Ett tack och ett hej då

Två inlägg på en dag, det ni!

Vi börjar med tack!
Jag har bloggat ganska länge nu, sen 2007.
När jag började blogga så låg jag svårt sjuk.
I återhämtning efter det som var nära att bli slutet för mig.
Jag låg på rygg med datorn på magen och ropade till min ena syster:
Hur gör man? Vad tror du om det här? Kolla på det här!!
(hon var den som tog hand om mig första veckan)
Så bloggen blev ett sätt att fylla tiden med positivitet.
Med kreativitet och glädje.
En kommunikation med andra som tyckte att inredning var en kul grej.
Och återvinning, pyssel och foto.
Det skulle vara kul och energigivande!
Och herregud, vad dessa år har varit roliga.
Så många jag lärt känna.
Via bloggar, via mail och en del i livet utanför bloggen.
Så mycket jag har fått tagit del av.
Inredning och pyssel förstås.
Men också livsöden, sorger, glädje och utmaningar.

Och där har ni också funnits för mig.
Att jag skulle finna stöd i människor jag aldrig träffat fanns inte innan
jag började blogga. Det var en klyscha, en fantasi.
Så fel jag hade!
Ni har stöttat mig genom dödsfall, sorg och trötthet.
Ni har öst vackra, mjuka ord över mig och det jag sysslar med.
Och dom dagar jag inte orkar leverera så har ni varit här ändå.
Ni har skämtat och kramat om. Ni har tagit er tid.
Prestigelöst och givande.
Jag är tacksam över det!
Och ni har bjudit på så mycket inspiration.
Inspiration som har gjort att det ibland har snurrat i huvudet.
Och som skapat mera skaparlust hos mig.
Så TACK till er!
Så säger vi Hej Då!
Snart i alla fall, till 2013.
Ett år som på många sätt har varit väldigt svårt.
Flera sätt än vad jag skrivit om här.
Min familj har lidit en svår förlust.
Mitt i sorgen så hamnade jag i en omorganisation.
En omorganisation som var så tuff att det kändes som att jag skulle kvävas.
Som krävde mer än någonsin av mig som arbetsmänniska.
Men vi rodde den båten i hamn.

Det blev också ett år där en del människor visade vad dom gick för.
På gott och ont.
Det onda plockar jag bort från mitt liv.
Sånt har jag vuxit ifrån.

Men det har också varit ett år fyllt av hopp och kärlek.
Närheten till min familj.
Ni vet hur mycket min flock betyder.
Mina pärlor...
Vad hade jag gjort utan er?
Dom skratten jag haft med er, dom samtalen.
Vinet, maten och boken vi ska skriva (blinkar)
Ni är så viktiga.
(Jag vet att ni läser här)

Det har varit ett år där jag tagit in nya människor i mitt liv.
En av dom är blingis (som jag kallar henne)
Som är min raka motsatts till det yttre men som är ganska 
lika på insidan. Som har varit ett stöd i trötta stunder.
Med kaffe och godis. Och magiska samtal.
Sånt gör mig glad.

Vi fick också en ny familjemedlem.
Som flyttade till Sverige för min systers skull.
Som har vunnit mitt hjärta.
Och som har en stor familj i Serbien.
Som också tillhör min flock nu.

Dagarna med pälsbollen och hundfolket.
Gummistövlar och leriga tassar.
Underbar avkoppling.

Jag har lagt nya golv, målat om.
Sytt, snickrat och renoverat möbler.
Bloggat mer än någonsin.
Och kommer att fortsätta göra det också.

Jag har under 2013 skrattat, gråtit och levt.
Arg som ett bi och glad som en lärka.
I högt tempo och med mycket känslor.
Sån är jag.
Sån kommer jag att vara under 2014 också.

Men nu är det snart dags att säga hej då till 2013.
Och jag gör det som alltid med visst vemod.
Men också väldigt mycket glädje.
Jag har fina saker framför mig.
Det vet jag!

Återkommer snart med ett Gott Nytt år-inlägg.
Kram Hannis

Ps. Anna.S jag vet att du vet.
Men jag vill ändå skriva det igen.
Det är en ynnest att ha någon som du här, som inte bloggar själv
men som tar sig tid att lämna spår. Och delar med dig av ditt.
Kramers!





