Du har så sunda och kloka tankar. Håller med dig i ditt tänk. Sedan vet jag att jag har mycket att jobba på för att komma dit. Så fin bild på dina halsband. Ha en fin dag Kram Pernilla

mina finaste. sa...

Fina tankar och kloka ord!
Värt att tänka lite extra på.
Kram

Anci sa...

Hej igen :)
Du tycker nog att jag är helknäpp, men jag bjuder på det. Jag vill bara tacka dig för att du kommenterar hos mig. Det betyder mer än du kan tro.

Kramar
Anci

franmyllan sa...

Lysande inställning!!! Livet blir så mycket bättre om man tar sig tid att njuta av det lilla.
Ha en supermysig lördag!
Kramis!

ThereseC sa...

Fine, Fine Hannis! <3

Vi finner lykken i de samme tingene. Det er ikke gratis, men så mye bedre man (jeg) får det ved å lete opp de små gledene i hverdagen.

Jeg er glad for at du er snill mot deg selv!

PS! Jeg anbefaler deg å prøve Epsom salt. Det er naturlig og harmløst, om det ikke viker så gir det iallefall en god stund.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så skönt det känns när du delar med dig av din livsfilosofi, du är så klok...jag ska försöka hålla dina ord i huvudet när det kör ihop sig, då vardagen känns tung och sörjig...egentligen behövs det bara små detaljer för att sudda ut det grå. Ha en fin helg!
Kram,
Regina

Good Enough sa...

Tack fina för ett inspirerande och tänkvärt inlägg! Du är klok och det är bra att bli påmind om även de enklaste, som att andas, uppskatta det fina som finns omkring mig och njuta i stunden.
Jag håller helt med dig om att vardagen är superviktig. Alla dagar är livet och det gäller att ta till vara varje stund. Det finns en fantastisk glädje i att ha en vardag med allt vad det innebär, högt och lågt.

Önskar dig en fantastisk helg och så småningom en lika fantastisk vardag :-)

Kramar /M

svart vitt och rött sa...

Härlig inställning! Helt klart något att tänka på! Ha det gott!

Bara Sara sa...

Kloka tankar och det är bra att påminna sig om HUR man vill leva ibland och fundera på om man är nöjd med nuläget eller om man kan jobba med sin dröm. Det är så lätt att glömma bort det annars, när det bara snurrar på! Ha en go helg fina du! Kram Sara

Mamma C sa...

This is life, och så här skulle alla leva sin vanliga vardag. Jag måste erkänna att jag börjar bli duktig på det. Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete. Äta på finporslinet + servett mitt i veckan. Man måste gilla läget och det kan ta sin tid. Men jag är på G.
Kram Mamma C

Den där Victoria sa...

Klok som en bok är vad du är, fina Hannis.

Kram Victoria

dnyahuset.blogspot.se sa...

Vilket otroligt tänkvärt, klokt och fint inlägg! Jag blev inspirerad.

mittilivetochjag sa...

Bra inlägg!
Jag inser att jag måste börja använda finporslinet och de fina servetterna så att de inte bara står där och dammar. Helt rätt att använda sånt till vardags. Tack för tipset! :-)
<3

ida andersson sa...

TACK! Ett viktigt, fint och tänkvärt inlägg. Jag ska lyxa mer i vardagen tror jag. Njuta mer. Jag är dålig på de. Kram

Pia sa...

Vilket underbart inlägg!!! Man måste försöka fånga dagen, speciellt vardagen.
Hoppas du får en fortsatt mysig helg!
Kramen

Helén i Vilrummet sa...

Å, jag håller helt med dig! Men det är inte alltid så enkelt. Fast jag har ingen fin/fulservis utan bara en servis som jag använder både till vardag och fest. Och dammsugaren får ofta vila och jag försöker njuta av vardagen, för den är ju oftast. Men ibland får man påminna sig om att lägga ner kraven och bara vara.
Heja dej!
Kram Helen

Jennie Bergius sa...

Detta inlägg ska jag läsa så snart lillskatten sover gott och jag får lite tid över :)

Tack snälla du, vi har det helt underbart med vår fantastiska Arwe <3 Jennie

Anna S sa...

Jag håller mej dej, verkligen. Det att det fina och som man mår bra av ofta finns i det lilla. Lite som att se glaset som halvfullt och inte halvtomt, jämt. Att uppskatta det man har och inte gräma sej över det man saknar. Som man kanske tänker att man "måste ha" för att känna sej accepterad, värd något , "lyckad".. eller så. Också att leva för sin egen skull och låta andra leva som de gör. Som du säjer, alla är vi olika. Tur är det! :-)

Kramen till dej

Mina drömmars hus sa...

Du är klok du.
Nu fungerar kommentarerna för mig men inte förstoring av bilder. Bytte webläsare.
Ha en fin söndag
Kram
AC

Choices by Annie sa...

Du kloka människa. Du sätter ord på det som jag försökt sätta ord på i flera år nu. Att se de vackra i det lilla, njuta, sätta lyx på vardagen för som du säger de flesta dagar i livet är ju faktiskt vardagar.

Tack för ett härligt, lärorikt inlägg.

Kram på dig
Annie

Queen of Kammebornia sa...

Kloka du! Stor varm kram!

Johanna Stålros sa...

Underbart när du skriver ett långt inlägg och man bara kan suga in dina kloka fina genomtänkta ord som träffar en rätt i hjärtat. Fina saker som man mår bra av omge sig av ska man ha framme inte bara till fest utan för att de faktiskt kan få en att sätta lite guldkant på den grå vardagen!!! Du är duktig på att skapa harmoni och ta foton som ger oss andra harmoni och en rofylld känsla. Tack för det vännen. Kram Johanna

Home2tiny sa...

Så tankvärt o klokt inlägg. Det här är något jag jobbar med dagligen o har faktiskt kommit en bra bit på vägen. Att inse att lite skit i hörnen är så mycket bättre än ett rent helvete både för knopp o kropp är inte helt enkelt när man som jag gärna vill ha ordning o reda omkring sig. Men när man har en sjukdom som ibland gör en knockad är det bara att acceptera att det få bli lite rörigt, ingen mår ju faktiskt sämre av det. Kramisar Tina

Tatjanis sa...

Varmt, vacker, viktigt!

Fantastiskt!!!


STOOOOOR KRAM - Tatjanis

Maria-Snickaregården sa...

Amen. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Precis så är det jag också tänker och ser på vardagen.♡
Kram Maria

Pemsplatser sa...

Amen du skriver så jäkla fint! Så sant och klokt. KRAM

Jennica... sa...

Åhh, så himla bra skrivet! Och jag håller med om varje ord. Och jag försöker dessutom leva ungefär så som du beskriver. Ibland måste man faktiskt stanna upp och fråga sig vad man håller på med - och för vem! Att ta hand om sig själv är ju så viktigt!

Stora KRAMAR!!!

Elin sa...

Tack så mycket för ditt inlägg! Intressant att se hur du tänker. Verkar väldigt vettigt :-)
/Elin

Charlotte sa...

Oj vilka bra tips!
Det är så lätt hänt att man bara knatar på utan att reflektera eller njuta eller bra ta det lugnt.
Jättebra inlägg!!
:)