Julkulor

Om inte jag är helt av banan så borde det vara J idag i Decemberutmaningen
Och då får mitt bidrag bli julkulor!
Som ligger på mitt brickbord.
För hänga i gran får dom inte eftersom att jag inte ska ha någon gran.
Någon stor alltså.
En liten ska jag försöka hitta innan julafton.

Känns som att dom ligger bra där.

Och apropå jul, ikväll ska jag på julbord med jobbet.
Längtar efter julmat.
Och när jag ändå är där ska jag lägga några paket under deras gran.
Till barn som verkligen behöver lite extra omtanke.
Hotell Gillet kör nämligen en insamling i år.
Där man får lämna paket till barn och deras mammor.
Som bor på ett kvinnoboende med hög säkerhet.
Då kan ni föreställa er vad mammorna och barnen gått igenom.

Och kan jag på något sätt bidra till att ett barn kanske får le
en liten stund över ett paket, då vill jag göra det! 
Ett paket fixar inga problem men som sagt, kanske ett leende.
Men det var svårt att handla till några som man inte känner.
Skulle jag handla något som kanske verkligen behövs?
Kläder?
Men det fick bli leksaker och pysselsaker.
För sånt kan också vara viktigt.
För att få tänka på något annat en stund.

Fin tisdag till er/ Kram Hannis

Ps. Anna.S, mjuk, mjuk dag till dig!
Kram



21 kommentarer:

dianasdrömmar sa...

Fina kulor och fint av dig att tänka på nån annan kram Diana

Flower of Fame sa...

Så fina julgranskulor. Så fint att man kan skänka paket till de som är utsatta. Tycker du köpte helt rätt saker. Klart de ska få tänka på ngt annat. Ha en bra dag Kram Pernilla

Suz sa...

Vilken vacker handling du utför idag med att skänka paket!
Fint inlägg<3

Ha en fin tisdag!
Kram
Suz

svart vitt och rött sa...

Vad fint att skänka paket! Tänk vilken glädje det blir! Härligt!! Hoppas att du också hittar en ljuvlig liten gran :-) Här blir det en mindre variant än vad vi brukar ha... har vi tänkt, för den är inte köpt än :-) Ha det gott!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Julen är en svår tid för de kvinnor och barn som fått bryta upp från sina hem för att de inte är trygga där. Att som barn få ett paket från någon som vill väl och tänker på en och med något som kan skingra tankarna för en stund känns nog väldigt bra.
Kram,
Regina

Villa Freja sa...

Åh vad fint att kunna ge paket till människor som har det så svårt. Kram.

Malin - Stjärnflocka sa...

Underbara julkulor och fint att kunna göra något för någon som har det svårt!
Kram Malin

Melody and M.E sa...

Det fanns även små granar hos granförsäljaren igår, så en sådan fick faktiskt också följa med mig hem!
Den skulle nog vara alldeles lagom hos dig, men den blir nog bara kvistar om jag försöka skicka den till dig!
När vi bodde i Uppsala hade vi en tid "säkert boende" för en kvinna och hennes barn i vårt hem. Och de barnen behövde verkligen roliga leksaker och sysselsättning för att glömma det svåra! Så fint att du skänker ett paket! Dessa människor lever i en situation som nästan är omöjlig att tänka sig in i! För något riktigt säkert boende finns inte i praktiken. I vårt fall hade någon av misstag skickat ett brev som avslöjade var kvinnan med barnen befann sig, så de behövde snabbt flyttas och fick då bo hos oss!
Önskar dig en fin dag!
Kram M.E

Jennica... sa...

Så vackra kulor!

Och jag tycker du gjorde helt rätt i att köpa leksaker och pyssel faktiskt. De barnen kan verkligen behöva något som känns som bara deras och som kan ge dem stunder av glädje, i den situation de befinner sig i. Vi har också möjlighet att skänka julklappar till utsatta kvinnor och barn på mitt jobb och jag brukar alltid lägga något där jag också. Känns bra att kunna hjälpa till på något sätt. Dessa små barn.....ibland vill jag bara kunna ta hand om dem allihop!
Stor Kram!

Anci sa...

