Lite hysteri

Tack fina ni för era mjuka ord.
Så mycket klokheter att jag blir alldeles varm i hjärtat.

Sen...hysteri!


Att jag är en människa som har nära till mina känslor är inget nytt.
Så från att inte vilja fira jul alls så blev det hysteri.
Jag klättrar upp och ner i skåp, står på huvudet med ändan i vädret
i klädkammaren samtidigt som jag suckar: Vart i h...... är pyntet??
Ska jag ha en röd jul, eller svart jul, eller kanske grön?!
Och samtidigt så slänger jag fram saker på brickbordet, 
saker som inte har ett dugg med julen att göra. 
Så ändrar jag lite till och tänker att någonstans ska det finnas julkulor.
Fina i fattigmanssilver.
Kanske ska jag ha en gran, eller en tall.

Så blir det dags för en paus.
En paus med chokladbollar och en bok.
Och där fastnar jag lite för länge.
Och smörjer in händerna med handkräm som luktar pepparkaka.
Fast alla andra säger att det luktar hyacint.
Och jag tänker att det är något fel på folks näsor nu för tiden.
Men jag är glad i alla fall.
Lite hysteri som sagt.

Kram till er/Hannis

Ps. Anna.S Tack för alla dina fina spår.
Jag är så glad att du är här och att du tar dig tid att dela med dig av dina klokheter. 
Och att du påminde mig om Bing Crosby, lyssnade på honom igår.
Stor kram


18 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så kul att du blev lite sugen på pynt ändå. Fina saker på brickbordet att lägga ögonen på. Ha en fin dag Kram Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Vackert på din bricka! Förstår att det är känslomässigt för dig men jag hoppas du får en fin julhelg i alla fall, många kramar till dig, Suss

Villa Freja sa...

Och jag köpte en tvål som ska lukta pepparkaka men mer luktar kola. Kram.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja men du ser, visst är det lite najs med allt pyntande. Jag brukar kånka upp massor från källaren, sen blir det för mycket, och så ner igen...
Det ska nog vara så, lite fram och tillbaka.
Varm kram
AnnaMaria

Helén i Vilrummet sa...

Svart eller vitt - finns det ingen gråskala? På eller av :-). Men huvudsaken är att du mår bra, hysteri eller inte.
Kram Helén

Good Enough sa...

Härligt med ordnat kaos. Paus med bok o chokladboll lät underbart! Hoppas mitt kaos snart tillåter en liknande paus.
Stor kram M

P.S Det är inget fel på min näsa, det luktar hyacint ;-)

Fröken Fräken sa...

Min pappa har valt bort att fira jul med mig och min bror, istället vill han enbart vara med sin "nya" familj, och de åker utomlands. Men faktiskt känns det mest som en lättnad, för jularna de senaste åren med den familjen har varit påfrestande och det har mest känts som att vad man än har gjort så har det varit fel i deras ögon. så nu ser jag det hela som en möjlighet att fira jul precis som jag vill och med de jag vill fira, inte de jag blir ihopföst med. Så fram med julpyntet och pysslet!

Le petit jardin sa...

Ha,ha,ha...låter ju faktiskt som en härligt förvirrad hysteri....

Kram kajsa

Jennica... sa...

Jag ler när jag läser ditt inlägg. Jag gillar dig. Kan man skriva så till någon man aldrig träffat? :) Men jag gör det. Känner att jag på ett sätt känner igen mig i dig många gånger. Vi lever på ett sätt olika liv, men jag ler när läser det du skriver för på ett sätt så kunde det vara jag! :)
Kram!

Anna S sa...

Hej Hannis, LOL, kan se dej framför mej när du vill hitta julpyntet.Det är inte det lättaste och tur att du är bra på avancerad akrobatik när det verkligen gäller!

Jag har inte så mycket julpynt, men en adventsljusstake för fyra ljus i granit som jag hittade i ett soprum för några år sedan. Sen blir det en ny adventsstjärna i år, en i 3D-format. Tänkte att när advent är över kan jag ha den i taket som taklampa. Kanske en gran gjord av bark som står uppe på vinden och väntar på bättre dagar.

Hörde av en vän detta med pepparkakans framfart överallt. Det är kolsyrat vatten med pepparkakssmak och lotioner och tvålar. Men det passar helt klart såhär års och värmer upp.

Glömde skriva att ditt helgkaffe låter helt underbart. Blir att köpa kardemummakaffe till julen och anstränga mej hårt för att vispa mjölk med kaffemaskinen. Fattar inte hur jag blivit så bekväm.

Lite smått hysterisk är jag med, med vissa saker. Det ska vara som jag vill ha det, och allt eller inget. På gott och ont. Man är som man är. ;-)

Stor kram till dej!

Queen of Kammebornia sa...

Fina Hannis! Att gråta i pepparkaksdegen tycker jag låter som ett vackert sätt att hedra den som inte längre finns hos dig. Stor varm kram!

Rosa i huset i vitt sa...

blev jättevackert på din bricka
ha en fin advent
kram Rosa

Mina drömmars hus sa...

Riktigt härligt hysterisk. Det är väl bra att ibland är det upp och ibland ner.
Du ska se att det blir riktigt fint när det blir klart och du har hittat alla pinaler.
Fint på brickbordet.
kram
AC

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Jaaa ibland är det lite jobbigt att vara känslomänniska..men det blir åtminstone inte långtråkigt och enahanda... hi hi ! Jag är glad att du bjuder in julen igen..det ser jag som ett friskhetstecken !!

En riktigt varm och go adventshelg till dej Hannis och stor kraaaaam

LissenTo sa...

Har också dammat, fejat och haft kaos idag.

Men nu ikväll så sitter jag lite nöjdare.
Fast det är inte klart...... ännu

Kram

Mamma C sa...

Här får det bli helgen som jag stökar till det lite med julpynt här hemma.
Kram Mamma C

Therese sa...

Jeg må le litt av deg. Du er så full av kontraster og jeg liker det. Så fint at du plutselig lette frem julen. Denne julen blir bedre enn den forrige! Og jeg er helt sikker på at din bestefar ville ha ønsket at du feirer jul i år. Men det er lov å være lei seg og bli litt stille. For meg så er du full av liv og en som klarer seg :)

Therese sa...

Jeg glemte å si at bordet ditt er så fint. Du er flink! Jeg ble glad da du blogget om det for jeg ble nysgjerrig av instagrambildet.