Utanför

Temat på fotoutmaningen är utanför.
Eftersom att jag idag använder en gammal bild så är jag
inte med i själva utmaningen. Det blir liksom fusk då=))
Men däremot så snor jag en del av temat.
Jag funderade länge på att fota ett vackert skyltfönster.
En snötäckt utemöbel eller vilande natur.

Men igår gick jag på stan.
Och på en sträcka på ca 120 meter så såg jag en uteliggare och 
så många som åtta "tiggare" i olika hörn. Utanför tänkte jag då...
Jag hade ingen kamera med mig men kom på att jag hade en bild från Paris.
Från ett ställe där människor som var utanför sov.
Ett hus som brunnit.
Och där dom alltså vilade, dom som var utanför.

Det skär i mig när jag möter människor som lever utanför.
Varför man lever utanför är inte det viktiga.
Missbruk, psykisk mående eller det hemska ordet fattigdom.
Det är inget man väljer, att leva i den förnedring det ofta innebär.
Även om det är ett lätt argument att ta till.
Att någon själv valt att leva oskyddad på gatan.
Oavsett anledning så gillar jag inte att vi idag inte kan ta hand 
om de människor som inte förmår att leva utifrån den så kallade normen.

Jag kan inte döma.
Det finns ju en historia bakom varje människa.
Jag har inte levt deras liv.
Jag bär inte deras bagage och deras ärr i själen.

Jag kan heller inte rädda dom.
Men jag kan vara människa.
Jag kan säga hej, jag kan ge ett leende.
Jag kan möta en blick och inte titta bort.
Jag kan köpa tidningen som kanske kan vara en 
bit på väg mot ett annat liv för någon.
Jag kan ge bort en mössa och ett par vantar.
Eller en jacka.

Och jag kan vara tacksam över det jag har.
Och påminna mig om det lite oftare.
Tryggheten, hemmet, hunden, jobbet, hälsan.
Och allt annat som ett socialt skyddsnät innehåller.
Det hade kunnat vara jag.
Som bar ett bagage jag inte orkade bära.
Och gick i tusen bitar.
Och då hade jag kanske varit utanför.
Det tänkte jag på igår när jag slog in paket till en
liten pojke som ska ha kalas idag. Som vill vara
spindelmannen. Som väntar på oss, sitt gäng.
Som är en del av mitt skyddsnät.

För att se bidragen i utmaningen så klickar ni här och här

En fin andra advent med många tända ljus önskar jag er/Kram Hannis

Ps. Anna.S, du satte ord på mina tankar.
"Att stressa kan bli ett sätt att vara på"
Jag känner igen det!!
Och igen, tack för att du delar med dig!
Stor kram






16 kommentarer:

Choices by Annie sa...

Idag sätter du ord på mina känslor.
Här om dagen var vi och handlade på en stormarknad i närheten. Utanför ingången satt en tiggare. Jag grävde febrilt i fickorna efter kontanter, hittade fyra kronor, skämdes när jag gav honom det lilla men jag tänkte bättre lite än inget alls. När vi kom ut från butiken med fulla vagnar kändes det i hjärtat igen, och jag ångrade att jag inte köpt honom något, en kopp kaffe, en chokladbit något. Men jag gjorde som många andra vände bort blicken försökte döva smärtan i hjärtat och var så tacksam att jag har det så bra som jag har det.

Tack för att du tar upp det. tack för att du sätter ord på det som är viktigt.
Kram
Annie

Arja sa...

Halloj!
Fint & tänkvärt det du har skrivit idag ♥
Önskar dig en mysig kalas dag kram Arja

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Ett budskap som känns extra angeläget i jultid...oj oj oj vad vi har mkt att vara tacksamma över !!!!

Läste ditt inlägg om stress oxå...det är så gott att kunna välja bort det ibland..jag tror precis som du att man faktiskt kan bestämma sig för det !

En riktigt varm o mjuk kram till vackraste Hannis

Flower of Fame sa...

Så klart du ska vara med i utmaningen din tolkning är så fin. Den borde många få läsa. Ha en fin andra advent. Kram Pernilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ditt bidrag till utanför ska absolut vara med, du skriver så bra.
Kramar
AnnaMaria

Melody and M.E sa...