36 kommentarer:

svart vitt och rött sa...

Phu!! Blev ganska nervös där du! Det var det där "Hej då" som jag läste fortare och fortare för... så att jag kommer fram till om det var som jag befarade. Phu! Himla gött att få följa dig genom 2014 också! Jag gillar ju dina texter o bilder! Lucky me att du finns kvar i Blogglandia! Ha det gott!

Livet på 7:an sa...

Blev också lite rädd att du skulle stänga bloggen vilket hade varit mycket tråkigt. Jag kan inte räkna mig till de som lämnat mycket spår efter mig här hos dig. Men jag har följt dig till och från i mån av min tid. Jag tycker om dina inlägg och blir inspirerad och berörd. Jag ska bli bättre på att "visa" mig här och mitt eget bloggande ska bli mer frekvent 2014!
Önskar dig ett fint 2014 som ska minnas med glädje!

Kram Patricia

Therese sa...

Og takk for deg, fine du! Jeg var også redd du skulle slutte å blogge, det hadde vært trist. Du gjør dagen min litt bedre. Håper det nye året blir lettere å bære. Klem!

Flower of Fame sa...

Min första tanke var också att du skulle sluta blogga. Det hade jag blivit väldigt ledsen för. Jag gillar verkligen att titta in hos dig och lämna en liten kommentar. Gillar också dina fina kommentarer hos mig. De värmer i hjärtat. Förstår vad du menar med allt stöd ifrån bloggvärlden. Jag har själv knappt bloggat i ett år ens, men finner det som en väldigt positiv och läkande värld för mig som har lärt mig att bara sitta ner och blogga och ta del av andras bloggliv. Ska bli kul att fortsätta följa dig 2014 också
Ha en fin kväll Kram Pernilla

Mamma C sa...

Jisses, så rädd jag blev när jag såg texten. Jag har ju följt dig sedan jag började blogga 2008. Har gillat dig och din blogg från första stunden. Någon mer kreativ och uppfinningsrik kvinna på denna jord finns det nog inte. Även dina inlägg om din familj (flock) har berört en lång in i själ och hjärta. Så jag är glad för ett nytt 2014 med din blogg.
Kram Mamma C

Välkommen Hem! sa...

Shit vilken cliffhanger du bjöd på där en kort stund. Har väl aldrig läst ett inlägg så snabbt... för att sen kunna pusta ut när jag kom till slutet och läste att du TACK OCH LOV inte ska sluta blogga!
Jag är jätteglad att jag lärt känna dig under 2013. Det känns som en stor varm kram när du varit inne hos mig och lämnat en skön kommentar. Tack till dig fina Hannis!
Hoppas att ditt 2014 blir fantastiskt för det är du värd!
STOR KRAM!
Judita

tre nyanser av vitt sa...

Vilken fin sammanfattning av ditt år och som bloggare! Tacksam för att jag får en inblick i ditt liv och att du delar med dig, både av sorg och glädje så som livet är för många av oss! Du har funnits med i min bloggvärld från allra första början. Stundtals är jag väldigt dålig på att lämna spår av mitt tassande här men det är alltid lika mysigt att kika in här. Kramar/Marie

Hemma på Sjuan sa...

Visst fler än jag som blev oroliga! Ska hon sluta blogga?! Men så glad jag blev på slutet när jag konstaterade att det bara var Hej då till 2013...
Alltid lika roligt att kika in här och kolla på dina vackra bilder och läsa dina gripande texter. Förstår att du haft ett tufft år och hoppas att 2014 blir bättre. Många kramar Suss

Maria-Snickaregården sa...

Där slutade jag andas en stund. Tack och lov att du fortsätter att blogga.
2013, ett år till att lägga till handlingarna, ett år med gråt och skratt, oro och lättnad omvartannat i ett rasande tempo skulle jag vilja sammanfatta det här året kort och gott.
Hoppas på ett lugnare 2014 ♥
Kram Maria

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Tack gode Gud att du fortsätter blogga...jag blev helt nervös när jag läste "hejdå" ! Ser att det är fler här som blev oroliga..
Tack för det här året inne hos dej Hannis...tack för att vi får titta in och för att du delar med dej på ett så vackert sätt !!!

