Flyttar om lite

Ni vet när man börjar med en sån där liten omflyttning av små möbler.
Så ser man att men just ja, den där skulle vara snygg där och den borde
flyttas dit. Och den där borde få vila undanställd ett tag. Och jag kanske
skulle byta gardiner till jul och måla en stol. Där stoppade jag mig själv.

Och nöjde mig med att flytta en av stolarna till den del som kallas
vardagsrummet. Och hängde dit en pälsväst och kände att det får räcka.

Sen skrev jag ner resten på pyssellistan.

Och bestämde mig för att införa en ny tradition i jul.
Vi ska köra annandagssoppa.
För då brukar man vara hyfsat less på julmat och frosseri.
(Inte när det gäller godiset dock)
Så nu behöver jag er hjälp.
Tips på en god men enkel soppa.
Ska göra en tomatsallad till som förrätt och nybakat bröd.
Ni brukar vara bra på såna tips!

Kram Hannis
Ps. Anna.S, Tror du skulle gilla operan.
Den var en sån som man känner igen sig i.
Skönt med en lugn helg!
Känns som att det är så hysteriskt ändå 
överallt den här tiden. 
Kramen Hannis

18 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så klokt att skriva en pyssellista. Så kan man göra det när man vill sen. Jag gillar tomatsoppa med grädde i. Fast det blir kanske mycket tomat om du ska ha tomatsallad till. Ha en fin dag Kram Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Hinner du med att möblera om i allt julstök oxå ;) Fint hos dig som alltid!!
Smart idé med soppa på annandagen, min favorit är kräftsoppa, kram Suss

Villa Freja sa...

Åh en pyssellista borde jag också göra med allt jag skulle önska hinna nu, men måste prioritera bort. En lista så att jag inte glömmer.

Att flytta runt möbler och ting lite skapar ny harmoni och något jag brukar roa mig med ibland.

Kram.

Home2tiny sa...

Att bara flytta på en möbel kan göra stor skillnad i ett rum.....Listor är nödvändiga för mig eftersom jag annars glömmer vad det är jag ska göra. En smarrig fisksoppa är aldrig fel. Kramisar Tina

pillan sa...

Har du testat kräftsoppa med kräftost...? den är alltid uppskattad då jag bjudit på den och superenkel att göra!

Ha det gott, PIllan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Har precis skrivit av ett recept hos Titti/ Whit blogg, den soppan verkar jättegod. Blev fint med stolen och västen, ofta är det det där lilla som sätter knorren.
Kramar/AM

Therese sa...

Med tomater til forrett fikk jeg lyst på løksuppe. Så lurt med litt lettere mat. Vi pleier også å invitere på det i romjula og det er populært.

Håper du har funnet deg litt god hvile!

Anna Svensson sa...

Låter som en bra idé att införa annandagssoppa. Jag tycker det är jättegott med soppa men gör det inte ofta, tyvärr.
Firar du jul alla tre dagarna? Här blir det bara julafton som det blir ståhej, sedan blir det lugnt.
Kram
//bara anna

På Selmas gata sa...

Gulaschsoppa är vår favorit, med en klick creme fraische och gärna en bit bröd till. Mmmmm:) Min mamma brukar ibland servera kalkon på annandagen just för att man är så trött på julmaten. Fast jag blir ju aldrig trött på den jag:)
Ha en fin dag, här är det tyvärr grått och regnigt, hade ju önskat snö:) Kram!

Jennica... sa...

En pyssellista har jag också, i samlingen av listor som jag har! :)

Och jag känner igen det där med att gå och flytta på saker, jag gör det jämt och ständigt. Och till slut har det gått ett varv och jag är tillbaka där jag började! :)

Kram Jennica

Anna S sa...

Så snyggt det blev med ommöbleringen! Älskar din pälsväst också. Det är kul att ibland ta in kläder i inredningen tycker jag.
Är själv inte mycket för gardiner, så det behövs mjukas upp ibland med lite textilier.

Låter som en opera i min smak!

Ja, du har rätt i att annandagssoppa är något väldigt bra. Jag gör ofta linssoppa med ca 1-2 grönsaksbuljongtärnignar (oj, långt ord) per liter vatten , ett par dl röda linser, ca 6 råa potatisar och ett par liter vatten. Man kan dela potatisarna i bitar så kokar de ju fortare. Sen ska det bara kokas ihop. Ju längre desto tjockare blir soppan. Det är gott med timjan och oregano till tycker jag. Eventuellt lite svartpeppar i den färdiga soppan.
Man kan ha t ex turkisk 10% yoghurt eller crème fraiche till, eller reda soppan med det också. Bara att blanda i när det är klart.

Ja, stress finns det nog med ändå. :-) Skönt att bara försöka koppla av ibland.

Kramen till dej!

Le petit jardin sa...

Jag vill också få för mig och möblera om, men så tittar jag och så blir det ingenting...men det ser alltid så mysigt ut hos dig, hur du än stylar om.

Har en god, enkel het köttfärssoppa jag kan skikca receptet om du vill??!!
Själv har jag ätit två julbord och är redan fruktansvärt trött..bara två till, sen är jag nog klar...så soppa, man tackar!!

kram Kajsa

Malin - Stjärnflocka sa...

Härligt!
Vi åt en ljuvlig tomatsoppa igår. Skaldjurssoppa med saffran kanske också vore gott...

Edith och jag sa...

Sådan där ommöblering där det ena liksom bara leder till det andra känner jag väl igen ;)Det ser alltid så mysigt ut hos dig.
Kram Maria

Kia sa...

Broccoli soppa åt vi i söndags, god och lätt. Vi kör söndagssoppa här. Potatis och pujolöksoppa är en favorit.

Kram Kia

Mamma C sa...

Ibland behövs det så lite för att man ska känna sig supernöjd och belåten. Vi käkade fissoppa i fredags som är så gott med bröd till.
Kram Mamma C

LissenTo sa...

Så fint och softmjukt det är hos dej.

Nikkaluoktasoppa, är gott, enkelt och omtyckt.

Kram Lissen

VisaLiza sa...

Verkligen helt livsfarligt att börja flytta runt saker. Bra att du kunde säga stopp till dig själv. Kul med annandagssoppa :) Har du inte tröttnat på grönkålen så känns ju grönkålssoppa som en passande soppa. Vi har också en ny annandagstradition i år nämligen annandagsbrunch med goda vänner. Känns riktigt trevligt och mysig. Kramar Liza