Köttfärsbiffar

Nyårsdagen så hasade jag inte bara runt.
Jag gick till mamma och åt lyxig frukost också.
Och fick presenter från Serbien.
Bland annat Kajmak (en slags mjukost, lite saltare)
När jag var i Forna Jugoslavien så levde jag i princip på den.
Åt den till allt!
Och sen dess har jag letat efter en lika god men inte hittat någon här hemma.
Men nu har jag en.
Och då måste jag passa på och äta också.
Så jag sprang hem och gjorde goda, starka köttfärsbiffar.
 Som kokade länge i grädde.

Och sen frossade jag!
I kajmak, det är den där vita geggan i kanten som knappt syns.
Så tänkte jag på hur dofter och smaker framkallar minnen.
Bra minnen, det gillar jag.

Och nu ska här jobbas igen.
Fast jag har med mig pysselsaker för det kommer troligast att vara dött.
Det blir en bra start.
Favoritlunch och pyssel på arbetstid.

Kram Hannis
Ps. Anna.S, jag hoppas att du får må bättre under 2014.
Att lite ork kommer tillbaka.
Ork att göra sånt du tycker om!

Hade det svårt här med pälsbollen.
Han var skräckslagen vid tolvslaget, kändes som att det sköts
mer än någonsin. Måste låta hemskt i kattöron också!
Kram

18 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så gott det ser ut. Har aldrig hört talas om kajmak. Låter som en mysig arbetsdag. Så synd att din pälsboll inte mådde så bra på nyår. Hoppas han mår bättre nu. Ha en fin dag Kram Pernilla

Villa Freja sa...

Så härligt med smakupplevelser och fina minnen de medför.
Önskar dig ett riktigt gott nytt år. Kram.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Usch vad synd det är om hundar som är rädda, men nästa år förbjuds stora smällare sa maken. Ser gott ut med dina biffar. Ha en bra dag på jobbet, jag börjar imorgon.
Kramar
AnnaMaria

Helén i Vilrummet sa...

Dina biffar ser riktigt läskande ut.
Skönt med mjukstart på jobbet. Jag är egentligen ledig till den 7/1 men kommer nog gå in och jobba några timmar i morgon. Har så mycket på jobbet.
Kram Helén

Maria O. sa...

Så gott det ser ut! Har aldrig hört talas om kajmak trots att jag har rötter i forna Jugoslavien.
Njut av mjukstart på jobbet!
Kram Maria

Hanna sa...

så gott det ser ut.
Ha en fortsatt fin dag!
Kram
Hanna

Le petit jardin sa...

Slickar mig kring munnen...det låter gott, det där....och så mysigt med pyssel på jobbet, transportbranchen är ju inte i så hög fart så här års.

Önskar dig en fantastisk god fortsättning och ett underbart 2014

Kram Kajsa

Välkommen Hem! sa...

Mums så gott det där såg ut! Älskar köttförsbiffar med sås!
Stackars pälsboll, hoppas han mår bättre nu.
Kram och hoppas ditt 2014 blir ett härligt och spännande år!
Judita

Kia sa...

God fortsättning!!
Lät gott med biffar men jag skippar nog den konstiga osten. :)
Vi fick en halvlugn dag med kalas. Montera skrivbord till 7 åringen som hon fick av oss. Nöjd och glad tjej.

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Anna S sa...

Mums, det ser gott ut! Har heller aldrig hört talas om färskosten.Men är säker på att den passar till allt. Kanske även till glass?

Så svårt för din pälsboll att bli så rädd med! Min lilla svarta skrutta blev rädd igår eftermiddag igen då några personer sköt raketer igen härutanför.Jag försökte trösta och lugna katten i den mån jag kunde.

Låter mysigt att ta med pysselsaker till jobbet, ifall där inte finns mycket att göra.

God fortsättning och fint nytt 2014 önskar jag dej!
Kramen!

Melody and M.E sa...

Tänk vad man får lära sig mycket nytt i bloggvärlden!
Hoppas nu att någon frågar mig om jag vet vad Kajmak är!
Här var jag beredd på att hundarna skulle bli vettskrämda av alla fyrverkerier eftersom de aldrig firat nyår i någon stad, men glatt följde de med ut på balkongen och tittade på utan minsta rädsla!
En lättnad eftersom vi haft en riktigt skotträdd Golden och det var inte något nöje att fira nyår och valborg på den tiden!
Kram M.E

Bara Sara sa...

Kajmak det var nåt nytt!! Ser onekligen gott ut! Kram Sara

Choices by Annie sa...

Men så hungrig du gjorde mig nu. Tur att vi har biffar på matsedeln imorgon;)

Fint att kunna pyssla lite på jobbet, tiden går snabbare då.
Och du den där vattenflaskan är nog en bra investering för oss som dricker ur plastflaska hela dagarna.

Önskar dig en härlig dag
Kram
Annie

Anonym sa...

Ser väldigt gott ut!Har aldrig smakat kajmak..det måste jag göra.
Jag flexade ut några timmar tidigare idag o gör även så i morgon. Nästa vecka är det full fart :)
Hemskt för djuren med alla smällare o raketer. Min katt reagerade. Jag försökte dölja lite med musik.
Ha det gott
Kram Lily

Pemsplatser sa...

Skönt att bara hasa runt. Det har jag också gjort! Kollat film och hasat runt! Det där ser väldans gott ut:) Kram

Jennica... sa...

Gud så gott det ser ut! Och den osten har jag aldrig hört talas om...går den att köpa i Sverige? Jag älskar ju ost, hade varit kul att testa.
Kram kram!

åse sa...

Härliga dofter och goda smak upplevelser är en härlig kombination. här i vår lilla stad smälldes det av och annan nyårsraket och jag är evigt tacksam att mina två skäggiga inte är skott rädda.

Kram

Mycket annat & lite betong sa...

Så gott det ser ut! Mums!
Vår katt tyckte inte heller om fyrverkeriet, han låg längst in under sängen. Vi har också haft skotträdda hundar. Fy, vad man lider med dem.
Så fin din matta blev!

Kram Agneta