Kraaaam

Åsa Liljedahl sa...

Åh vad du skrämms! Skönt att läsa att du ska fortsätta låta oss följa med dig på äventyr i livet. Kram

Villa Freja sa...

Tack själv för din fina blogg där du som människa lyser igenom. Hoppas att du får ett riktigt gott nytt år. Kram.

Johanna Stålros sa...

Känner mig oerhört tacksam över att ha hittat dig här i bloggvärlden, dina fina inlägg, din humor, din inspiration och värme får mig att må bättre. Känns skönt att göra ett avslut och ta emot allt gott som komma skall under nästa år;) Tack fina du för allt du så generöst delat med dig. Och vi vägrar att säga hej då till din fina blogg utan bara till 2013;) Kram finaste du♥

Mina drömmars hus sa...

GOTT NYTT ÅR!!
Kram
AC

Stina sa...

Men va du skräms.
Trodde att du skulle sluta blogga men blev så glad när jag såg att ditt hej då var till 2013.
Tänkte, vad ska jag nu läsa och inspireras av....för du är en riktig inspirationskälla.

GOTT NYTT ÅR till dig fina Hannis,
och största kramen till dig.

Choices by Annie sa...

Du får inte skrämmas så. Jag blev ju jätterädd ju.
Men skönt att höra att du inte ska sluta blogga utan fortsätta som innan, för du sprider sådan inspiration, kärlek och eftertanke så om du hade lämnat blogglandia så hade nog ett stort svart hål uppstått. Har jag någonsin berättat hur mycket jag uppskattar din blogg och dig. Om inte så vet du det nu.

Jag önskar dig ett fantastiskt 2014 och jag ser fram emot att följa dig.
Kram
Annie

Anna Svensson sa...

En till här som reagerade på din rubrik, läste fort, fort och drog en lättnandes suck...
Tänk att du bloggat så länge, aldrig tänkt att du ska sluta? Jag har ju bara bloggat ett år och tycker det är så roligt men ibland känns det lite stressande också för jag känner att jag inte hinner besöka och kommentera hos andra så mycket som jag vill.Hur känner du efter alla år? Jag älskar att läsa bloggar! Gör nästan hellre det än att titta på TV nu för tiden.

Roligt att du gillar mina kära påsljus! Jag är själv väldigt kär i dem...

Jag säger GOTT NYTT ÅR nu i fall jag inte hinner titta inom i morgon.

KRAM
//bara anna

Helén i Vilrummet sa...

Vilket vackert inlägg. Tack själv för att du delar med dig av ditt liv, både här och i kommentarer hos oss andra. Det är en ynnest att få vara en liten liten del av ditt liv. Jag har inte varit med från början men hoppas du håller på länge till.
Stor varm kram och ett underbart 2014 till dig!
Kram Helén

Anci sa...

Tack snälla du för att du fortsätter blogga !! Jag blev orolig när jag läste det första. Jag skulle sakna dig så mycket !!

Dina inlägg och din kreativitet (och din godhet att kommentera hos mig ) gör vissa av mina dagar mycket bättre.

Tack igen, min vän !

STOOR kram & Gott nytt år !
Anci

tinajo sa...

Jag tror 2014 blir kanoners, ta hand om dig!

Villa Björkenäs Backen sa...

Så mycket fint du skriver vännen!
Så mycket vackert och även det som vi får kampas med.
Tack själv för en fint bloggår tillsammans.
Du är en av mina fina bloggvänner.
Ch så snart ska du få en kram på Riktigt.
Ett gott nytt år till dig med!
En varm kram från mig

Jennica... sa...

Jag blev helt rädd när du skrev "hej då", trodde du skulle sluta blogga ju! Jag är så glad att jag hittat hit! Du ger mig massor av inspiration till både pyssel och tankar. Jag gillar ditt sätt att tänka, det är på många sätt likt mig själv.

Och jag lärde dessutom känna flera sidor hos dig, genom detta inlägget. Det har varit tuffa år för dig, men även mycket fint som hänt. Jag antar att det är så livet är.

Stort tack för gulliga ord hos mig!

KRAM Jennica

Anna S sa...

