Operfekt

Jag hakar på Decemberutmaningen idag också.
Och det är bokstaven O och svartvitt.
O som i operfekt som ihop med ordet mjukt är favoritord hos mig.
Att tillåta sig att vara operfekt.
Att vara människa. 
Och kasta bort dåligt samvete över att kanske inte räcka till.
Vara mjuk mot sig själv.

Som ikväll när en vän kommer hit.
Och kommer att få hjälpa till att vika tvätten som har blivit liggandes.
Operfekt värdinna men det kan vara mysigt det med.

Operan var fantastisk!
Föreställ er sju kvinnor i ålder från 75 och uppåt.
Som startar med att berätta om sin största sorg i livet.
Inga påhittade historier utan deras egna, sanna upplevelser.
Och dom står där i helt vanliga kläder.
Inga scenkläder som tar fokus från orden.
Sen brakar det loss!

Med musik, en kör som sjunger och håret reser sig på hela kroppen.
Du åker med och du ser dom här kvinnorna.
De äldre, som har burit sån sorg och är så levande.
Som tar på varandra på ett sätt som människor som
har hittat stöd i varandra gör. Och du skrattar, ler och
vill veta mer. Folk stod upp och applåderade. Magiskt!
Bra avslut på helgen.

Måndag och en härlig sån önskar jag er/Kram Hannis






12 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så härligt ord. Önskar jag kunde tillåta mig mer att vara lite operfekt. Jag får jobba på det. Ha en fin dag Kram Pernilla

svart vitt och rött sa...

Operfekt = härligt! Vad kul att gå på något (operan) som känns lite utöver det vanliga! Häftigt! Ha en go dag!

Le petit jardin sa...

OPERFEKT - underbart fantastiskt ord, för vem?? vill vara perfekt

kram Kajsa

My everyday life sa...

Ett bra ord att börja veckan med. Det är lätt att glömma det där viktiga O:et och istället sträva åt "fel" håll, vilket jag gör allt som oftast.

Ha en fin måndag du med! Kram Nina

Tatjanis sa...

Vilket mjukt och behagligt inlägg!!!

Känner en dragning åt operahållet - lurar på att kanske ge bort en föreställning till mig själv i julklapp :) o ta med någon jag tycker om!

Ha en fin dag fina du!
/Tatjanis

Choices by Annie sa...

Vilken fantastisk tolkning. Älskar OPERFEKT;)

Men du, vad söt du är. Blir lite varm i hjärtat om det är så att jag inspirerat dig att tänka på miljön och slit och slängmentaliteten om så bara lite så känner jag att jag gör ett bra jobb;)
Tack

Önskar dig en fantastisk dag här ska den spenderas med ett sjukt barn och ett rastlöst barn samt en mamma som helst hade velat ligga i sängen käka choklad och läsa en bok;)
Kram
ANnie

Anna S sa...

Hej Hannis, riktigt fin bild, med ord och griffeltavla med bilder!
Bilden på John Lennon med Frihetsgudinnan i bakgrunden har jag på ett glasunderlägg. Fick det av min syster som var i New York för ett år sen.

Ja ,viktigt att tillåta sej att vara som man är, vilket är operfekt många gånger. Bra att ha påminnelser om det omkring sej hemma.

Helgen har varit lugn. Har mest varit själv. Har ingen adventstradition i år utan var ute och åt soppa på ett café med en vän igår kväll. Skönt att komma ut lite.

Jag gillar teater och olika kulturaktiga saker. Så kul att teatern var som den var. Låter som något för mej. härligt att få höra dem berätta och skratta (och eventuellt gråta) med skådespelarna.

Kram till dej och härlig mjuk vecka.

franmyllan sa...

Det är en bra tanke! Jag tror faktiskt att världen skulle vara lite bättre om inte alla hela tiden strävade efter perfektion.
Kram!

På Selmas gata sa...

Åh, det låter helt underbart! Jag har bara varit på operan en gång men jag gillade det massor! Har just nu ingen som vill göra liknande saker tyvärr, skulle gärna släppa allt och bara njuta av en föreställniing som är bra:) Och visst är det så, det är så skönt med den där vänskapen som tillåter vikning av tvätt och odiskade kastruller. Sådana vänner ska man vara rädd om:) Ha en fin kväll tillsammans nu. kram/tanja

Pemsplatser sa...

Operfekt är ett väldigt bra ord! Ja det låter som att den där operan var fantastiskt, härligt. Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra tänkt med tvätten, sånt där tråkgöra blir ju roligare om man är två som pratar hela tiden. Operan skulle jag gärna se.
Kramar/AM

Mamma C sa...

Låter underbart med Operan. Jag har själv aldrig varit på någon. Mjuk och operfekt låter Amazing i mina öron.
Ha en bra och fin vecka.
Kram Mamma C