Ta hand om sig själv

Ibland blir det tungt.
Som just nu när jag har mycket värk och har påbörjat en ny utredning.
Jag har en sjukdom som ibland slår till, som är ganska smärtsam.
Jag har haft den rätt länge, reumatismen.
Jag tänker inte skriva om den här just nu för jag är så trött på den ändå. 
(Och det är ingen dödlig sjukdom så ingen katastrof är i faggorna.)
Massor av människor lever med värk och jag har det tack och lov inte hela tiden.

Men däremot tänker jag skriva om det där med att ta hand om sig själv.
För det är viktigt!
Inte bara när man har motvind utan alltid.
Men när det är motvind allra mest.
Så när jag är less, har ont och det är svårt att gå, ja då gosar jag ner mig.
Med pälsbollen.
Vi ligger inrullade i ett täcke och sover tillsammans.
 Av någon anledning så har han alltid en tass på mig när jag har värk.
 Och när det blir för varmt så flyttar han på sig.
Men tassen ska han fortfarande ha vilandes på mig...
Och när jag mår så här så säger jag : Nej.
Till alla måsten, till det som är tungt för kroppen.
Det som innefattar stress eller dålig sömn.
Till disken, tvätten och dammsugaren.
Utan att ha dåligt samvete.
För dåligt samvete är det ingen som tackar en för.
Så jag skiter fullständigt i dammråttor och oväsentligheter.
Sånt tycker jag överlag att människor ska unna sig att strunta mera i.

Och jag säger : Ja!
Till det mjuka, varma och kärleksfulla.
Till att pyssla med det jag kan.
Till att lyssna på Bobban och ha rökelse på.
Till att läsa böcker med bra budskap.
Till hudkrämer som luktar gott.
Promenader och yoga så mycket jag orkar.

Och till att umgås med människor med bra energier.
Så ikväll ska jag träffa en människa jag tycker väldigt mycket om.
Som jag hängt med i tjugofem år och som aldrig skulle ta det
 personligt om jag fräser av smärta och dåligt tålamod.
För det gör jag ibland, fräser alltså.
På fredag ska jag träffa en annan människa jag tycker mycket
om, som har en fantastisk energi och glittrande ögon.

Och i helgen ska jag få oljemassage.
Minsann! Varm oljemassage.
Att en vän tar sig tid att packa oljor och grejor för att köra sju mil 
enkel resa för att komma hit och massera mig, det är fint det. 

Om man ska hjälpa kroppen på traven och återhämta sig,
då finns det en regel. Bra energi! Massor av bra energi!
Och choklad förstås, typ en hel kartong chokladbollar.
Och kanske tre stycken dubbeldajm.
Då mår jag ganska bra trots allt.
När jag tar hand om mig själv.

Fin dag till er!
Och som sagt, ingen oro.
Jag är snart mig själv igen.
Kram Hannis

30 kommentarer:

Bara Sara sa...

Hej!! Trist och drygt att ha ont men du har sannerligen hittat bra strategier att ta till när det onda slår till. Ha en fin dag nu i slutet augusti! Kram Sara

Mina drömmars hus sa...

Så tråkigt att du inte mår bra. Men det låter fint att du tar hand om dig själv och struntar i alla måsten, som ändå egentligen inte finns.
Sköt om dig och stor kram
AC

Good Enough sa...

Fina du. Alla får fräsa ibland och även om du låter fräsig så lyser din varma personlighet igenom. Så pys ut smärtan och fräs, ingen fara.
Att välja det som vi mår bra av bör alla göra, även vi utan smärta. Jag talade senast igår med barnen om just detta - att se det goda och fina i livet och njuta av det. Att välja att se det positiva och försöka välja bort sånt som tar fel sorts energi.
Blir rörd över din och pälsbollens energi, så otroligt vacker relation.

Mycket klokt och vackert inlägg som gick rakt in ihjärtat.
Fortsätt ta hand om dig. Stor kram M

Hemma på Sjuan sa...

Men vad jobbigt med reumatism! Finns inget värre än värk i kroppen!
Så fin o gosig han är din pälsvän,jag har oxå en fyrbent vän här hemma som direkt märker när något inte är bra...
Fortsätt ta vara på dig själv o hoppas det blir bättre snart, kram Suss

Anci sa...

Jag blir både ledsen och glad när jag läser ditt inlägg.
Ledsen blir jag för att du mår dåligt och har värk.
Glad blir jag för att läsa om din underbara hund med den helande tassen (?), om hur du har kommit på hur man ska ta hand om sig själv och för att du har fina vänner.

Hoppas att du mår bra snart !!!

Kramar i mängd
Anci

Åsa Liljedahl sa...

Styrkekramar till dig ♡

Åsa Liljedahl sa...

Styrkekramar till dig ♡

Åsa Liljedahl sa...

Styrkekramar till dig ♡

My everyday life sa...

Ta hand om dig vännen, fast det verkar du göra. Helt rätt strunt i alla måsten och ta hand om dig precis som du gör. Lustigt med tassen, undrar hur mycket han känner av att du inte mår bra.

Kram Nina

kavallinskan sa...

Bra att du tar hand om dig och lyssnar på vad kroppen behöver, värk är jobbigt och energikrävande! Det låter ju helt underbart med varm oljemassage! Hoppas du mår bättre snart!
kram viktoria

Anna Margareta sa...

Så fint inlägg du skriver i allt det där onda.
Kram

Gunnel sa...

Så bra du beskriver det. Och jag håller med dig om att vi ska vara mycket mer angelägna om att ta hand om oss själva och hitta på saker som vi mår bra av. Måstena kan stå på vänt. Kram på dig

Stina sa...

