Den där julen

Det känns som att tidningar svämmar över av jul.
Recept på de perfekta julkakorna och tips på bästa julklapparna.
Och i bloggar pysslas det för fullt.
För snart är vi där, det är dags för advent och jul.


Själv har jag hela hösten känt nej, jag vill inte.
Jag vill inte fira jul, jag vill inte pynta och lyssna på julsånger.
För att julen är förknippad med sorgen förra julen.
För att en av dom jag älskat mest inte kommer att vara med.
För han lämnade oss två dagar före julafton förra året.
Och för att förra julen gick förbi som i en dimma av förvirring,
tårar och sorg. En jul där jag tänkte: Ska det aldrig ta slut?
Och rev ner allt julpynt redan på julaftonskvällen.

Men så rör jag mig i en värld som kallas bloggvärlden.
Som just nu sjuder av jul.
Och av julglädje.
Och det har hjälpt mig att väcka lite längtan.
Lite lust att släppa in julen.
Så jag köpte hyacinter. Och lyssnade på julmusik.
Och tänkte på han som jag saknar varje dag.
På att han tyckte om julen.
Och tänkte att om jag nu ska vara mjuk emot mig själv
så får jag låta julen komma hit också. Lite i alla fall.

Skitsamma om jag gråter i pepparkaksdegen.
Om jag är ledsen och saknar.
Jag är glad också. Och lika mycket som jag saknar så älskar jag.
Han som var min klippa och flocken som finns kvar.
Vännerna, pälsbollen och livet som det är.
Livet som är en gåva även i vardagen.

Så lite jul blir det i det Hanniska-hemmet också.
Jag börjar med hyacinter så löser sig resten till första advent.

Mjuk dag till er/Kram Hannis

22 kommentarer:

Choices by Annie sa...

Så vackert.
Saknad

Härligt att julkänslan trots allt börjar krypa sig på, tror man mår bra av lite jul. Man mår definitivt bra av hyacinter (om man tål dem vill säga)

Önskar dig en fin dag
Kram
Annie

dianasdrömmar sa...

Stor kram till dig ochhan vill nog att du skA njuta av julen/Diana

Le petit jardin sa...

Det är ju en bra början!!
Man ska inte stänga av sig själv utan man ska leva, aldrig glömma bort att leva :)

gråt i pepparkaksdegen & sakna din vän, men nut mellan varven, det är du värd

kram kajsa

Fröken Foto sa...

Fint du skriver! Hua, det kan inte alls vara lätt... att stå med ena benet på varje sida, vilja och inte vilja... men kanske kan julen firas på ett annat sätt. Kanske köper du en ny julskiva som kan förknippas med Hannis nya jular där den du saknar kan få vara med. Hoppas du finner en väg som passar dig!
Igår gjorde jag ditt kanelkaffe, så idag är du med på min blogg :)

Mjuk-kram till dig!
Malin

Helén i Vilrummet sa...

Ta ett steg i taget och njut av de små tingen. Kommer julkänslan så gör den. Sakna så mycket du vill men ta vara på vänner och pälsbollar som bara vill dig väl. Njut av blommor och pynt i den mängd du vill.
Stor kram
Helén

Anna S sa...

Jag kan känna igen mej i hur saker, årstider och högtider påminner en om de som inte finns här längre. Hur det var när de försvann. Speciellt julen blir en så stor grej många gånger känner jag. Jag har börjat använda adventsstjärna igen efter många år utan.Och kan uppskatta juletiden , i alla fall lite grann och lyssna på Bing Crosby,

Såret och saknaden är ju så färskt för dej med.. inte konstigt att första julen, och kanske andra och sjunde med, påminner. Men vad fint att du kan älska, mitt i saknaden och sorgen!

Jag försöker att inte stressa upp mej för mycket inför julen. Men visst rycks man med. Julen och den helgen händer ju ändå, brukar jag försöka tänka. Vare sej man har förberett mycket eller inte. Och oavsett vad man har för känslor kring den och påminns om.
Jag brukar också vara ganska snabb med att ta bort julpynt. Och när Nyåret är över så känns det som en nystart och livet känns lite mindre tungrott.

Det låter bra och § Enligt Hannis att du ska vara mjuk mot dej själv. Det är det viktiga.

Kram!

Lene i Annekset sa...

Sender varme tanker din vei! :)

Good Enough sa...

De vi saknar finns med oss och firar med oss. Gråten och saknaden måste också få plats bland hyacinter och lussekatter. Det är alltid svårt med högtider när vi saknar någon, om dessutom högtiden är förknippad med förlusten blir det extra svårt.
Då behöver man vara snäll mot sig själv och tillåta alla känslor att få vara precis så som dom är. Med mycket kramar och värme från alla nära kan det bli riktigt mysigt även i det svåra.

Stor kram fina du /M

Flower of Fame sa...

Känner så med dig när du skriver. Hoppas innerligt att du hittar din väg. Sorgen måste man ju ändå få ha på något sätt. Väldigt smakfullt med dina hyacinter. Många styrkekramar Pernilla

åse sa...

så fint du skriver om saknaden, julen och dina känslor jag blir lite tårögd. Kram till dig

åse sa...

så fint du skriver om saknaden, julen och dina känslor jag blir lite tårögd. Kram till dig

Villa Freja sa...

