Baka knäckebröd

Nu är det bäst att ni håller i er!
För det här händer inte ofta, att jag bakar bröd.
En sån sak jag gjorde ofta förut men mera sällan nu kan man säga.
I alla fall så är min vän Å en mästare på att baka.
Och hon bjöd på så gott knäckebröd som jag fick receptet på.
Så jag tänkte dela med mig till er.



Receptet är som följer:
1 dl sesamfrön
1 dl solros eller pumpafrön
½ dl linfrö
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
2 dl kallt vatten
2 msk olivolja
(frön är ju efter smak så det kan man byta ut)

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Tillsätt vatten och olja.
Rör om ordentligt.
Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
In i mitten av ugnen på 150 grader i ca 45 minuter.
Låt svalna och bryt sen i bitar.
Klart!

Passar både till kaffe som fika eller till mat.
Så, så enkelt och gott!

Ny vecka och jag ska börja jobba igen.
Tack och lov, för till och med hunden börjar bli less
på att jag ligger i "hans" säng hela tiden...
Kram Hannis

22 kommentarer:

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Gomorron i stugan !
Hur går det med klucket i öronen...jag ville ju att du skulle ha en bra helg åså sätter det igång o kluckar. Nu är du bättre förstår jag och det är en bra sak !!!
Visst är det där knäckebrödet gott...jag gör dom i kex-storlek och swisch swosch så är dom slut.
Ser snyggt ut med svart bordsskiva mot det det andra i vitt..

Kram kram Hannis

Flower of Fame sa...

Har smakat sånt knäcke. Är supergott! Skönt att du är på benen igen. Ha en bra dag Kram Pernilla

Helén i Vilrummet sa...

Å, dom där är sååååå goda!
Det blir till att baka snart.
Kram Helen

Le petit jardin sa...

Tackar tackar för receptet..här hittar du en till nubliven ( tillbakakommen) brödbakerska som aldrig har bakat så mycket som de sista två veckorna. Nu ska jag pausa ett slag, fast de här knäckena lät ju lite spännande

Skönt att börja jobba igen, ordningen åtrställd :)

Kram Kajsa

VisaLiza sa...

Så lustigt, här har jag gått och tänkt på att jag vill pröva att baka eget knäckebröd och tänkte leta upp ett recept imorgon när jag kommer hem. Tack för receptet, nu vet jag vad som skall prövas! Tack också för alla glada och fina kommentarer inne hos mig. Tack för att du fortsätter kommentera trots att jag själv just nu har lite svårt att hinna med. Kramar Liza

Therese sa...

Spennende med en ny oppskrift, gleder meg til å teste den ut en gang.

Godt å lese at du er klar for jobb, håper du er frisk nok og ikke bare presser deg... :)

Ønsker deg en god uke!

tinajo sa...

Intressant, jag vill testa! :-)

Johanna Stålros sa...

Jag brukar göra ett liknade knäcke- så jag vet ungefär hur gott det där är;) Så ta en skiva åt mig med vet ja;) Kram du fina

Anna S sa...

Så gott det ser ut, knäckebrödet! Tack för receptet. Har hört flera som på sistone berättat att de gjort fröknäcke.
Det får jag prova snart. Enkelt är ofta det bästa tycker jag. Och speciellt att det inte behöver hålla på och jäsa och ha sig.Det är frustrerande.

Jag snöade in på smoothies och hemmagjord glass förra veckan. Jättelätt att göra med frusna bär, lite yoghurt och socker. Bara att mixa.

Så skönt för dig att du känner dig och är friskare idag.

Helgen var fin, tack! På lördagen träffade jag min syster som bor i en annan stad nu. Vi shoppade lite i en antik/interiöraffär och fikade sedan. På eftermiddagen till sen kväll var det middag med de andra syskonen, hemma hos den andra syrran. De har en son på lite mer än ett år som springer runt och sprider glädje. Härligt att se honom och hur mycket han förstår och är med trots att han inte varit med så länge, här. :-)
Sen såg vi Så Mycket Bättre.

Fin måndag till dig! Kram

Anna Svensson sa...

Hembakat knäckebröd är SÅ gott! Jag bakade det några gånger i våras, ett sånt där med frön och nyttigheter i. Åt det till frukost och kände mig så sund och vips så fick jag en MASSA kliande utslag på armarna. Det enda jag kunde komma på att det berodde på var knäckebrödet. Slutade med det och utslagen försvann. Konstigt.
Gott är det i alla fall.
Kram
//bara anna

Ananas sa...

Oh, tack för receptet. Har länge tänkt att jag vill baka knäckebröd :)

Hajan sa...

Jag vet att detta knäckebröd bliver gott, man kan nästan ha
det som snacks. Mamma C brukar
göra knäckebröd så himla gott.
Jag skulle baka själv, men nu när de kom hem från sin Canarie semester fick hon ta med sig alla
sorterna hem till sig. Det bliver inte att komma igång för mig.
Trevlig blogg som vanligt
kram Hajan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag läser och hummar, och tycker det ser väldigt gott ut. Men därifrån till och starta bak, jag är riktigt lat när det gäller bakning. Men man vet aldrig.
Kramar/AM

mittilivetochjag sa...

Jag älskar fröknäcke! Så himla gott och samtidigt så nyttigt. :-)
Kram!

Rosenhäxan sa...

Mums... Det där brödet är ju så gott. Dottern ( Johanna ) bakade det till vår marknad. Det gick åt som smör. Idag var jag lite trött... Så roligt med marknad . Det blir mycket att tänka på och hinna prata med alla. En fin dag. Tack snälla för den fina kommentaren på bloggen. Hoppas du får må bra nu och ha en bra vecka i det härliga vädret. Kram kram Gittan

Mina drömmars hus sa...

Gott med hembakat, fort går det också. Tänk att det ska vara så trögt att komma igång.
Kram
AC

Villa Freja sa...

Mums vad gott. Men jag är ingen person som gillar att baka. Tyvärr. Kram.

Jennica... sa...

Mums, vad gott! Och det lät ju inte allt för komplicerat heller. :)
Det får testas en dag.
Kram!

Hanna sa...

Gott det ser ut!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Åh det brödet är så gott! Jag brukar äta lunch på en mysig restaurang som serverar sopplunch och alltid hembakt bröd, både mjukt och hårt. Till det kikärtsröra eller olivtapenade. Det hårda brödet är bakat efter samma recept som du tipsar om. Kanske skulle jag prova på att baka...
Kram,
Regina

Villa Björkenäs Backen sa...

Gott ser det ut att vara.
Härliga bilder. ...Hoppas att det gick bra att jobba.
Nu ska jag önska dig God natt.
Kram.kram

Charlotte sa...

Duktig du är!
Mm såg smaskens ut!