Vintertid

Temat på min favoritutmaning varannan vecka är vintertid.
Jag är ingen vintermänniska. Inte alls!
Tro mig jag har försökt att lära mig njuta av vintern.
Kört snöskoter, suttit på isen med fisketokar och fiskat.
Åkt slalom och snowboard.
Galopperat i snön på ett tokigt fullblod.
Men icke.
Jo, fjället i solsken och kasta mig ut i backen funkar en stund.
Men vintern här, där jag bor är sällan vacker.
Utan ganska moddig, blåsig och grå.
Men så kan man inte gå runt och tänka för då blir det inte roligt.

Så istället har jag vinterregler.
Som att ge mig själv långa stunder med saker som luktar gott.
Kroppsvård i och efter en lång varm dusch.
Och sen krypa i myskläder och upp i soffan med en bok.
 Tända ljus överallt.
Musik som får mig att sväva.
Nina Simone och Billie Holiday.
Lugnt, varmt och från livet.

Sen kommer det viktigaste.
Den varma chokladen. Stark med vispgrädde.
I ett glas.
Mina vinterregler går ut på att ta hand om sig själv.
Att i mörkret låta det vara extra mysigt och kravlöst.
Att låta det jag tycker är jobbigt istället bli en sak att längta efter.

Och när solen skiner, snön gnistrar då kan jag i smyg tycka om vintertid.
Men bara i smyg.
Sen kryper jag tillbaka till min hörna.
Men jag poängterar att det fortfarande är höst.
Som nu, +10 ute.

För att se flera fina bidrag kikar ni in här och här
Kram Hannis

Ps. Anna.S, vilken härlig helg du har!
Glad blir jag att läsa det.
Skrattade gott åt katten din.
Kramen

24 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Här har du en till som försöker intala sig själv att vintern är helt OK! Jag lyckas inget vidare, men det beror väl på att jag inte dricker varm choklad! Kanske borde testa det. 12 plusgrader här och höststorm på väg, så det vintern den glömmer jag bort ett tag till.
Kram M.E

Flower of Fame sa...

Vintern är mest en längtan till varmare tider. Därför håller jag med om att man måste hitta guldkorn i tillvaron så det ändå känns bra med vintern. Fint inlägg. Ha en fin söndag! Kram Pernilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det gäller verkligen att hitta ljuspunkter under den mörka årstiden. Jag gillar inte heller vinter, speciellt inte när den är mörk, moddig, blöt och sörjig, men om den är vit, gnistrande, lite kall och med sol och blå himmel, då är den ok...i smyg.
Kram,
Regina

Arja sa...

Halloj!
Gillar verkligen dina vinter regler och att du trots allt gillar vinter i smyg hihi.
Mysiga bilder som alltid :O)
Ha d gott kram kram Arja

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag gillar inte vinter heller, däremot gillar jag dina regler. Man behöver pyssla om sig själv extra när snön yr ute, vilket den kan vänta med till julafton.
Kramar
AnnaMaria

Anna Svensson sa...

Det där är ju helt rätt tänk! Vintern är inte heller min favorittid, särskilt inte i januari och februari.
Ha en skön söndag vännen
//bara anna

Lene sa...

Det låter som en underbar plan för att "klara" vintern. Egentid och mys för sin egen del är nog så viktigt.

Kramar
Lene

dammråttor och rabarber sa...

Det där med vinterregler låter bra tycker jag. Man behöver ta hand om sig själv lite när det börjar bli mörkt.
Kram Lisa

Becka [fotoblogg] sa...

Åh, så väldans mysigt.

Karin sa...

Jag gillar vinter och varm choklad :) Tack för tipset på skrubben, den sorten har jag inte provat. Ha en fin höstdag i solen, Karin

Nyanser av vitt sa...

Det låter mycket bra Hannis. Jag har bokat tid för olika behandlingar och att unna sig lite härliga SPA attiraljer mm ska man göra.
Kram Agneta

VisaLiza sa...

