Soppa minsann

Att ta sig tid att laga mat länge.
Det har inte varit ofta under året jag gjort det.
Orken har inte funnits där och inte heller lusten.
Alltså mat lagas ju varje dag.
Men det där att låta det ta tid, dricka ett glas vin eller vatten om man föredrar det,
 låta dofterna sprida sig i hemmet och känna kurret i magen. 
Jag har saknat det.

Igår gjorde jag en halv variant av det.
Det var ju inget riktigt långkok, bara en timma.
Men en start på det som jag lovat mig själv att låta ta mera tid framöver.
På helgerna ska det alltså få bli mera långkok.



Gulaschsoppa.
Med grovt bröd och ost.
Tomatsallad med syrlig dressing till förrätt.
Och till efterrätt, vaniljglass.
Som verkligen smakar vanilj.

Vi smaskade i oss.
Och hummade åt hur gott det var och hur mätta vi blev.
Då har man det bra.
Så invigde vi linneservetterna också.
Kändes lite mera fest med dom på bordet.

Receptet på soppan hittar ni här
Och eftersom att jag fick så många bra tips på soppor
så blir det soppa till främmandet som kommer i helgen. 
Perfekt som lunchmat.
Med nybakat bröd till.
Fortsatt sköna dagar till er/ Kram Hannis


16 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag ska också göra den soppan. Och det där med långkok är bra, här ska du få ett hett tips. Koka högrev i rödvin och en buljongtärning, svag värme några timmar.
Köttet blir mört och såsen ljuvlig.
Gillar dina servetter.
Kramar
AnnaMaria

Hemma på Sjuan sa...

Så god den ser ut!
Vi var bortbjudna igår och fick soppa, såå gott efter all julmat ;)
Kram Suss

Flower of Fame sa...

Så gott det ser ut. Visst är det härligt när det luktar i hela köket. Man bara vill smaka. Ha en fin dag Kram Pernilla

Mamma C sa...

Soppa är gott men det är sällan man ställer sig och gör det. Jo, fisksoppa men det går ju så snabbt. Kanske ska göra soppa till kvällen här.
Tack för tipset
Kram Mamma C

franmyllan sa...

Mmm, soppan ser riktigt smarrig ut! Långkok är nog min favorit när det gäller tillagningsmetoder, stek och gryta som är så mör att köttet faller i bitar, nom.
ha en finfin dag!
Kram!

Villa Freja sa...

Jag önskar ibland att jag tyckte om att laga mat. Det är så mycket godare och roligare att äta om man lagt ner lite kärlek på tillagningen. Kram.

Jennica... sa...

Efter en liten paus från bloggvärlden är jag tillbaka igen.....

Dina bilder gör mig sugen på mat. Riktig mat. Det har blivit lite väl mycket julgodis....kan man väl säga. :)

Kram på dig!

Anna S sa...

Åh, den soppan såg god ut!
Härligt med egendesignade ,egentillverkade linneservetter också. Kan tänka mej att ni hade det trevligt! Soppa är bra mat tycker jag.Det att slänga ner lite ingredienser och sedan sköter det sej själv på spisen medan man själv kan göra annat.

Nu är jag själv igen efter allt umgås före och över julen. Det är trevligt att träffa syskon och vänner men sedan skönt att vara själv igen och skrota runt.

Fin fredag till dej! Och god fortsättning. Kram!

Edith och jag sa...

Inte så lätt det där med matlagning tycker jag. Jag vill äta gott och nyttigt men helst inte lägga för mycket tid på att laga mat. Soppa tycker jag väldigt mycket om så kanske jag ska ge din lagom långkokta soppa en chans? Ja det ska jag absolut göra :)
Ha en fortsatt fin fredag!
Kram Maria

Home2tiny sa...

Soppa är perfekt mat o speciellt efter all julmat, känns mer lätt o fräscht. Ha en skön kväll. Kramisar Tina

Rosa i huset i vitt sa...

Det är gott med gulaschsoppa
önskar dig en god fortsättning
kram Rosa

Jennie Bergius - färg och kärlek sa...

Visst är det underbart att ta sig tid till att laga mat. Det är något som inte jag heller gjort mycket det senaste halvåret. Tack för den fina påminnelsen om hur mysigt och härligt det kan vara!

Ja, snart är lillskatten här :) Jag hoppas att du haft en fin jul och tack för dina söta ord hos mig. God fortsättning önskar jag dig <3 Jennie

Kia sa...

God fortsättning till dig!
Mmm soppa är gott och speciellt med bröd till, helst nybakat.
Låter som du fick en härlig jul med dina nära och kära. Och klart pälsbollen ska ha paket. Zigge fick alltid ett meter långt ben som vi fick dela på mitten för att han inte skulle gå in i saker med det. :)

Ha en toppen helg!
Kram Kia

HWIT BLOGG sa...

Kul att du gillade soppan och HIMLA fina och inspirerande bilder du visar!
Önskar dig en skön helg, ät och njut...
Varm kram Titti

Charlotte sa...

Gud vad gott!
Långkok är det bästa som finns!

Choices by Annie sa...

Å det där med långkok tycker jag låter bra. Ser ut som en mycket god soppa.
Kram
Annie