Lördag

Jag älskar den där känslan av att gå upp och ha en oplanerad morgon.
Jag känner att jag är trött i kroppen och då behövs det extra mycket.

Det gör liksom ingenting att det är lite rörigt hemma.
Att målarjeansen hänger framme.

 Att det ligger en filt på golvet.
 Att det ligger en bok jag inte hunnit med ovanpå en 
adventsstjärna som det inte heller funnits tid till.
Det är inte viktigt.

Det viktiga är att välja bort stress.
Den där självvalda " oh, herregud så mycket det är"
Kolla så mycket jag ska hinna och man suckar.
Skakar på huvudet och säger: Ojoj, så jag får stå i nu!
Mycket av den är självvald. 
För att vi någonstans tror att vi är duktiga om vi stressar och levererar stup i kvarten. 
Och så vill inte jag leva. 
Jag vill inte att andra ska leva så heller.
Det är en sak om det är så att man känner att man mår bra av det.
Men om man suckar över saker så brukar det inte vara bra.

Det är ju mycket ändå i livet utan att man också ska stressa
för att prestera. Många krav, måsten och ständig tidsbrist.
Så då får det vara som det är några dagar, lite rörigt.
 För jag hinner ändå. Så idag blir det lugnt, väldigt lugnt.
Det är skönt att kunna välja just det.
Jag tänker att golvet dör ju inte av att inte bli dammsuget just idag.

Nu, kesoplättar och en bok.
Så en kram förstås, till er //Hannis




17 kommentarer:

Jennie Bergius - färg och kärlek sa...

Lugnet är underbart och jag är glad att också vi väljer bort stressen och pressen. Ha en alldeles underbar dag hemma i myset <3 Jennie

Jennica... sa...

Åhh, vad jag gillar dig! Jag försöker tänka precis likadant. Välja bort stress. I alla fall självpåtagen stress.

Och till och med målarjenasen blir vackra när du fotograferar dem! Skulle vilja gå en fotokurs hos dig. :)

Stor KRAM till dig och ha en riktigt mysig lördag!

// Jennica

Therese sa...

Fine Hannis, så glad jeg blir av å lese at du velger å være snill mot deg selv og at du lager deg en fin dag. Så fint du har fanget lyset, selv i den mørke tiden du ikke er så glad i klarer du det. Dyktig er du :)

~ Eva ~ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
~ Eva ~ sa...

Kloka, insiktsfulla ord.
Jag försöker alltid bearbeta min inre stress, och älskar de där stunderna när jag upplever den där jättesköna befrielsen från den, som du så fint berättar om...

Kramen från Eva

Hanna sa...

så sant, så försöker jag också tänka, det är viktigt.
Ha en fortsatt fin lördag.
Kram
Hanna

Choices by Annie sa...

Vackra bilder, här blir jag stressad av för mycket ogjort. Jag har ofta så mycket som jag verklgien vill göra som jag mår bra av att göra men det stressande är att jag alltid har för mycket saker jag verkligen vill göra och för många saker jag mår bra av;) ett lyxproblem kanske. Men då är det tur att jag har mina listor, där prioritering kan göras och där avslappning och träning är en stående punkt. Saker jag mår bra av, vill göra och som inte prioriteras bort.

Hoppas du njuter av din dag,
Kram
Annie

Anna S sa...

Jag håller med dej. Att stressa kan bli "ett sätt att vara på" som man inte mår bra av. Jag blev sjuk av att göra saker jag egentligen inte orkade med. För att "verka vanlig". Hade väldigt stor press på mej själv. Nu när mycket av den pressen försvunnit så har jag fortfarande en inre stress som jag försöker bekämpa varje dag.
Promenader är bra, och att kolla fina bilder på nätet.Och vänner. Och rökelse. Kaffet försöker jag dra ner på. :-p

Det är klokt att inte gå i taket för att det ligger saker lite här och där, eller om man inte hinner med tvätten just den dagen. Bra att då kunna vara lite "manana".

Jag tycker mycket om din blogg för att du skiner igenom. Och du verkar vara chosefri och välja det lugna och behagliga.

Önskar dej en fin lördagskväll!
Kramar Anna S

Pemsplatser sa...

Det låter väldigt förnuftigt det du skriver, jag borde nog leva lite mer så... Vad härligt att du blev inspirerad av äppeltorkningen:) Kram till dig /Emma

Home2tiny sa...

Idag har jag gjort precis ingenting. Min kropp o själ skrek efter att bara vara o då få det va så. Röran, dammet o alla måsten få vara till morgondagen om kroppen tillåter annars få det bli en annan dag, kroppen pratar o jag lyssnar....Kramisar Tina

Villa Freja sa...

Så klokt tänkt. Att ta tillvara på lugnet när det ges. Jag skulle önska mig en totalt oplanerad dag någon gång. Att bara få vara. Kram.

LissenTo sa...

Oplanerade dagar behöver jag då och då. Tänker också att varför prestera för att vara "rätt" för andra. Det håller aldrig i längden om man ska må bra.

VisaLiza sa...

Verkligen skönt med en oplanerad morgon. Håller med dig om det där med stressen. Man kan välja och det är viktigt att inte glömma bort det. Vad är det i livet som är viktigt och vad väljer jag att prioritera? Jag hamnar lätt i att prioritera det där som jag tror att jag måste men kanske inte vill. Har börjat välja det jag vill istället. Önskar dig en fin andra advent. Kramar Liza

ida andersson sa...

Fantastiskt med såna dagar. Vi hade inget pkanerat idag och de slutade med korvgrillning, pulkaåkning, tacos och mys i soffan med en annan familj. Men imorgon får de bli en förmiddag där vi inte gör nått och sen pepparkaksbak på eftermiddagen. Kram

Flower of Fame sa...

Låter som en härlig dag. Skönt att inte stressa. Ha en fin kväll Kram Pernilla

dianasdrömmar sa...

Det gör du rätt i :) kram Diana

Good Enough sa...

Kloka ord! Som jag behövde läsa och bli påmind om idag. Jagar upp mig över alla "måsten" just nu, men ska skapa perspektiv på vad som är viktigt och prioritera. Inte minst välja bort. Det blir dagens utmaning. Vad lätt det är att falla tillbaka i invanda mönster..,
Stor kram och mjuk skön söndag till dig.