Frågor och svar

Det är intressant det där med frågeställningar på en blogg.
För hur vet man vad man törs fråga, eller vad ska man inte fråga?
Jag tycker själv att det är jättesvårt.
Och blev glad då jag såg några frågor som faktiskt en del undrar över,
sånt som man kanske inte törs fråga om alla gånger.
Sånt gillar jag så här kommer svaren på era frågor.
Härliga Anna undrade över flera saker.
1. Har du själv velat ha barn någon gång?
Nej, det har jag inte.
Och det här är en sån där känslig sak i andras ögon.
Jag älskar barn, det gör jag verkligen.
(En del människor tror ibland att det är tvärtemot när
man inte har barn själv.)
Det fantastiska i alla dessa små mirakel som aldrig får tas för givet.
Men jag har aldrig längtat efter egna.
Kanske för att när jag var i 18-års åldern så blev nästan alla väninnor
mammor. Unga, ensamma och utan det stödet jag tror att man behöver.
Jag var med förstås, till och med på en förlossning.
Jag kånkade och bar till och från dagis.
Koliknätter, röda hund, trotsålder och sen tonår.
Och allt det härliga, fantastiska.
Första orden, första stegen, skolstart och sen student.
För några av dom här barnen så är jag moster.
Inte via blod men via uppväxt och dom känns som en del av mig.
Men jag har aldrig velat ha egna.
Sen har jag alltid varit emot det där uttrycket "skaffa" barn.
I mina ögon så är det inget man skaffar.
Det är en gåva som ska vårdas på det bästa sättet.
Ingen bekräftelse på framgång.
När jag säger dom orden på fest kan man ana en märklig tystnad.
Så tack för att du Anna frågade!

2. Vart har du pälsbollen när du jobbar?
Tidigare var han med mig på jobbet.
Men med en allergisk kollega så är han nu med sin hundvakt istället.
Och det svider för jag är van vid att ha honom med mig jämt.
Jag är nog lite löjlig när det gäller pälsbollen.

3. Jobbar du heltid? 
Japp, jag jobbar heltid som transportledare inom anläggning.
4.  Har du träffat några bloggvänner irl?
Ja, det har jag. Flera stycken. Och det är så coolt!
För man träffar en människa man aldrig träffat och inser att:
Hm, jag känner den här människan lite grann.
Och på söndag ska jag träffa ännu en bloggerska=))

Fina Helén undrade också vart pälsbollen är på dagarna.
Och sen undrade du vart min favoritplats i välden är?
Sarajevo blir svaret på det.
Inte för att det kanske är den vackraste eller rikaste staden.
Utan för historian, folket och smakerna.

Anette, underbara Anette
Du undrade vad jag inte ville ångra att jag inte sa eller gjorde
innan livet tog slut? En bra fråga att fundera över.
Jag vill inte ångra att jag aldrig sa: Jag älskar dig till dom jag älskar!
Och det gör jag.
Främst till flocken.
Men också till vänner. I ord, för att finns det något finare
än att få höra dom orden? Att man är älskad.

Sen vill jag inte stå där och känna att jag inte levde livet för min skull.
Att jag levde som jag trodde att andra skulle vilja att jag var.
För jag kan inte tänka mig något hemskare än att känna:
Jag var åtminstone duktig i andras ögon...

Via mail fick jag också frågor.
Och vi börjar med Ulrika.
Först, tack för ditt fina mail. Det värmer verkligen!
Sen, du skrev att jag tidigare skrivit att jag valt att leva ensam.
Och du undrade om jag ville svara på varför.
Och ja, det vill jag.
Att jag valt att leva ensam är helt enkelt för att jag trivs med ensamheten.
Jag har massor av relationer till människor.
Och om jag ville skulle jag kunna vara social jämt.
Eller hålla handen på en bio kanske.
Men det vill jag inte.
Och när jag tog beslutet så hade jag en enorm längtan att 
fördjupa relationen till mig själv. Låter flummigt som 17!
Jag var nyseparerad och själen skrek efter att hitta mig,
Jag tror på att lyssna inåt.
Att följa mitt hjärta.
Att göra det som känns viktigt i själen.
Och där är inte tvåsamhet enligt normen det viktigaste för mig.
Inte just nu i alla fall.
Det viktigaste är som sagt att människor följer sina hjärtan.
Och tack igen, Ulrika för att du delade med dig till mig!

Mia, jag skrattade så jag höll på att kissa på mig när jag läste
ditt mail, vilken humor. Tack!
Du undrade vilken känd person jag helst skulle vilja dansa naken med?
Och nu kanske du tror att jag är helt galen (ni andra med)
Men fick jag välja just nu så skulle jag dansa naken med
Tig i Sons of anarchy.
Han måtte vara en av de snyggaste kända män som finns!
Hans roll är galen men som sagt snygg.

