Turista i sin egen stad

 Det är alldeles för sällan man faktiskt turistar i sin egen stad.
Ofta tycker man att man har sett allt och hastar förbi på väg hem eller bort.
Jag och två av pärlorna tog en sväng i kvarteren där vi går för sällan.
Startade på Uppsala gamla kyrkogård.
Här vilar en mängd stora människor, som gjort avtryck i historian.
Dag Hammarskjöld är en av dom.
Och Fadime, den unga starka och orädda Fadime.

Jag är en sån som tycker att kyrkogården är en fridfull plats.
Inte skrämmande utan väldigt vacker.
Min morfar och flera andra från familjen vilar också här,
 kanske är det som gör den så vacker i mina ögon.

Sen strosade vi i de äldre kvarteren runt Luthagen.
Skuttade in på en butik förstås.
En sån där butik som ofta missas för den ligger inte på "stress-stråket"

 Och fortsatte strosa.
Jag blir helt matt av de gamla husen.
 Mysiga innergårdar, levande innergårdar.
Så enades vi om att vi ska strosa mera.
Och att vi lät som gamla damer när vi kacklade på om ditten och datten.
Att vi blev trötta i benen och att det skulle kännas rätt att bo här.
Ja, ni vet ju hur det kan låta.

Och jag tänker på det där med stress.
På att den mesta stressen är något vi väljer. För att vi tror att det ska vara så.
Jag har tagit bort mycket stress i mitt liv men mera ska bort.
Jag tänker att jag har det här livet, inget annat.
Varför ska jag då stressa mig igenom det?
Och missa sånt som förgyller vardagen. Som en promenad utan mål.
Med en kaffe i handen, bara för att...

Och nu, nu laddar jag inför ett bröllop som ska fotas!
Ses imorgon, då är det fotoutmaning minsann.

Kram Hannis

15 kommentarer:

Anna Svensson sa...

Stressen ja. Tycker att jag senaste tiden också,tagit bort en del onödig stress. I går hade jag tänkt städa men hann bara inte,,det skulle bli för stressigt kände jag. Struntade i att städa. Tänkte att det är vår skit, det behöver ingen annan ha ont av liksom. Blir inte städat i dag heller för idag skiner SOLEN, då gäller det att passa på att njuta av den.
Kram

Stina sa...

Hej Hannis.

Passande att du kom med tips om att turista i din stad.
Nästa helg så ska jag, dottern med man och barn på besök till din stad :) Jag vet att det finns en hel del att kika på men kom gärna med "måste ni besöka" förslag :)
Nu packa ihop och fara till jobbet.

Kramen
Stina

Fröken Grön sa...

Vackra Uppsala!
Vet du, jag har inte varit där på över 25 år... Det har inte blivit av, eftersom jag inte längre har några familjeband dit. Skulle vara kul att få återuppleva min barndoms gata och mina gamla stråk i Hågadalen någon gång.
Hoppas du har en riktigt skön helg!
Kram!
/Anna-Karin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vi frågade en kollega på jobbet hur han kunde vara så lugn, jag har valt bort och stressa sa han. Så det går, man kan göra det valet. En sån här promenad gör gott och man minns den.
Ha en skön lördag
Kramar
AnnaMaria

tinajo sa...

Fina bilder! Jag tycker kyrkogårdar triggar fantasin, jag brukar alltid titta på de gamla gravstenarna och undra lite vilka de människorna var och hur deras liv såg ut. :-)

Johanna sa...

Det där om att semestra i sin egen stad är inte så himla dumt! Varje gång jag åker in till centrum i Göteborg blir jag förvånad över hur många butiker, restauranger och hus som jag ej känner till.

Ja du, det här med stress. Själv har jag nog aldrig känt en sådan stress som jag har gjort det senaste året. Jag hoppas att jag kan få bort en del av den nu i sommar och "börja om" med livet till hösten igen.

Dina bilder är fantastiska, som vanligt:))

Kram Johanna

Hanna sa...

Så fina bilder från din stad.
Kram
Hanna

Flower of Fame sa...

Du är klok du. Stressa är det sämsta man kan göra. Ser mysigt ut i din stad. Ja man ska njuta av allt i sin närhet . Kram Pernilla

My everyday life sa...

Ja det är verkligen allt för sällan som man är turist i sin egen stad. I Halmstad händer det massor på sommaren men på något sätt orkar man inte vara med utan håller dig hemma eller hemma hos vänner tills turisterna åkt hem. Kram Nina

VisaLiza sa...

Trevligt det där med att vara turist i sin egen stad. Vi gjorde det mycket när vi nyss hade flyttat som ett sätt att lära känna vår nya plats. Älskar verkligen Uppsala men det är nog tio år sedan jag var där sist. Tycker precis som du om kyrkogårdar. Det är en plats för eftertanke. Kan inte låta bli att fundera över vilka människorna bakom namnen var. När jag ibland har skrivkramp kan en kyrkogård vara en bra plats för att få igång kreativiteten. Har kommit på många karaktärer på det sättet. Kramar Liza

Bara Sara sa...

Vackra bilder!!
Jag växte upp i Värmland och tyckte att det var sååååååå tråkigt, vad fanns att göra? Som sommarjobb hade jag sen under studier jobb på turistbyrån i Arvika och då ändrade jag mig, lättare när jag ställde mig ”lite utanför” och kunde se den vackra staden och det vackra landskapet mer ur en betraktares öga!
Kram Sara

Ewa`s Galleri sa...

Bra tips att turista i sin egen stad ,man blir hemma blind
Vilka härliga bilder
Ha en skön söndag

Helén i Vilrummet sa...

Jag håller med dig, kyrkogårdar är en fridfull plats. Och fina bilder du bjuder på idag.

Det är sant som du säger, man turistar sällan i sin egen stad. När vi flyttade till Linköping från Skurup i Skåne 1982 (jag var 9 år då) så kom släkten på besök, då fick vi passa på att besöka vår nya stad och se det som fanns att se. Men sen har det inte blivit mer.

Kram Helén

Anonym sa...

Som vanligt så meditativt vackra texter och bilder du förmedlar. Det ger en stunds stressfrihet bara att läsa dina ord. Snart skall jag också guida en kär vän genom vår vackra stad som ju absolut är den vackraste nu på sommaren! Tips till inlägg från ovan är : Botaniska trädgården, Domkyrkan, Stadsparken, Gustavianum, eller varför inte ta en tur men någon av båtarna som utgår från just stadsparken..den ena går till Wik och den andra till Skoklosters slott! Anette W

Good Enough sa...

Kloka du, vad vackert du skriver. Strosa, njuta, ta in omgivningen. Låter underbart!

Kram M