Måla med ättika

Nu ska jag sluta tjata om ättiksblandningen och visa lite resultat.

Rent praktiskt så går det till så att man lägger stålull i ättika.
Stålullen ska inte vara den sorten med tvål i.
Låt det dra några dagar.
Sen måla.
Det finns olika varianter.
En del målar med svart te före och sen ättiksblandning över det.
På dom här korgarna målade jag inte med te före.
Före...
Efter...
Som ni ser så blir nyansen aningen gråaktig.
Och ojämn, vilket jag tycker om.
 Tycker det blev lagom på korgarna.
Lite mera levande för att svänga mig med ord.
På plankorna som jag skulle göra ett avlastningsbord av så blev det bedrövligt...
Det blev alldeles för brunt. Ingen vacker brun utan mera skitbrun. 
Förmodligen hade ättiksblandningen fått stå för länge.

Sen beror det förstås på vad det är för typ av trä också.
I det stora hela så tycker jag att det är ett kul sätt att få en svagare nyans. 
Mera naturlig.
Färg blir mera heltäckande, precis som många typer av bets. 
Kommer jag att prova igen? Ja, absolut.

Några saker att tänka på om man vill prova.
När jag gogglade så fick jag tipset att låta blandningen stå till sig utan lock. 
Anledningen? 
Det kan uppstå gas av stålull och ättika. 
I värsta fall så kan burken sprängas. 
Inte kul att få den blandningen spridd med tanke på lukten...

Ju längre blandningen får stå, desto mörkare nyans.

Se till att stå ute eller ha riktigt bra ventilation. 
Luktar starkt om man är känslig.

Olika material reagerar olika så prova på en bit innan du ger dig på hela plankor. 
(Borde ha tänkt på det innan)
Japp, det var väl det.

Hur blev då det lilla bordet jag skulle göra?
Det blev inte som jag tänkt mig men bra ändå.
Mer om det senare.

Kram till er/Hannis


27 kommentarer:

Ellinor sa...

Vad fina korgarna blev!! De ser ut att ha den perfekta nyansen. Jag blir sugen på att testa igen!
Fin tisdag till dig!
/Ellinor

Flower of Fame sa...

Korgarna blev super fina. Gråaktig sober färg på dem. Ser fram emot hur det lilla bordet blev. Grattis till vinsten hos Tatjanis. Ha en fin dag Kram Pernilla

På Selmas gata sa...

Sällar mig till de andra och säger att korgarna blev jättefina! Jag har lite svårt för den nyansen på före-bilden, men sen blev det ju hur bra som helst! Kul också att läsa hur du gått tillväga:) Önskar dig en fin tisdag! Kram/tanja

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Korgarna blev ju jättefina, har en stark känsla av att plankorna också är det. Men om du vill ha dom ljusare, kanske du kan göra en ny blandning som står mycket kortare tid och stryka på igen... eller så blir dom ännu mörkare då. Hoppas vi får se när du är klar.
Kramar/AM

Kia sa...

Det blev ju bra på korgarna!!

Japp nu har vi hund hemma och mannen får gå sina promenader, det är väl bara katten som misstycker lite och låter väldigt konstigt när han kommer nära. :)

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Nyanser av vitt sa...

De blev jättefina Hannis. Och visst längtar man till sommar och sol. I Stockholm är det 0 gradigt men iskallt pga blåsten. Jag fryser precis hela tiden.
Ha en fin dag
Kram Agneta

ThereseC sa...

Så fint det ble, helt perfekt! Det er deilig den følelsen man får når ting blir som man vil, særlig dersom man har prøvd noen ganger.

Jeg håper dagen din byr deg på mange smil og gode tanker.

franmyllan sa...

Du klarade det! Då var trixet att ha stålull utan tvål. Det här måste testas (igen..) :)
Kramis!

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej hej fina du där i Uppsala !

Hoppas att allt är väl med dig.
Själv har jag det. En ledig dag och då kan det ju inte vara bättre eller hur ? :)
Det är det ända som saknas att ha en god fika och trevligt sällskap :) typ som du :)
Men snart kommer ju helgen ändå igen ? ;)då fikar jag...
Så fint det blev, tänk att man måla med så enkla metoder,
Härligt med dom nyanserna.
Jag har också börjat sukta efter färg trots att jag gillar vitt också ;)

Ha nu en riktigt Härlig vecka fina du ! Kram

ps...hör av dig om du vill komma hit ? :)

VisaLiza sa...

