En stund för morfar

Alla helgons helg.
Min morgonstund idag handlar helt och hållet om morfar.
Om två månader är det ett år sen som vi förlorade honom.
Mitt i julstöket, två dagar före julafton.
Sorgen är för mig långt ifrån över.
Jag vet inte om den någonsin försvinner helt.
Men den är inte lika våldsam idag som den var då.
Varje dag så saknar jag honom.
Vi var så nära varandra, jag och morfar.
Vi pratade om allt och inget.
Precis som jag och mormor gör.

Han är med oss hela tiden.
Och idag ska vi gå till kyrkan och lyssna på när dom läser upp hans namn.
Samtidigt som dom tänder ett ljus.
Det är en fin tradition.
Jag är tacksam över att jag fick älska min morfar som jag gjorde.
Att vi hade den relation vi hade.
Sorgen är en del av livet, den får jag bära med mig och vårda.
Precis som jag får vårda livet, här och nu.

Ikväll ska jag vårda en annan del av livet.
När en av pärlorna ska firas för att hon fyller år imorgon.
Det blir bra det.

Mjuk dag till er/Kram Hannis

Ps. Anna.S, jag hoppas att du får en fin helg.
Att den blir som just du vill ha den.
Kramen


16 kommentarer:

Home2tiny sa...

Smärtan över att förlorat en käraste gå sakta men säkert över, men saknaden bär man alltid med sig, det är som det alltid fattas en något. Jag förlorade min pappa för snart 10 år sen o det går inte en dag utan att jag tänker på honom, saknaden är stor, men han finns alltid med mig i hjärtat. Ha fin helg. Kramisar Tina

Kristin sa...

Kramar!

Flower of Fame sa...

Min mormor gick bort julafton för en del år sedan. På något sett blir det då att man tänker mer på henne. Ett fint minne. Även om man saknar sina nära och kära. Kram Pernilla

Villa Freja sa...

Vad svårt det måste kännas mitt i glädjen över att ha haft en sådan varm och kärleksfull relation. Kram!

Mamma C sa...

Ja saknaden bär man alltid med sig. Min pappa gick bort precis för ett år sedan.
Kram Mamma C

Melody and M.E sa...

Min morfar begravdes på Alla Helgonadagen, många år sedan, men det finns ändå alltid en sorg över den här dagen! Men också många fina minnen kommer upp och en varm känsla av trygghet och kärlek för att han fanns i mitt liv när jag bäst behövde honom!
Kram M.E

Anna S sa...

Så fin eran relation var, din och din morfars! Det är fint att ha haft såna personer i sitt liv. Men hemskt att de kan försvinna. Det blir ju tomt.

Så vackra ljusen är!

Stor kram till dig!

Good Enough sa...

Stor kram vännen. Att leva utan de vi älskar är en av livets största utmaningar. Men med värmen och kärleken från våra nära bär vi smärtan tillsammans. Vi minns tillsammans. Skrattar tillsammans. Då blir sorgen lite lättare och den vi saknar känns lite mer levande.
Önskar dig en mjuk o varm helg.

Lily sa...

Varma kramar ♥
Denna dagen går även mina tankar till min morfar. Han finns med mig i mina tankar varje dag men speciellt mycket idag. Det är 20 år sedan han dog minns det som igår.
Jag tänker på honom och mina andra kära speciellt mycket idag ♥
Ta hand om dig ♥
Varmkramar
Lily

På Selmas gata sa...

Så vackert skrivet om din morfar. Jag hade en sådan relation med mormor. Mormor som jag ofta åkte hem till, som ringde och kollade läget, som tröstade när jag var sjuk.

Hon gick bort bara några veckor innan Max föddes, var på begravningen på dagen tre veckor innan han kom. Så jag hann nog inte riktigt med att sörja då, Men jag saknar henne så mycket, och tycker att det var så trist att hon aldrig fick träffa mitt barn, det var ju så nära! Idag kan jag tyvärr inte tända ett ljus där hon ligger, men hon finns i mina tankar alla dagar, i allt jag gör. Så jag förstår verkligen hur du känner, även om det har gått lite längre tid för mig,,,, Stor kram och tack för att du delade med dig!

Therese sa...

Sender varme tanker. Så fint at du hadde en slik morfar og fortsatt har en mormor du kan prate med alt om. Kos deg med minnene og la sorgen ta den plassen den trenger.

Min mormor er også meg veldig kjær. Min morfar døde for 20 år siden, men minnene har jeg og jeg lager pasta til barna mine slik han lagde til meg, og på den måten lever han litt videre allikevel.

Villa Björkenäs Backen sa...

Så fina ord Hannis så fint skrivet.
Kärlek som man har till sina nåra och kära !
Så viktigt att vara här o h nu !
Man fårnsörga . Det gör jag också efter mina fina.
Så fina minnen och den kärleken som man har till dom.

Ha en fin helg ! Så fint att få gå tilm kyrkan.
Jag skulle också gå om jag skulle inte alla 140 mil i enkel riktning men jag säker mina tanka o h tänder ljus hemma.
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram.kram

Choices by Annie sa...

Så vackra ord. Saknaden kan göra ont. Ibland kommer saknaden och sorgen över mig helt plötsligt, det kan vara en doft, ett ord, en syn. Det kan göra så ont i hjärtat att jag tror det går sönder. Konstigt nog gillar jag dessa gånger, för de påminner mig om livet, och det påminner mig om Emil;)

Önskar dig en fin kväll
Kram
Annie

Nyanser av vitt sa...

Kram till dig Hannis
Agneta

Anci sa...

Du skriver så vackert !!

Kram (extra stor) idag
Anci

Kristin sa...

Så fint skrivet. Kramar!

Sv: det är lite svårt med kanterna gällande mamorplasten men det blev helt ok ändå,gäller att tänka till lite innan bara.