Och Sofia, du har frågat mig förut via mail.
Och nu frågade du igen. Det tycker jag är kul!
Du undrar om jag funderar på att göra något av mitt skrivande.
Ja, kanske. Jag vet inte riktigt hur.
Men det finns några ideér som ligger där och gror.
Så jag svarar kanske så länge.

Så, det var det!
Tack för alla frågor.
Det var kul!
Nu är det redan Torsdag.
Skulle kunna vänja mig vid korta veckor helt klart.
Kram Hannis

Ps. Anna.S, hoppas att du mår bra!
Kramen

Ps2. Elin, såg din fråga nu!
Den kommer i ett eget inlägg.
Och tack för dina ord!
Blev väldigt glad!







27 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så roligt att du berättar allt detta. Fina tankar. Klart du ska skriva. Du är så bra på att formulera dig. Ha en fin dag Kram Pernilla

Anna Svensson sa...

Tack för svaren, intressant det där med att välja att leva ensam. Skönt att trivas med valet.
Ha en bra dag
//bara anna

Villa Freja sa...

Vilka frågor och vilka svar :) , tack för dem och tack för att jag fick lära känna dig ännu lite till, jag som helt missat att du haft frågestund här på bloggen. Kram.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du är otrolig på och skriva, och Sofia undran har jag tänkt på många ggr. Den där Tig ska jag googla, nu blev jag nyfiken. Du är toppen Hannis som delar med dig av dina tankar.
Kramar
AnnaMaria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Oh my god! Den dansen blir man lite avundsjuk på...fniss
Kram/AM

Kia sa...

Roligt att läsa om dig! Jag håller med dig om att "skaffa" barn. Har en kompis som sa förr när man var ung att det var dags att skaffa tjej. :) Lät som om det var något han skulle beställa från postorder! Jag har 3 barn men inget jag tagit för givet då det inte bara kommit, fått kämpa lite.
Vi kolla ju på Tango & Cash och visst de var snyggare förr och trots att det var längesen jag såg filmen så kom jag ihåg vissa repliker när de kom.

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Halloj
Din blogg är en absolut favorit, just för att du skriver och delar med dig av "dig" och av att vara människa... vilket inte alltid är så lätt! och du är fantastiskt bra på att skriva och dela med dig av dina tankar...

Kram see you soon!!

franmyllan sa...

Härlig läsning! Tig minsann ;) Hehe! Här har du en till som valt att inte skaffa barn, jag har sådan tur att min man är av samma åsikt. Har liksom aldrig känt det där behovet jag heller, varför vet jag inte. Kanske beror det på att jag inte har några syskon? Det kan vara provocerande för vissa, men jag upplever faktiskt att det är lättare idag än för 10 år sedan.
Ha en finfin dag!
Kramis!

Le petit jardin sa...

Vilket kul inlägg..en bit av dig, fast en del hade man nog klurat ut innan....fast Tig.....ha,ha, härligt!!

Ha en fantastisk dag & njut för kung och fosterland

Kram kajsa

LissenTo sa...

Tack för att du delar med dej, av dina tankar och livserfarenheter. Tar till mej och funderar på mej själv.

Kram Lissen

På Selmas gata sa...

Du är helt fantastisk, vet du det? Jag log när jag läste dina svar. Jag är glad att du gjort ett medvetet val att inte ha barn, för att vilja och inte kunna är en enorm sorg. jag skrev förresten ett inlägg på min förra blogg, ett inlägg som fick en del reaktioner.

När jag väntade Max så fick jag vid flera tillfällen höra att nu börjar livet minsann. Som om alla de år innan inte skulle vara värt någonting? Att livet är en enda transportsträcka mot att bli förälder? och de människor som av olika anledningar inte har barn, är deras liv inte fullkomliga då? Och på något sätt verkar det vara värre om en kvinna är barnfri, för det ligger liksom i bilden av kvinnan att hon ska längta efter barn...

Jättestarkt och bra att du ville dela med dig av dina tankar, även om du inte på något vis har någon skyldighet att göra det. Men debatten borde lyftas så att en del människor får en insikt i att deras livsval inte är det rätta för alla andra. stor kram!

Anna S sa...

Hej Hannis! Intressant att läsa frågorna du fått! Och förstås dina svar. Jag har gjort lite samma val som du har, valt att inte föda barn och vill leva ensam. Det låter inte alls flummigt att du ville och vill få en djupare kontakt och relation med dej själv. :-) Sånt är ju jätteviktigt , i alla fall för många och kanske något som vissa glömmer i jakt på annat?

Tack för tips om mjölklister till papier mache! Minns att vi gjorde det när jag gick på dagis (för en herrans massa år sen). Vulkaner och berg tror jag att vi kreerade. Som vi sedan målade med akryl.

Tack, mår lite si och så nu. Har sovit lite dåligt på nätterna ,men inatt sov jag som en stock. Kanske av utmattning. Idag tänkte jag ta tag i tvätten som växt sej till två berg här hemma. :-p Har inte tvättat sen före jul då min syster var här.