Klokt att ta hand om sig själv om vintern. Jag är inte heller någon vintermänniska och undrar så smått i november var år hur jag skall överleva tills våren. Härligt med den varma hösten vi har. Åkte hem sent inatt och då var det 13 plusgrader ute, helt galet egentligen i slutet av oktober. Men jag klagar verkligen inte, jag njuter för fullt! Önskar dig en skön avslutning av veckan. Kramar Liza

Tina sa...

Än så länge känns det ok men i januari februari, då är det nog andra bullar för mig! Gillar inte de sega månaderna...

kramen

åse sa...

Vilka underbara vinterregler du har, låter alldeles perfekt. Kram

Maria-Snickaregården sa...

Det gäller som sagt att hitta guldstunder. Fina dagar i skidspåren är helt ok men annars är det inte så mycket att ha den där vinter. Fryser mest om fötterna tycker jag.
Gillar dina regler. :)
Kram Maria

Home2tiny sa...

Gillar verkligen dina vinterregler. Själv försöker jag tycka om alla årstider o hitta något bra med dem, men jag är o kommer förbli en vår o höstmänniska. Kramisar Tina

Fröken Grön sa...

Hear, hear säger jag, som absolut inte heller är vintermänniska. Kör med samma taktik som du för att genomlida november-mars. Varm choklad kan värma de allra frusnaste tår!

Hoppas du får en fin start på veckan som kommer!
Kram från Skåne.
/Anna

Kristina Jönsson sa...

Vilka bra vinterregler. Jag gillar vintern fast bara om den uppför sig väl vilket den sällan gör här i skåneland. Strålande sol, gnistrande snö och ca fem minus grader. Visst kan du väl hänga med på det.
Stor kram min fina vän
Kristina

Edith och jag sa...

Vilka bra vinterregler! Och tack för att du påminner mig om att man faktiskt måste vila, mysa och ta hand om sig och inte bara flänga på. Tror minsann att jag alldeles strax ska stänga datorn och krypa upp i soffan med en bra bok :)
Kramar till dig!
Maria

Mamma C sa...

Jag är en sådan som bara försöker gilla läget när vintern kommer. För i grund och botten bor jag på fel breddgrad. Jag är en sommar människa och kommer alltid att vara.
Kram Mamma C

hälsa&kärlek sa...

Jag tycker om vintern men gullar skarpt dina vinterregler, kommer att kopiera. Sköt om dig!

Johanna Stålros sa...

Hihi söta du, gillar dina vinterregler;) Du är bara för go! Det gäller att ta sig igenom de tunga månaderna på ett eller annat sätt;) Kramiz

Jennica... sa...

Det där låter bra och vilka fina bilder! Jag är allt annat än höst- och vintermänniska....vår och sommar lever jag upp. Men jag gillar din filosofi att mysa och ta extra mycket hand om sig själv i vintermörkret.
Kram!

Anna S sa...

Hej! Det är fint att läsa hur du tar hand om dig på olika sätt. Sånt är viktigt för mig med för att klara av livet, speciellt nu när det är mörkare ute. Man får lägga sig på en nivå som passar en själv och göra sånt som känns bra. Det är svårt ibland tycker jag. Lätt att fastna i stress som man definitivt inte mår bättre av.

Ser ut som härliga produkter från L:A Bruket.! Har själv inte provat dem, men andra märken och saltskrubb från ett SPA jag var på i våras med en vän och mina systrar.

Helgen var bra, tack! Det var gott med vin och mat och att ha vännen här. Han hade med sig sin lilla hund med, en Chihuahua tills sena natten. Du kan tänka dig de dödande blickarna hunden framförallt, men även jag och vännen fick av min kattfru. Det föll henne inte på läppen att ha en hund, eller nåt annat djur än henne själv alls här, för den delen. :-)
När de gått gick hon omkring länge och väl för att försäkra sej om att fienden var ur sikt och oskadliggjord. Man kan aldrig speja nog.

Kram på dig, tack för att du bloggar! Det ger mig mycket.