Hundmänniskor

Det var det där med hundmänniskor.
När man åker ut i skogen tidigt en söndagsmorgon och sitter mellan
två träd och kollar på när hundar letar fågel. Och hur deras ledare
försöker visa dom rätt väg med visslingar, tecken och få ord.
Det är skitkul rent ut sagt! Och spännande!
 Inga fåglar skjuts på plats utan det här är frysta fåglar som man
lägger ut för att hunden och ledaren ska få en chans att träna på sök.
Det står alltså en och skjuter blanka/lösa skott och på en annan
plats (gömd) står någon och kastar ut fågeln direkt efter skottet.

 Jag satt först på andra sidan sjön.
Första hund på väg ut i vattnet efter fågel.
Hundarna gillar det här.
Dom är grymt fokuserade och gör sitt bästa för att hitta fågeln.
 En som hittat fågel och är på väg tillbaka.
Just här hade dom sökt i skogen.

 Skytt.
 "Fågelkastare"
Bredvid honom satt jag och gömde mig för att inte störa hundarna.
Sen får man en ordentlig genomgång med domare där man får
veta vad som gått bra och vad man behöver träna på.
Det som är det bästa är att här tillåts ingen hets eller stress.
Hunden ska vara lugn och samlad.
Samma gäller ledaren.
Inget gap, inget skrik och skällande.
Och funkar det inte då bryter man helt enkelt.

Så var min söndag.
Helgen har gått åt till att vara borta.
Vilket betyder att ingenting har blivit gjort hemma...
Att göra-listan är lång för på lördag ska jag och vän lägga golv här.
Fi fabian vad jag tror att det kommer att bli bra.
Skön måndag till er!
Kram Hannis

Ps. Anna.S, hoppas att du har haft en fin helg!
Kramen 


11 kommentarer:

tinajo sa...

Har varit på liknande aktiviteter många gånger och det är lika roligt varje gång! :-)

Flower of Fame sa...

Vilken häftig upplevelse. Min vovve hade inte klarar det. Skotträdd som hon är.ha en bra dag. Kram Pernilla

Mina drömmars hus sa...

Förstår att det varit värt att vara borta hela helgen.
Spännande och avkopplande.
Hoppas din vecka börjar lika fint som helgen varit.
Kram
AC

Petra Eriksson sa...

Men vilken upplevelse! KRAM Petra

Team Åsgård sa...

Set ut som en bra söndag:) Fina bilder har du tagit också. Det där med ingen stress och ingen hets är viktigt, mycket viktigt. Vi jobbar på det...
Kram!

åse sa...

Oh vilken härlig dag, det är otroligt kul att se hund och förare jobba tillsammans. Härliga bilder.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra när man kan träna sökning under lugn och bra ledning, både jägare och hund behöver sånt.
Kramar/AnnaMaria

Good Enough sa...

Ser fantastiskt härligt ut. Önskar jag hann vara mer i naturen och "bara vara". Det skänker sån ro.

Kramen M

Kia sa...

Kul att se hur det hela går till.

Ha det toppen!
Kram Kia

LissenTo sa...

Förstår att det måste vara en häftig känsla att vara så samspelt med hunden, utan skrik o skäll

Åh ska du lägga golv, spännande

Kram
Lissen

Maria sa...

Ett fotouppdrag..? Eller.. why...?