Du är en klok kvinna och har så rätt i mycket !

Ha en helt underbar dag !!

Kram
Anci

Tatjanis sa...

Fint bidrag o fin sak att tänka på någon annan! Det känns bra i hjärtat sådant där :-)
Julbord var jag på igår, fortfarande mätt!!
Ha en fin dag!
Kram/tatjanis

Jennie Bergius - färg och kärlek sa...

Fina kulor och vilken bra insamling! Jag har jobbat med utsatta kvinnor och barn och min erfarenhet är att allt räknas <3

Tack för de fina orden, du inspirerar också mig! Jag hade också en konstlärare, på gymnasiet, som fick mig att inte vilja måla på flera år. Om jag kan komma över det kan också du. För mig hjälpte det att tänka att jag leker - det finns inga krav eller press, utan jag ska bara ha kul.

Ha en fin dag <3 Jennie

Anna Svensson sa...

Jag skulle också vilja skänka paket till behövande men har inte sett någon sådan insamling här.
Tänker mycket på alla de som är ensamma eller har det tufft på något sätt i juletid...
Kram
//bara anna

Le petit jardin sa...

Vilka fina julkulor du har och de ligger snyggt på brickbordet. Har själv funderar om vi också bara ska he en liten gran eller kvist istället för en stor.

Julbordet låter ju gott och så fint att man kan lämna paket under granen för behövande barn och kvinnor. Vilken fin tanke, den gillar jag.

Kram Kajsa

franmyllan sa...

Vilka fina julgranskulor! Ska inte heller ha gran i år, så jag pyntar också med kulorna på annat sätt.
Kram!

Kia sa...

Vilken bra idé! Inte alla barn som får julklappar så det var en bra sak. Hoppas du får en bra kväll.

Kram Kia

Helén i Vilrummet sa...

Vilken underbar idé. Jag önskar det fanns fler som engagerade sig.
Kram Helen

Anna S sa...

Hej Hannis! Såna insamlingar är bra. Jag är säker på att det du tänker ge kommer att bli mycket uppskattat. Mycket det att någon har tänkt på en tror jag betyder mest. En symbolisk kram och varm tanke i form av pyssel, eller nåt annat kul.

Så fina julkulorna är. Har inte sett några liknande,de har lite Marockanskt mönster. Lite som såna där fina golv. :-)

Hoppas att julmaten smakade bra och att du hade det trevligt!

Första julmaten för mej blir nog nästa helg då jag ska på Spa. De har en så god Rawfood-buffé som jag ser fram emot. Har inte smakat deras julvariant så det blir lite spännande.

Önskar dej en lagom mjuk kväll och en fin kommande onsdag. :-)
Här har det varit lite flyttande runt av spis och möbler ikväll. Behövde lite omväxling och det är inte jättesvårt att få till om jag bara kämpar lite med bärandet. Kram!

Choices by Annie sa...

Vilken vacker handling. Bra gjort Hannis. Tror att valet av paket blev bra, visst är kläder och dylikt viktigt men ibland kan det nog vara skönt för barn att bara få vara barn.

Jättefina julkulor, ett par julkulor man nog inte tröttnar på i första taget.

Önskar dig en fin kväll och ett ljuvligt julbord
Kram
Annie

VisaLiza sa...

Bra med möjligheten att hjälpa. Tycker du gjorde rätt som valde att ge bort något roligt. Visst behöver barnen kläder men så mycket bättre med något som sätter guldkant på deras tillvaro och gör det där lilla extra. Kramar Liza

Therese sa...

Vakker kule, og litt typisk deg - tror jeg.

Så fint at du kjøpte en gave, og at den inneholder noe som kan skape glede og slå ihjel litt tid. For noen år tilbake leste jeg Liza Marklund sine bøker om
emnet (På flukt og Aldri mer fri - tror jeg de het) og de gjorde dypt inntrykk på meg så jeg er glad for at du ga gaven akkurat til dem.

I fjor kjøpte vi gaver og ga til Frelsesarmeen som de gir videre til barn og ungdom i byen vi bor i. Vi skal levere i år også jeg håper det blir en tradisjon som barna mine vil bringe videre etterhvert.