Men herregud en naken kvinna!!

Så sa en bekant till mig när hon såg de senaste planscherna jag ramar in.
Du kan ju inte ha en naken kvinna med en hand mellan benen på väggen!!
Klart jag kan svarar jag.
För det första är det Paolo Roversis verk, en av de i mina ögon bästa fotografer.
Ett litet ps här, hans bok är även den en fantastisk resa!
För det andra ser jag mig själv naken varje dag, vad är det som är så konstigt?

Nakenhet är för mig inget konstigt.
En syster kan stå naken och borsta tänder samtidigt som en står
i duschen och en sitter på toa och kissar. Så har jag vuxit upp.
Mina närmaste väninnor och jag är nakna på samma ogenerade sätt tillsammans.
Ja, inte när vi fikar tillsammans förstås, vi är inga nudister.
Men om vi badar, eller bor ihop för stunden.
Till och från duschen. Ja, ni fattar.

Men jag förstår att alla inte har det så när det gäller kroppen. 
Så är det, vi är alla olika. 
Och jag tror inte på att man ska tvingas se saker man inte 
är bekväm med heller men hos mig så är det ju jag som 
som bestämmer så på min vägg så hänger det nu en naken 
kvinna.En vacker bild i min värld. Lite konst sådär.
Och inte värre än en Zorn-kulla vid strandkanten.
Så är det hos mig. 

Och nu är det fredag.
Alltså så skönt.
Härlig helg till er/Kram Hannis

Ps. Anna.S, Jag hoppas att du har det fint på alla sätt.
Kramen


21 kommentarer:

Good Enough sa...

Vilken vacker bild! Jag håller med dig om att nakenhet inte är något konstigt, snarare tvärtom. Ofta är nakenheten väldigt vacker och skör på något vis.

Önskar dig en fantastisk helg!
Kramen /M

P.S Tack för fantastiskt fin kommentar. Jag älskar meningen "att tillåta sig att vara sig själv". Låter enkelt, men kan vara det svåraste av allt...

Johanna sa...

Jag har också vuxit upp med nakenhet på det sätt som du beskriver att du gjort. Hemma var jag och min bror ofta nakenfisar och förr i tiden var det ju heller inget konstigt med att springa runt naken på stränder ganska högt upp i barnaålder. Jag är även fostrad i föreningslivet då jag började spela fotboll när jag var åtta år och fortsatte med det tills jag började resa vid 19 års ålder. Det lärde mig att vi alla ser "lika" ut och att nakenhet är naturligt.

Det är ganska sjukt hur mycket kring nakenhet har blivit i vårt samhälle. Jag respekterar att vi är olika och har olika lätt för saker, det kan ju finnas trauman bakom människors beteenden. Men ändå! När sambon gymmar berättar han att många män duschar med kalsonger på och står vända mot väggen?!!!?!! Det har jag väl lite svårt att fatta dock. Oj, detta blev ett långt inlägg om mina funderingar kring nakenhet:)

Ha en toppen fredag kära Hannis!

Kram Johanna

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
jag kan bara hålla med om nakenhet, för jag är likadan! Det är ju så vi ser ut och är skapta..

Och det är ju skillnad på bilder och bilder och nakenhet och nakenhet!!

Galet skönt med helg och en skuta som nu har första dagen feberfri, så det blir landet i helgen!! Hela klanen skall ut och kratta och jobba och mysa och grilla och bara njuta av frisk luft! KRAM trevlig helg monica

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Måste nog förklara; jag menar att ibland så exploateras ju nakna människor, mest kvinnor på ett "fult" sätt som jag inte gillar.

Kram Monica

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

... och inte är det någon skuta som är feberfri utan min Skrutta!!

Verkar inte vara min dag vid tangentbordet, både hjärnan och fingrarna är lite tröga!!

Behöver få kroppsarbeta lite, kratta och bära 10 ton ekollon!!
Kram

Therese sa...

Jeg ble nysgjerrig og måtte Google Paolo Roversis. Skjønner godt at du liker bildene hans. Og "Eva" er jo ikke bare en naken kvinnekropp, det er noe i holdningen hennes som gjør det litt skjørt og veldig vakkert. God smak har du, som alltid!

Kia sa...

Klart du kan! :)
Här har vi ett avslappnat sett kring nakenheten. Jag går genom huset naken från duschen och i Finland badar vi nakna. Får väl klä på oss om vi har besök där. :) Men jag tycker det är så skönt att M som blir 15 nu fortfarande badar naken!

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Maria sa...

I ditt hem bestämmer du och jag tycker det var ett fint foto!

KRAMAR!!!!

My everyday life sa...

Håller med nakenhet är det mest naturliga i världen! Fast jag är ändå ganska pryd av mig vad gäller det måste jag erkänna.