Oj, där skrämde du mej också! :-) Riktigt mycket! Började sörja så smått och förbereda mej på det värsta. Glad och lättad att läsa att det inte var bloggen du säjer hej då till ,nu. Tack för dina ord! Det är en ynnest att kunna klicka in på din blogg härifrån med ska du veta. Alltid så vackra bilder (det har jag nog sagt förut) och tankeväckande filosoferingar, samt intressant inredning som faller mej på läppen. Jag blev riktigt inspirerad av din matta och klurar på om jag kan göra nåt liknande med nåt av mina vita lakan med ett djur på. Tror katten min skulle uppskatta det också.

Hoppas att du har lust, tid och vilja att blogga ett bra tag till. Men inte längre än att det känns bra för dej och ger dej något.

God fortsättning och hejdå 2013. Nu siktar vi mot ett nytt år, oskrivet blad.Spännande!

Kramers! ;-)

Kia sa...

Du lever livet Hannis med allt som hör till, glädje och sorg och allt därimellan. Hoppas du får ett toppen 2014!

Kram Kia

åse sa...

Trodde ett litet tag att du sa hej då till bloggen men så insåg jag att så var inte fallet och tur var väl det, för jag trivs med att titta in här, läsa, njuta av dina bilder och bara må bra. önskar dig ett riktigt gott slut på 2013 och en härligt 2014.

Kram

Ananas sa...

Vilken fin text! Tack för i år och hoppas att ditt nästa år blir fint :) Gott nytt!

Hanna sa...

Gott nytt år!
Önskar jag dig
Kram
Hanna

Den där Victoria sa...

Jag blev också en smula orolig att du skulle lämna bloggvärlden, jag gillar ju dig och dina fina inlägg, så skönt att du blir kvar och fortsätter att inspirera med dina texter och bilder.

Gott nytt år och kram!

Lily sa...

Blev också lite rädd..
Tack för du delar med dig ♥ Ibland är det svårt att sätta känslor på pränt. Du beskriver dina känslor så bra. Jag känner igen mig mycket i det du skriver, känslor, tankar.
Önskar dig det bästa av allt ♥
Gott Nytt År ★
Kramar Lily

Liw /finalyan sa...

Vilka fina ord, du kan skriva så att man fastnar... och förstår, fast man inte känner dig. HAr pecis börjar följa dig så har ingen bild av dig än, men fick en liiiten nu :)

Har också några som kommenterar ofta men utan blogg, de värmer extra... fast man blir extra nyfiken på dessa människor <3

ha ett gott nytt år!!
kram

Edith och jag sa...

Här har du ännu en som lite skrämt undrade om du tänkte sluta blogga ;) Glad att läsa att du fortsätter! Du har ett härligt sätt att skriva och fotografera och det är alltid både inspirerande och avkopplande att titta in till dig.
Kram och Gott Nytt År!
Maria

Melody and M.E sa...

Kan bara instämma i de föregående kommentarerna.
Höll andan när jag läste... av rädsla för att det var ditt sista inlägg.
Älskar ju att titta in här hos dig!
Kramisar M.E

Tatjanis sa...

Jag har bara varit en del av det du gör en kort kort stund, men det varma och omtyckningsbara i det du gör får mig att le! Det är känslor i det du delar med dig av och kärlek. Det är så mycket. Jag är glad att jag får vara med. Bara så att du vet. Jag tänker stanna ett tag till.

Ha en varm kväll!
Kram - Tatjanis

Good Enough sa...

Fina Hannis. Tack själv för all inspiration, allt stöd och alla härliga samtal. Du värmer mitt liv och hos dig har jag hittat det som jag tidigare saknat.
Allt gott önskar jag dig in i 2014!
Stor varm kram

LissenTo sa...

En sådan känsla i dina rader och om levt liv och det är då sannerligen upp och ner.

Hoppfullhet för 2014 som får bli ett bra år vill jag tro.

kram du fina

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Hejsan på dig.
Nu har jag läst ikapp lite igen, och som sagt är det någon blogg som jag hinner läsa så är det din:) alltid kul att se vad du skriver och hittar på. Så kul att få läsa alla frågor och svar om och till dig. Nu hoppas vi på ett härligt 2014 och bara roliga händelser framöver.
Kram på dig.
Jennie