Elefant från Sri Lanka

När min yngsta syster åkte till Sri Lanka så frågade hon vad jag ville ha.
En elefant sa jag, hur stor frågade hon med skeptisk min.
Jag fick en förstås, en vacker en.
Jag älskar elefanter.
Främst för att dom är så oerhört lojala med sin flock.
Dom vandrar tillsammans i generationer.
Den äldsta som har visdomen leder flocken.
Och man vandrar tillsammans...
Precis som det borde vara i vårat samhälle.

Att dom som är äldre med sin visdom och kunskap blir lyssnade på.
Tillsammans med dom som är yngre.
Jag hörde en politiker igår på radio som pratade om människor som
grupper, inte som helhet. Det förvånar mig fortfarande att en sån människa
 ska vara beslutsfattande om pengar som ska gå till omsorg, skolor och 
dagis. När man pratar om att vissa grupper är mera värda än andra.
Ska man inte värna om alla i ett samhälle?
Ska inte alla barn ha samma förutsättningar oavsett i vilken förort
dom bor? Eller att alla ska få samma vård oavsett status och pengar?
Mera elefanter i tillvaron tänker jag.
Mera trumpetande och stampande med foten mot såna som
anser att vissa människor är bättre än andra. Jag har svårt för sånt.

Blev ett litet sidospår där.
Jag skulle ju egentligen bara visa min nya elefant.

Kram Hannis
Ps. Anna.S, en stor, stor kram till dig!




17 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Du har så rätt. Alla är lika värda. Så ståtlig elefant! Kram Pernilla

tinajo sa...

Gillar också elefanter, vet inte varför men de gör mig glad! :-)

Choices By Annie sa...

Gillar dina sidospår för de är så kloka. Gillar också elefanter och din var speciellt vacker.

Önskar dig en fin dag
Kram
Annie

kavallinskan sa...

Elefanter är kloka djur och de har otroligt bra minne! jag har varit till Sri Lanka två gånger i mitt liv och det var verkligen en upplevelse. Var där med mina stora tjejer när de var små.
Alla är lika värda tycker jag med...ibland undrar man hur politiker tänker?
Kram viktoria

Hanna sa...

Jätte fin elefant.
Ha en bra dag
Kram
Hanna

Lissen sa...

Man borde absolut, trumpeta mer och stampa fötter, för allas väldfärd.

Visdom borde uppskattas mer.

Kloka ord från dej Hannis.

Fin elefant du fått.

Kram
Lissen

Anna S sa...

Hej Hannis, vad bra du skriver. Håller med dig, verkligen!Det är mycket "vi och dom" i dagens samhälle tänker jag. Det är synd.

En sån vacker elefant! Har inte sett en sån fin i trä förut faktiskt, med de mönstren.
Jag gillar också just elefanter och har dem lite varstans hemma. Som krok i hallen och en jättestor mjukiselefant med tillhörande elefantunge, bland annat.

En sån bra present du önskade dig!
Och din syster kan din stil. :-)

Tack för kram och stor kram tillbaks till dig! Hoppas din tisdag är fin.

Pemsplatser sa...

Jag gillar också elefanter! Jag har typ en sån där fast i silver från Bali:) Kram

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hi hi Gillar ditt sidospår och så är jag en stor fantast av elefanter!! Har nästan en hel hjord och alla från Sri Lanka (jobbade och bodde där en gång för läääääänge sedan) Älskar elefanter och deras mentalitet... många häftiga tillfällen fick jag att se och uppleva elefanter på Sri Lanka... både vilda och mata bebisar utan mamma med nappflaska... ååå då smälte jag...

Kram Monica

Malin Steding sa...

Vi människor borde vara lite mer som elefanterna!
Ha en bra tisdag!

Kia sa...

Min mamma är tokig i elefanter, har några stycken hemma. De är fina djur.
Jag håller med dig. Har lite svårt med skillnader och de som anses bättre. Bättre än vad då??

Ha en toppen kväll!
Kram Kia

Helén i Vilrummet sa...

Fin elefant! Och bra och tänkvärd text!
Kram Helén

Monkan sa...

Gissar att din syster flög, så en riktig elefant kommer nog med båt vilken dag som helst :)

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Folket behöver mer elefanter och fler sådana som Hannis !!!

Stor elefantkraaaaam

VisaLiza sa...

Gillar dina sidospår! Tror att många politiker inte ser att politiken handlar om människor utan ser bara siffrorna på papper som bildar en budget som inte är i balans. Ibland när jag hör diskussionerna på våra budgetmöten i kommunen blir jag verkligen mörkrädd över hur en del resonerar. Var är medmänskligheten och människosynen? Det märkligaste av allt är när det kommer till förebyggande arbete. Alla vet att det sparar inte bara pengar utan det minskar mängden trasiga livsöden, ändå är det ofta där det sparas in eftersom det inte är lagstadgat! Den här gången var det visst du som fick igång mig ;) Elefanten är fin och den behövs onekligen i politiken! Kramar Liza

Good Enough sa...

Gillar både elefanten o sidospåret!
Kram M

Anonym sa...

Här kommer en trevlig länk om elefanter på Sri Lanka

http://www.youtube.com/watch?v=5sqcnaRr6IE

Hälsningar Leif
www.srilankaguiden.se
www.bestofsrilanka.se