Kul att få se resultatet, funderade på hur det skulle bli, lät ju onekligen intressant att måla med ättika. Undrar hur det skulle vara att testa på ett större projekt. Den färgen du har på korgarna är precis den färg jag skulle vilja ha på väggarna i vårt förråd, blivande loppis.

Jag har också letat jordglober på loppisar men det verkar vara helt omöjligt. Antingen så är de allt för populära eller så kanske det inte lämnas in några jordglober. Kramar Liza

Kristina Jönsson sa...

Fint blev det. Kul med lite annorlunda pyssel. Synd på de fina plankorna. Kram Kristina ♥

tinajo sa...

Blev fint resultat på korgarna! :-)

Le petit jardin sa...

Snyggt resultat, den där mixen ska jag lägga på minnet. Kul att experimentera!!

kram Kajsa

Villa Freja sa...

Korgarna blev ju jättefina. Kul att du vågar dig på nya projekt. Önskar jag hade den energin själv. Kram.

Jennie Bergius sa...

Åh vilken fin färg de fick, tack för det braiga tipset!

Tack fina du, det gör mig glad att höra <3 Jennie

Rosa i huset i vitt sa...

De blev jättefina ...absolut mera levande ska prova det nån dag
kram Rosa

Pemsplatser sa...

Dom blev kanonsnygga! Kram

Villa Ell sa...

Wow så fint! Alltid kul med före och efter bilder!
Kram Sandra

Anna Svensson sa...

Jättefina korgar!

Skickade dina ljus i går, har du inte fått dem i dag? Hoppas de klarade resan bra....

Roligt att du gillar ljusen med mönster också.

Jag har blivit helt frälst av yogan, i dag kändes det så himla bra i min rygg när jag gick därifrån. Det är så mysigt också för vi är en sån liten grupp så man lär känna nya människor och de flesta av dem är väldigt spännande. Någon sysslar med healing, någon är livscoach, en är zonterapeut. Och så har yogaläraren bokat tid hos mig nästa vecka för fotvård. Också vill hon att jag ska visa upp mina ljus i hennes yogastudio och det tackar jag ju inte nej till...

Kram
//bara anna

Melody and M.E sa...

Jag ska nog inte testa att måla med ättika, även om jag tycker korgarna blev fina. Jag har väldigt känslig för ättiksdoft. Svårt få bra ventilation inomhus den här årstiden.
Jag är verkligen imponerad över alla projekt du håller på med!
Kram M.E

Mamma C sa...

Dom blev kanonfina korgarna.
Kram Mamma C

Choices by Annie sa...

Så fantastiskt vackert, det där måste testas när pysseltiden är åter;)

Den där frukosten mums det var längesedan jag hade en sådan frukost, en frukost med en bok. Men innan jag vet ordet av det så kommer barnen vara tonåringar och sova fram till lunch och då kommer jag säkert sakna deras sällskap vid frukostbordet.

Massa kramar till dig
Annie

Huset på Backavägen sa...

Har läst om ättiksmålning och det låter mer och mer som att det måste jag prova på. Vad fint det blev! Må så gott / Anki

LissenTo sa...

Korgarna fick en fin nyans och spännande att experimentera. Hoppas du får till bordet, senare.

Kram Lissen

Anna S sa...

Korgarna fick ju en jättefin nyans av hembränningen! Passar bra in hemma hos dej.
Jag gillar också det lite ojämna , levande på det man målat.

Önskar dej en fin onsdag
Kramen!

svart vitt och rött sa...

WOW WOW WOW!!! Skitsnyggt!!! Vilken skillnad från förebilden!! Nu ser de riktigt lyxiga ut! Ha det gott!

Monkan sa...

Det där verkar spännande! Vilken snygg färg det blir, det där måste jag testa. "Luktar starkt om man är känslig", vad har du för ättika??? Jag skulle nog snarare säga "luktar starkt. Punkt". Ättika lukar ju apa!!! :) Så ok, om blandningen ska stå ett par dagar så får det nog bli ute på gården då. Måste bara fundera på om jag har nåt som jag kan testa på.

Ähum, jag förutsättar att lukten försvinner från det målade... Gärna rackarns fort. Eller måste man stå ute och måla och sen lämna Objektet ute ett tag? Ahaaa, det är så det går till egentligen :), man lämnar Föremålet ute en vinter och då får det sån där fin färg. Det vet ju alla ;)