I köket

Jag tycker om mitt kök.
Den delen där man sitter.
Det är lite för litet men det är ljust.
Det är mjukt och för stunden är det hyfsat i ordning.

Men det är det där med bordet.
Det är fint det bordet jag har nu. Jättefint.
Men det är liksom lite för litet.
Jag funderar på att bygga ett eget enkelt av plankor igen.
Det har jag gjort förut.
Ett sånt bord som man kan vräka upp symaskinen på och låta den stå 
kvar över natten utan att det känns som att hela bordet blev ockuperat.
Så blir det inte så trång och stökigt när vi är flera som samlas där heller.



Det är såna där behagliga tankar som får ta tid.
Skönt med sånt också.

Så funderar jag på vad jag ska göra med 6 st kassar
med böcker som jag har fått av en arbetskamrat.
Gamla uppslagsböcker bland annat.
Inte så där vackert gamla utan såna som man var med
i en klubb och fick. Jag funderar på att göra ett sängbord
av några av dom. För kasta dom går bara inte!
Som sagt, behagliga tankar.
Kram Hannis

Ps. Anna.S Jag känner som du med ljuset.
Är i enormt stort behov av just det.
Blir så trött när det är mörkt länge.
Dom där pizzorna lät ju hur goda som helst!
Och ja, det är precis så det blir när jag ska lämna kommentarer.
Jag är ingen teknikälskare direkt så jag vrålar rakt ut=))
Kramen



21 kommentarer:

Ellinor sa...

Din matta är sååå fin Hannis!
Ett stort bord är skönt! Det är som du säger, kunna slänga upp symaskinen och ändå ha lite plats.
Just nu står två halvomklädda fåtöljer mitt i huset hos oss. Ska de få liv? Ska de slängas? De står och mognar kan man säga… Saker måste få ta tid!
Kramen
Ellinor

Flower of Fame sa...

Ditt kök ser så mysigt ut. Kan bli fräck med ett bord av plankor. Det är skönt med lite extra plats.
Vackra bilder. Ha en fin dag Kram Pernilla

svart vitt och rött sa...

Så coolt att man kan bygga en möbel själv! Jag hade gärna haft ett hemsnickrat bord... då får man ju det exakt som man vill ha det :-) Ha det gott!

Villa Freja sa...

Den där stolen alltså!
Tror att det kan bli riktigt snyggt med ett sängbord av gamla böcker. Kram.

dnyahuset.blogspot.se sa...

Vad snyggt med ett plankbord, det skulle jag också vilja ha. Rufft och tufft.

Le petit jardin sa...

Sköna tankar du har. Ditt kök ser ljust och skönt ut, mysigt att sitta i.

Kram Kajsa

Susanne Jonsson sa...

Jag förstår dig i det där med att kunna ta upp symaskinen och låta den stå kvar där sedan. Min fine make har gjort en arbetsbänk till mig där jag kan ha mina saker. De tar en hel del plats så det behövs, det är symaskin, ljustillverkarsaker, snickerigrejer... allt möjligt nyttigt!
Det är ju kanon om du kan göra ett bord själv, då kan du ju få det precis som du själv vill ha det!!

Kia sa...

Nytt bord skulle jag också vilja ha. Vårt är bra med 2 klaffar som man kan sätta dit men det är lite för trångt om man har 3 stolar på raken. Nu har vi 2 barnstolar i mitten för att få lite mer plats. Fast egentligen skulle nog tjejerna vilja ha vanliga stolar. undra om det går att flytta ut benen lite??

Ha en toppen dag!
Kram Kia

vitadrömmarobusigabarn sa...

Ljuvligt fint!!!
Tack för din fina hälsning och
Ha en fin dag
Kramar

Jennica... sa...

Gillar att du så ofta nämner ordet "mjukt" när du skriver om ditt hem. Jag gillar det verkligen. Jag måste få in mer mjukhet här hos mig, det är nog det jag känner fattas. För jag trivs alldeles utomordentligt här och jag tycker jag har det fint, men något fattas och jag vet inte riktigt vad. Jo, vissa saker vet jag men det är mer en känsla som fattas. Och nu tror jag att det är det mjuka.....får fundera mer på det.... Sköna tankar som sagt!
Kramis!

Borgmästaren sa...

Bra idé! Min maskin står på golvet vid kökssoffan nästan jämt. Borde ha plats för eget bord, men jag kånkar med den ömsom i köket, ömsom framför tv:n. Har även plats i garderoben för den men där är den näsan aldrig. Blir bara inte av.

tinajo sa...

Köket är ett viktigt rum, jag stortrivs i mitt också. :-)

Rosa i huset i vitt sa...

Sängbord tror jag blir jättebra utav böckerna
kram Rosa

Anna Svensson sa...

Göra bord av plankor, det skulle jag med vilja, ser så himla fint ut. Nu har vi ett stort bord som vi gillar så det får hänga med ett tag till.

Kram
//bara anna

Anna S sa...

Hejsan! Ja, håller med. Skönt med lite större bord. Jag har ett ganska stort vitt (liknande ditt köksbord) som jag håller på med keramik och sånt vid. Sen ett litet med låda och zinktopp som får agera lite olika bord hela tiden. Bra hur som att kunna ändra om och förnya efter behov och smak!

Ja, jobbigt när teknik inte fungerar som den ska! Jag har hört mej för och det verkar vara något i Blogger´s programvara som inte är uppdaterat. Något sånt. Vet inte om man kan uppdatera själv på sin dator, om det blir bättre då.

Kramen tillbaks till dej!

Mamma C sa...

Låter toppen att kunna fixa till ett bord av dom istället för att slänga dom.
Kram mamma C

Melody and M.E sa...

Jag hade ett så praktiskt bord i köket i min lägenhet, det gick att göra riktigt stort på ett enkelt sätt.
Men så blev jag så förälskad i mormors gamla köksbord när mor tömde sitt föräldrahem på sensommaren. Nu står det i mitt kök och jag njuter varje gång av sätta mig vid det! Inte lika praktiskt, men fyllt av minnen! Det är viktigt att trivas i sitt hem och i vardagen!
Du får säkert till ett riktigt bra bord!
kram M.E

Enkel stil sa...

Så läcker stolen är i svart. Kram Anita

Villa Björkenäs Backen sa...

God natt min fina bloggvän !

Det är väl härligt med såna behagliga tankar eller hur ?
Bordet som du har är jätte fint men kan tänka mig att det är skönt om man har lite mer plats.
Det låter ju toppen att göra eget för då kan du använda dom måtten som passar in hos dig.
Så fina bilder från dig !

Ha nu en fin vecka och sov så sött !

Jag borde också göra det... ska upp tidigt och även lämna dom små trollen på dagis.

Vi hörs vännen och tack för dina fina och hjärtliga hälsningar !

Jag ska också försöka komma på banan igen här :)
Men du ska veta att du finns i mina tankar :)

Kram.kram

franmyllan sa...

Klart du ska bygga dig ett bord! Underbart att ha plats för mer än bara ätandet.
Kramis!

mittilivetochjag sa...

Jag vill också ha ett större bord i köket. Just för att kunna göra så som du säger: som att lämna symaskinen framme eller pyssel som inte är klart. Det lustiga är att vi har ett klaffbord som är ihopfällt i köket och fungerar som avlastningsbord men som är stort och fint när det är uppfällt. Problemet är att vårt runda köksbord inte går att ställa undan lika lätt. Kanske kan man sälja det? I förrådet har vi dessutom ett jättefint matsalsbord. Ja ja, nu babblar jag, jag förstår i alla fall vad du menar. ;-)
<3