Jag håller med! Du bara måste vara med! Ett så fint inlägg. Vad spelar det för roll att det är en gammal bild, budskapet är det viktigaste!
Det höll på att bli ett liknande inlägg hos mig, om utanförskap, men hejdade mig. Kände att jag hade ett tungt inlägg igår och behövde börja dagen lite lättare!
Önskar dig en fin adventssöndag!
kram M.E

Karin sa...

Fint skrivet och visst önskar man att alla människor skulle kunna vara inne och ha en mysig 2:a advents värme. Ha det bra Karin

dnyahuset sa...

Vilket fint inlägg. Ha en fin helg!

Villa Freja sa...

Så fint och tänkvärt inlägg. Kram.

Anna S sa...

Fint skrivet, och jag håller med.
Det skär i mej också när jag ser tiggare. De är så utelämnade, beroende av andras välvilja. Även om jag inte alltid ger något så möter jag alltid deras blick och nickar. En bra ide´att köpa något från affären och ge.
Ibland köper jag hemlösas tidning.
Det är så oerhört hemskt att hemlöshet och fattigdom ska finnas i Sverige idag tycker jag. Liksom annan misär och missförhållanden. Det får mej att känna mej maktlös.

Tack för fina ord! Önskar dej en fin andra Advent. För mej blir det nog hemmapyssel och vila. Den där 3D adventsstjärnan vill sej inte riktigt att bli monterad sen jag gav mej på att rätta till ett fel. Men det är en världslig sak. :-) (För att igen citera Karlsson).

Håller på och sätta in hyllor i mitt plåtskåp och har kläder som behövs vikas in där som legat ett tag, Det kan göras idag eller vänta ,vilket som. Och det är skönt.

Håller på och vänjer mej vid snön ute som gör allt så ljust. Den påminner om jobbiga saker och tider och stressar mycket. Ändå gillar jag ju vitt skarpt, trots det. Lika bra att "gilla läget" lite och se det jag har.Inte det jag inte har.

Så kul med present till den lille i er flock. Alltid roligt att ge bort presenter tycker jag, men extra kul till en liten. Att visa att man tänkt på henne/honom och bryr sej.

Stor kram tillbaks!

mittilivetochjag sa...

Så fina ord och så kloka. Det är verkligen svårt att veta vad man ska göra när man möter alla dessa människor som är utanför. Jag brukar köpa Faktum och ge en slant då och då. Visst gör det ont att se att folk har det svårt. Tänk nu när det är kall vinter och uteliggarna förfryser sig. Jag orkar knappt tänka på det.
<3

åse sa...

strunta i att bilden är gammal, ditt inlägg måste vara med, så kloka och sanna ord. Kram

Therese sa...

Finere enn hvilket som helst bilde er teksten du har skrevet. Liker din ydmyket til de som har ramlet utenfor.

Håper du har hatt det fint med spidermannen og resten av familien. Kan tenke meg pelsballen ble glad da du kom hjem.

Håper det venter en fin uke på deg!

Edith och jag sa...

Vilket fint inlägg! Så kloka ord och en vacker bild. Och du det är inte alls fusk att använda en gammal bild. Tycker absolut att du ska vara med i länklistan!
Kram Maria

Jennica... sa...

Mitt i prick. Så väldigt fint du beskriver en väldigt hemsk situation. Och så rätt du träffar i att man, dvs vi alla, så ofta vänder bort blicken och skyndar förbi. Vi gör det ju egentligen inte för att vi är elaka, utan för att vi skäms. Så är det för mig i alla fall. Jag skäms när jag kommer ut ur affären med min stora kundvagn full av mat, med två lyckliga barn vid min sida....och visst, jag köper också tidningen ibland men det känns så "lite" i sammanhanget. Men samtidigt så är det svårt att veta vad jag kan göra utan att det blir "fel". Men att möta en blick är väl i alla fall det minsta man kan göra.

Tankvärt...

Stor KRAM!
Och hoppas Spindelmannen fick en fin dag. :)

VisaLiza sa...

Viktigt att tänka på och att förstå livets skörhet. Om man som människa förlorar arbete och familj är steget inte lång borta att även förlora sitt hem. Jag väljer att inte titta bort och väljer att försöka förändra. Jag bidrar med det jag kan och försöker att få fler att förstå att tillsammans kan vi faktiskt förändra världen. kramar Liza