Fina pälsbollen som förstår att matte har ont. Människans bästa vän, det stämmer så bra.

Stor kryakram!
Stina

Johanna / Fru form o fix sa...

Det låter bra att du har kommit på hur du ska hantera smärtan och motgångar i övrigt som bäst. Sunda tankar att tillämpa närhelst det behövs!

Le petit jardin sa...

Usch och ve vad trist med reumatism, men med din fina inställning så verkar du ta det med ro...ger din kropp tid och lägger måsten på hyllan, för flera av våra måsten är ju inte så viktigt trots allt. det är bättre att må bra än att jaga dammråttor.

Att ha fina vänner omkring som dessutom kör 7 mil och ger massage, det är inte dåligt det...och så pälsbollen såklart med sin omtänksamma tass....mys!!

kram på dig och må gott

kram kajsa

Flower of Fame sa...

Känner med dig. Vet hur jävligt det är att ha ont. Man får på nåt sätt lära sig leva med sin smärta. Jag har förmodligen artros i mina händer. Men hela sommaren har varit bra för mig. Så söt och "omtänksam" din vovve är. Våra fyrbenta vänner har mycket gott i sig. Jag brukar också trösta mig med choklad. Helt rätta takter hi hi. Ska tänka på dig . Kram Pernilla

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Varma kramar till dig!! och en förhoppning om att de onda skall ge sig iväg, snabbt!

Monica

Pemsplatser sa...

Hoppas du kommer att må bättre snart. Men det tror jag att du gör. Det gör man av massage, pälsbollar och massa chokllad:) Kram till dig och krya på!

Välkommen Hem! sa...

Bra att du myser med pälsbollen (vad är det för ras? Preciiiis en sån jag sett nån gång som jag kan tänka mig att vi kan skaffa den dagen det blir hund) och att du bunkrar upp med Dajm och bra saker och lyssnar till ditt inre! Ta hand om dej och stor
STYRKEKRAM!!! Judita

Angela sa...

Jag vet hur du har de å jag lider med dig ♥
Jag är oxå inne i en värkperiod och står tack vara smärtlindring.
Jag hoppas att du mår bättre snart.
Kram kram

Anna Svensson sa...

Oh vad jobbigt, reumatism, usch. Men så bra att du lyssnar på kroppen och tar hand om dig, helt rätt. Och så mysigt med en pälsboll bredvid sig. Den kärleken är något alldeles extra....
Kram
Bara anna

Fröken Grön sa...

Så ledsen jag blir när jag läser hur du har det med din sjukdom. Önskar av hela mitt hjärta att du ska få möjlighet till samma medicinering och samma resultat som jag själv. Stå på dig mot läkarna, - du är alldeles för ung för att ha det så här!

Stor varm (men inte så hård) kram!
Jag tänker på dig!

/Anna-Karin

P.S. Maila gärna om du vill veta mer om min medicinering med biologiska läkemedel. D.S.

På Selmas gata sa...

Vad bra och klokt du skrivit om hur det är att leva med en sjukdom som begränsar vardagen. Jag bloggade tidigare om livet med en neurologisk sjukdom men kände att jag hellre ville fokusera på det bra så därför gör jag inte det längre. Känner dock igen mig i det du skriver och i den tröst en älskad hund kan ge!

Visst är det så att man inte alltid orkar, varken med smärta eller andra biverkningar av sin sjukdom, då är det fantastiskt att få ha människor som känner en väl i sitt liv... Hoppas på att du snart känner dig bättre, ibland behöver man lätta lite på trycket och berätta om allt som snurrar och bara att få göra det kan få luften att bli lättare.

Kram och sköt om dig så gott du kan!

Mamma med ambitioner sa...

Nej stackars dig. Jag vet hur du har det. Du är en starking med så många fina och kloka tankar. Hade det inte varit du som skrivit mailet som finns sparat i min dator hade jag postat det till dig. Jag läser det ibland om och om igen. Hundar är spännande, när jag har hemma en period i våras kom min Tyra med kopplet när jag satt i soffan och suckade. Vi gick en runda och sedan kändes det med ens bättre. Detta upprepades flera gånger
Sköt om dig nu. Ät mycket choklad och lyssna igenom sommar pratarna ❤❤
Stor kram Kristina

tinajo sa...

Förstår precis, både hur du känner och hur det fungerar med djuren. Jag har ju MS och katten & hunden känner alltid på sig när de behövs lite extra. :-)

Mamma C sa...

Helt rätt att strunta i alla måsten när du får din värk. Och din lilla pälsboll känner nog att du inte är på topp när den slår till.
Kram Mamma C

Anonym sa...

Usch! Min mor har reumatism. Man lider med henne. Strunta i alls måsten och njut:)

www.mystyle.blo.gg

Anna S sa...

Hej Hannis, tack för att du delar med dej! Men jag är ledsen att du ibland har så ont. Kan kännas igen. Just det att ta hand om sej, att vara snäll mot sej själv är ju så viktigt. Underbart och fint hur djur, som din Rolle kan känna av att du har ont och vill lindra. Underbara hund.

Och så härligt att träffa människor med bra energier. Som inte dränerar en. Och massage, bra där!
Kram till dej!

Rosenhäxan sa...

Ledsamt att höra om din svåra värk. Var med i en bilolycka 2003 . Hade värk i flera år.
Blir glad att höra att du har vänner som ger bra energi o gör dej gott. Viktigt. Så värdefullt med fina vänner.
Din fina hund... Så gullig.
Ta hand om dej . Bra att du lyssnar på din kropp.
Kram Gittan

Anonym sa...

Så bra att du tar hand om dig själv .Du gör det på ett bra sätt. Lille fine dunbollen känner att du har ont
Varma kramar
Lily