Vad ledsamt. Jag är ju ny här inne på din blogg och du skriver så fint och känslosamt om en saknad och sorg som jag inte visste att du bar på. Stor kram till dig.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det kommer bli bra, jul kan man fira olika. Lite hyacinter och ljus så har man ju fint. Och lite tårar i glöggen kan det bli, det är bra när känslorna kommer fram
Kramar/AM

mittilivetochjag sa...

Åh det måste kännas svårt! Jag är ledsen över din förlust. Men bra ändå att du orkar ta till dig julen om så i små portioner. Själv har jag inga julkänslor än och har faktiskt inte pyntat någonting heller än. Jag brukar alltid börja med adventsljusstakarna första advent och sedan bygga på liksom. Men julklapparna är jag tidig med som sagt.
Kram och tack för fina kommentarer hos mig!

Min plats i solen sa...

Varm kram till dig Hannis.♥ De vi älskar och saknar finns med oss hela tiden men det finns tillfällen då saknaden, sorgen och smärtan blir nästan outhärdlig. Då det gör så ont, så ont. Och jag önskar så att kunde säga att det blir bättre. Men det blir ju inte det. Vi anpassar oss för att vi måste. Men mitt bland allt det svåra finns också all kärlek, alla vackra minnen och alla skratt. Lyckan och sorgen går hand i hand på något vis. Ock kanske är det så att det kommer att bli både skratt och tårar för dig och din flock denna jul. Och det finns en trygghet i det. Att minnas, sakna, sörja och glädjas tillsammans.

Ta hand om dig du varma och kloka.

Kram Lotta

Jennica... sa...

Jag är ledsen över din förlust. Vissa perioder på året är alltid extra tunga när man saknar någon. Julen är en sådan tid. Men fint att du kan ta den till dig i små, lagom doser. Sorgen finns där, men även minnena. De kommer du alltid ha. Fortsätt göra ditt hem och ditt liv mjukt.
Kram

Mamma C sa...

Min pappa gick bort i mitten av november förra året. Kändes lite tungt med julen utan honom då. Men hans fina minnen lever kvar och det kommer bli en jul här i år igen.
Kram Mamma C

Melody and M.E sa...

Lite lagom julkänsla, blandat med varma tankar till honom, hoppas jag du få den här julen. Sorgen måste få ha sin plats, men även glädjen.
Styrkekramar M.E

Maria-Snickaregården sa...

Kramar till dig Hannis. Gråt i pepparkaksdegen. Det är bra. De behöver få plats liksom glädje. Med all kärlek som du och din flock har kommer ni att skratta och gråta omvartannat. Det blir fint ♥
Kram Maria

VisaLiza sa...

Kloka du! Kan förstå din känsla av att inte vilja fira jul. Det innebär ju på något sätt att livet har gått vidare fast utan den man saknar och älskar. Min farmor gick bort på hösten för tio år sedan och om julen saknar jag henne mer än annars. Saknar hennes köpta pepparkakor från Kexen i Kungälv. De var alltid köpta eftersom hon bränt pepparkakorna första gången hon bakade några och sedan blev det aldrig några fler. Gråt, fira jul, trivs och sörj på samma gång. Kramar Liza

Anna Svensson sa...

Jag förstår dig.
Min pappa gick bort i nov -06 och den julen var oerhört tung. Jag hade även haft missfall i oktober så den julen bara genomlevde jag på något sätt. Det går bara inte tvinga fram mys och glädje på beställning.
Men nu verkar du ju ändå vara på rätt väg. Din vän som inte är med i jordelivet längre vill säkert att du ska ha så mysigt och skönt du bara kan till jul. .....
Kram

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej vännen,
L I V E T ... är många gånger tufft och just det där med att mista någon man älskar är grymt! Jag vet (min pappa gick bort den 21 dec, dock många år sedan) men samtidigt går ju livet vidare... ibland så vill man bara skrika NEJ!! Hu det är så svårt.. jag känner med dig, kram kram..

Jag lever också i denna NEJ-JUL-KÄNSLA! Detta år 2013 kommer gå till historien som ett av de värsta åren i mitt liv. Och skulle det inte vara för min älskade lilla dotter så skulle jag skita i allt med julen.. hur kul är livet just nu? Och en ständig kamp bara att få tillbaka nåt liknande det vi hade.. nu bor vi simpelt, men nära vårt vanliga liv (lycklig dock för det) men segt och tråkigt och ständigt sömnlösa nätter och en stor klump i magen..fortfarande...

Men för min skruttas skull (och antagligen också för min egen) så har vi rotat fram hennes tomatar och en och annan ljusstake och stjärna.. och jul blir det och det blir säker bra men jag saknar mitt riktiga liv så vansinnigt mycket. och som tidigare blir det aldrig igen. Men det kommer så klart bli bra...
Jag ösnkar dig en härlig julefrid. Morfar finns där med dig i doften av Hyacinter!!

KRAM TILL DIG