Fyra

Årets sista fotoutmaning och temat är Fyra.
I mitt fall fyra kulor hemmagjord vaniljglass.
Som måste vara den godaste glass jag ätit, med undantaget den i Italien.

Peacetecknet får symbolisera det lugn jag känner just nu.
Jag startade min dag med en stor mugg kaffe och symaskinen.
Klapparna ska slås in men det hinner jag sen.
Jag syr en matta och jag tror att den blir bra.
Jag låter det ta tid och visslar till julmusiken samtidigt.

Och tänker på morfar.
Idag är det ett år sen. Mitt i julstöket.
Då förlorade vi dig. Du som är min stora förebild.
Som älskade din familj mer än allt annat.
Som när mitt liv gick sönder för 12 år sen tittade mig i ögonen och sa:
Det reder sig, det gör det alltid.
Och jag visste att om du sa det så var det sant.
För sån var du.
Inget svammel, bara sanningar.
Dina kollegor på radion släppte en klipp med dig dagen efter din död.
Din röst, den där rösten som alltid pratade med alla.
Som inte gjorde skillnad på människan på bänken eller
människan med makten. Alla var lika och värdiga i dina ögon.
Du trodde på solidaritet och rättvisa.

Jag saknar dig hela tiden.
Jag saknar dina kunskaper, jag saknar din röst.
Men jag klarar inte riktigt av att höra den på det klippet.
Inte än, det kommer senare.
Det reder sig, det gör det alltid.

Och idag är en dag fylld av lugn, sorg men också kärlek.
För vilken förmån det är att få ha älskat så.
Och blivit så älskad av dig.
Älskade moffapoffa, du får din puss i pannan i tanken idag.
Jag vet att du är med mig.
Alltid, precis som jag alltid är med dig.

Och till er som kikar in här önskar jag en fin advent.
För att se flera bidrag i utmaningen så klickar ni här och här
Kram Hannis




19 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ska kolla efter en glassmaskin, det här såg gott ut! Fint skrivet om morfar. Gissar det kommer fler inlägg före jul, så jag säger,
kramar/AM

Fröken Grön sa...

Jag blir alldeles varm i hjärtat när du skriver om din morfar. Alldeles säker är jag på att han är med er i anden i jul.

Själv passar jag på att skicka dig en stor varm julkram genom cyberrymden. Hoppas du får en fin helg med de dina!

/Anna-Karin

Kristina Jönsson sa...

Du är bara underbar. Du ska veta att din text passade mig som handen i handsken denna söndag. Jag har läst den om och om igen. Stor kram till dig. Jag stjäl lite av ditt lugn och försöker göra min söndag lite lättare. Stor kram Kristina

Karin sa...

Vad gott det ser ut, tror jag ska göra någon julig sorbé till julafton. Ha en riktigt fin adventshelg Karin

Flower of Fame sa...

Så fiffigt med fyra glasskulor. Fint foto. Gillar peacemärket. Ha en fin advent. Kram Pernilla

Malin - Stjärnflocka sa...

Så vacker kärleken är!
Alla borde få ha en sån förebild.
Och jag önskar att jag kunde få betyda något för någon.
Kram till dig idag och tack för att du påminner om vad som är viktigt.

Therese sa...

Kjære Johanna, så raus og kjærlighetsfull du er. Akkurat som din kloke morfar. Jeg får gåsehud og tårer i øyne av teksten din. Gi deg selv en myk dag!

Villa Freja sa...

Åh, tänk att ha (haft) en så älskad morfar. Skickar dig en stor varm kram och mina tankar denna dag. KRAM!

Maria-Snickaregården sa...

Så fint skrivet om morfar. Han är nog med dig och din familj under julen och alla andra dagar med. ♥

Hemmagjord glass är den godaste. :)
Kramar Maria

åse sa...

så fina och vackra ord om din morfar jag blir alldeles varm i hjärtat. kram

Lene i Annekset sa...

Så vakkert skrevet om din morfar! Savner også de jeg har mistet ekstra mye i jula, spesielt min kjære mamma, som elsket jula! Vil gjerne ønske deg en riktig god jul Hannis! Liker bloggen din så godt, er innom titt og ofte og gleder meg over innleggene dine! Hilsen Lene i Halden, NOrge! :)

svart vitt och rött sa...

Meh! Nu blev jag ännu mer sugen på en glassmaskin :-) Jag får inte riktigt plats med alla maskiner som jag skulle vilja ha bara...

Jättefint skrivet om din morfar!

En go fjärde till dig, Hannis!

Mamma C sa...

Så fina och vackra ord skrivna om din morfar
Kram Mamma C

Edith och jag sa...

Du skriver så fint och bjuder på så mjuka fina bilder :) Och glassen, jag kan bara tänka mig hur god den är.
Kram Maria

Melody and M.E sa...

Jag tänkte på dig i morse när jag gjorde i ordning inför minnesstunden som vi idag höll för far. Jag tänkte på att dina tankar nog var hos din morfar och att det kommer bli en årsdag för oss nästa år.
Adventstid och jul kommer nog alltid ge en påminnelse om fars bortgång. Men i sorgen lär man sig också att vara rädd om det man har!
Fint foto med fyra kulor glass! Hm... kanske ska gå och ta en titt i frysen!
Kram M.E

Elna sa...

God Jul från mig och buskatterna.

Kramen

franmyllan sa...

Vackra ord! Förstår precis din känsla, förra julen förlorade vi svärmor. Det känns tomt och vemodigt i år, men ändå lättare än förra året. Men sorg kan göra oss starkare, svetsa oss samman.
Ta hand om dig!
Stor kram!

Angela sa...

Oh vad gott med hemma gjord glass. 😊
Det är så jobbigt att förlora dem man älskar. Jag saknar min farmor varjedag men så här vid jul så gråter jag nästan varje dag.
Man måste ta hand om dem som man står nära 💕
Stor kram

Anna S sa...

Så vackert du skriver om din morfar. Blir tårögd och ser hur mycket ni betydde för varandra.
Jag tror också att han är hos dej och kikar efter vad du gör.

Det låter spännande med hemmasydd linne-matta!
Tror säkert den blir bra.

Kram till dej och jag önskar dej verkligen en go helg med fortsatt känsla av lugn och harmoni! Det som du också alltid bjuder på här på din blogg.