Det där med julafton

Jaha hörrni.
Då var julafton över.
För första gången så hade jag inte kameran framme så mycket.
Men några glimtar ska jag ge er.
Alla samlade i mammas tvåa.
Så trångt, högljutt och varmt.
Och kärleksfullt.
Och det äts, dricks och snubblas på varandra.

Kråkan väntar på paketen framför tv:n
 Lilleman bar slips dagen till ära.
 Och busade med sin mamma.
 Så pälsbollen.
Som står i totalt centrum.
Och klappas och älskas av alla.
Han fick egna julklappar av barnen som han fick öppna själv.
Grisöron...
Mer behövs inte för att göra en hund lycklig.
( Jag har suddat bilderna medvetet då jag inte frågat min svägerska om lov)

När jag kört mormor hem så tog jag en extrasväng.
Jag gillar att köra bil, ensam på kvällen.
I en folktom storstad.
Och fundera på detaljerna i livet.
På hur mamma tidigare på dagen tar min glasögon 
när jag kommer för att putsa bort regndropparna. 
Typisk mammagrej.
På hur min ena syster räcker över en kopp kaffe innan jag hunnit säga något. 
På hur brorsan lägger armen om mig och säger: Läget syrran? 
Och sen vänder mig upp och ner för att jag ger honom ett tjuvnyp.
Hur mormor klappar mig på kinden och säger jag vet vem du tänker på.
På hur M (min systers blivande man)sitter där mitt i allt och känner sig hemma.
På svägerskan som plockar och fixar.
Och kollar så att alla har det dom vill ha.
På barnen som yrar runt med leksaker och alldeles för mycket godis.
På min moster som sjunger på Grekiska.
Eller hon tror i alla fall att det är Grekiska...

Det är ju förstås inte så här gemytligt alla dagar.
Vi ryker ihop och tycker olika som i alla familjer.
Men jag är löjligt stolt över min familj.
Dom sista åren har vi haft så enormt många prövningar.
Och vi står där än.
Samlade, lite ärrade men ändå hela.
Livet är ju sånt.

Nu ska jag sätta mig på golvet och göra schabloner.
På mattan som ska bli klar idag.
Så det är fint imorgon när det blir sopplunch här.

Och om ni fortfarande är vakna när ni läst det här
så hoppas jag att ni har flera fina dagar framför er.
Och att julafton blev bra!
Kramen Hannis

Ps. Anna.S, Den där rawfood-buffén lät fantastisk.
Lite annat än alla fet julmat.
Hoppas att du och din syster hade det mysigt igår.
Kramen






9 kommentarer:

tinajo sa...

Familj är fint - oavsett om man alltid är sams eller ej. Låter som en bra julafton, hade också en sådan (med mindre folk dock). :-)

Hemma på Sjuan sa...

Underbara bilder! Å så vackert du skriver om din familj!
Önskar dig en god fortsättning på julhelgen, kram Suss

Melody and M.E sa...

Vilken härlig familjejul ni hade! Här var (och är fortfarande) huset fullt med barnen och deras familjer! Riktigt skönt med en liten stund för sig själv framför datorn så här på juldagen innan det är dags att starta med kalkonmiddagen!
Önskar dig en fin fortsättning på julen!
Kram M.E

Villa Freja sa...

Det låter riktigt mysigt. Härligt med en stor familjesammankomst i juletider. Och när alla är lite extra snälla och ingen bråkar ;)
God fortsättning - kram.

Flower of Fame sa...

Låter som en härlig julafton. Här har det också varit härligt. Blir alltid bra när alla är glada och vänliga emot varandra. Ha en mysig dag. Kram Pernilla

Choices by Annie sa...

Familj är fint, lätt ibland att missa de där fina gesterna som kommer automatiskt. Lätt att missa och uppskatta. Tack för att du påminner.

Hoppas du har en magiskt dag i dag och att mattan blev bra.
Kram
Annie

åse sa...

så mycket värme och kärlek. alldeles underbart. Kram åse

Ett Vitare Hem sa...

Så vackra bilder och åh jag vet inte hur många timmar jag kört runt i min bil och bara låtit tankarna fara, tänker bäst i bilen.....
Ha en fortsatt fin jul!
Kram/Lena

Good Enough sa...

Vilket vackert och varmt inlägg. Mycket kärlek och respekt i dom orden.
God fortsättning J!
Stor kram /M