Ha en fin kväll, med eller utan kläder :) Kram Nina

Anna S sa...

Vacker bild med kvinnan. Håller med dig helt och hållet, det är man själv som bestämmer vad som ska vara i sitt hem. Låter härligt befriande som du har det med dina systrar och nära väninnor.!

Tack ,fin fredag till dig!
Snart iväg på meditation med en vän. :-) Kramen!

Le petit jardin sa...

Ja, vi är vekligen väldigt olika...själv har jag vuxit upp som du man kan duscha medans den ena kissa och den andra borstar tänderna..det är väl inte så kvistligt, jag har uppfostrat mina flickor likadant..men så kom den "nya" mannen in i mitt liv, oh boy vad han är privat.

Verkar i allafall vara en kanon fotograf, själv sveptes jag in i vaan Speers verk efter jag sett det inne på din sida..wow, läckert!!

Nu är det äntligen fredag och lite helgmys på antågande med städkvasten, vinkväll och förhoppningsvis lite bloggtid

ha en toppenfin helg
kram kajsa

Mina drömmars hus sa...

Huvudsaken du är nöjd med vad du har på väggarna.
Önskar dig en riktigt mysig kväll
Kram
AC

åse sa...

Ingenting konstigt med det , det är så vi är födda. Ha en fin kväll. Kram

Flower of Fame sa...

Hur fin tavla som helst. Vacker i sin nakenhet. Ha en fin kväll Kram Pernilla

svart vitt och rött sa...

Ett riktigt fint foto tycker jag :-) Gillar din ljusslinga skarpt också! Måste skaffa en till hit... Ha det gott!

Choices by Annie sa...

Fantastisk bild.
Tänkte nyss att om jag inte haft barn hemma så hade jag också haft en naken kvinna på väggen.
Undrar varför jag inte anser att jag kan ha en nu, trots barn. Ja ja det tåls att funderas på. Fantastisk vackert fotografi i alla fall

Hoppas du har en härlig fredag
kram
Annie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken vacker konstnärlig bild! Jag tycker nakenhet är helt naturligt, men med mina tonåringar i familjen, både tjejer och killar, har det handlat om hänsyn och integritet.
Kram,
Regina

Anna Svensson sa...

Jag tänker efter hurdan jag är egentligen. Kommer fram till att jag nog inte är så bekväm i min nakenhet. Tyvärr. Men jag försöker verkligen göra det så naturligt som jag bara kan för barnen. Vill att de ska bli avslappnade med sina kroppar och inte generade över att visa sig. Min man är mer sådan än mig så det är bra.
Zorns tavlor på sina frodiga kvinnor tycker jag är helt fantastiska.
Önskar dig en skön helg
//bara anna

Mamma C sa...

Naket har aldrig varit något konstigt hemma hos oss. Vacker tavla du fått upp på din vägg.
Kram Mamma C

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Hej hopp och gomorron finaste Hannis !

Enormt vacker varm kvinnlig och sensuell bild !!! Riktig konst !! Kan tänka mej att den gör sig alldeles ypperligt på din vägg.
Jag blir lite full av skratt...vi är väldigt "nakna" här hemma och jag ser att barnen blivit smittade av det oxå trots förpubertala och kille och tjej och allt vad det innebär...glömmer liksom bort att det inte är så för alla.

Hördu vännen..nu önskar jag att du får en riktigt go helg och jag skickar en stor varm kram så att det känns ända ner till tårna !!

Anonym sa...

Härlig bild.Skulle vi jättegärna kunna ha här i vårat kollektiv.Jag tror att många har en ganska så avslappad syn på nakenhet men att det liksom inte är inne att ha det så därför är folk kanske inte så öppna med det.
Vi är 3 tjejer o en kille i vårat kollektiv Och eftersom alla börjar ung samtidigt på morgonen så måste vi ju vara i vårt fina stora badrum samtidigt. Eftersom vi alla sover nakan så går man självklart så till badrummet o träffar då oftast på några av dom andra. Vi har också tvättmaskin o torktumlare där så badrummet är ofta befolkat sas.Ganska ofta har vi kompisar hemma och dom vänjer sej jättesnabbt och våran erfarenhet är att i princip alla tycker det är rät fånigt att man ska hålla på och skyla sej och ställer gärna själva upp på vårt sätt att leva.Jag var sk hästtjej och kan komma ihåg att ngn gång var det en kille med Vi sov i samma stuga och duschade ihop Det var väl typ lite fniss så där första dan men man vande sej o sen kändes hur bra som helst.
Människans anatomi har varit känd sen urminnes tider Varför ska vi skämmas för den.Det gör inga andra djur