Kan förstå att det var tungt första dagen på jobbet efter ledigheten. En påse knäck på sitt skrivbord bara sådär, vilken lyx! :-) Såna små saker betyder ju så mycket.
Att chefen visar uppskattning för det du gör.

Kramen tillbaks till dej!

Min plats i solen sa...

Hej Hannis!

Intressant att läsa både frågor och svar och som alltid här hos dig så slås jag av din klokhet och mjukhet. Över din värme och ditt stora hjärta. Och hur du både rymmer skörhet och urstyrka. Du har en vacker själ vännen och din röst här i bloggvärlden är så viktig.

Tack för att du delar med dig av små glimtar av dig själv och din vardag. Att vi får vara med på ett hörn.

Varm kram
Lotta

Therese sa...

Fineste Hannis! Jeg blir varm i hjerte av å lese om din livsvisdom og styrke. Du er raus som deler så privat og jeg syns det er spennende å lese om hvordan du reflekterer. Jeg tror du har funnet "lykken i deg selv" og at leiligheten med dens all mykhet (og hodeskaller ;-) ) og pelsballen tilsammen gir en slags vater i livet ditt. Det er jeg glad for, og jeg er glad for at jeg fant bloggen din!

Jeg tror jeg er litt forelsket i den stolen dln og har nesten litt lyst til å sette meg sammen med den. Snart er det vår..

Angela sa...

Härligt att du "vågade" svara från hjärtat :-) du verkar vara en väldigt ärlig och inspirerande person!
Fortsätt så :-)
stor kram

Pernilla sa...

Så roligt att läsa dina svar, fina ord och du kan verkligen konsten att formulera dig och få fram rätta känslan tycker jag. Vackert det där med barn, jag håller med om att barn är en gåva om man vill så, inget man bara skaffar. Speciellt tydligt blir det då viljan finns men det finns svårigheter....

Varma kramen!

Maria sa...

Åh vad roligt att lära känna dig lite bättre!

Puss på dig!

Bara Sara sa...

Så mycket klokhet och så mycket eftertanke det är i dig! Jag gillar dig! Kör på! Förebild! Kram Sara

Pemsplatser sa...

Fint! Väldigt roligt och fint att läsa om dig! Kram

Melody and M.E sa...

Underbara Hannis! Nu gillar jag dig ännu mera!
Kram M.E

Mamma C sa...

Härligt att läsa dina ord som du gett till frågorna du fått.
Kram Mamma C

Jennica... sa...

Vilka bra frågor och vilka härliga och fina svar du gett. Jag gillar dig! Fast det har jag ju sagt tidigare... :)

Jag kan förstå att många blir provocerade av det där med att inte vilja ha barn. Människor blir det när man gör val som inte riktigt går i linje med vad "alla" tycker är "normalt".

Det är intressant det du skriver om att ha valt att leva ensam och att vilja fördjupa relationen med sig själv. Jag har nu varit på egen hand i två år och jag trivs så bra med det. Känner mig inte alls redo att träffa någon ny. Istället försöker jag "bygga upp" mig själv och bli den jag vill vara. För min egen skull. Men du kan tro att många frågar om jag inte träffat någon ny ännu. "Nähä...men vad jobbigt för dig." Nix, inte alls. Jag vill inte. Jag letar inte. Och det är provocerande för vissa. Att jag inte vill. Det rubbar deras värld. För mig är det inte självklart. Jag tror iofs att jag kommer att träffa någon en dag, men det får bli när det blir. Och att ta steget att bo ihop igen, det tänker jag inte ens på.

En lång utläggning blev det visst....

Kram Jennica

Tatjanis sa...

Fina fina varma du. Vilket inlägg, vilken värme och vilka bra svar. Jag blir alldeles lyckliga av det du skriver och känner hur klokt och sansat det låter. Enkelt och så slår det mig så många det är omkring en som inte vågar älska eller lever på ett visst sätt för att andra vill eller ja en massa saker.

Du träffade rakt i hjärtat!

TACK! KRAMAR / Tatjanis

Choices by Annie sa...

Fina Hannis. Vilket härligt inlägg, tack.
Det där med barn har jag faktiskt undrat över också. Men sådana frågor kan vara så laddade för det kan ju vara så att man inte kan få barn, vilket kan vara fruktansvärt jobbigt. Men skönt att du gjort ett val, klokt och insiksfullt och modigt. Inte alla som vågar ta det valet. Du är en mycket klok kvinna och jag finner mycket glädje, inspiration och vägledning när jag läser din blogg. Stort tack för det.

Önskar dig en fantastisk dag och du gissa om jag har skrattat åt ditt ufall åt männen på lekplatsen;) hi hi.

Kram
Annie

millandante sa...

Fina du <3

svart vitt och rött sa...

Så kul att läsa dina svar!! Härligt raka och fina svar! Jag är glad att jag en gång i tiden hittade till din blogg! Ha det gott!

Charlotte sa...

Underbart att lära känna dig mer och dina härliga ärliga svar!
Lovely!