När jag är ledig...

Temat på fotoutmaning är: när jag är ledig.
Mina lediga dagar är heliga. Då finns inga måsten.
Att städa på en ledig dag är förbjudet, lika med tvättning.
(fast på semestern så ytdammsuger jag förstås)
En ledig får det vara som det är och bli som det blir.
 Jag äter gärna frukost i sängen efter långpromenaden med pälsbollen.
Helst med en bok.
Just den här boken...vilken bok!
 Jag låter saker hänga där dom hamnade dagen före
 Träffar någon jag tycker om för ett glas vin eller en liter kaffe.
På mitt jobb så är det inte ofta jag kan lägga bort telefonen och ta lunch.
Det är vanligt att gå därifrån senare än jag egentligen ska.
Ofta högt tempo och flera bollar i luften.
Tidiga mornar och ibland blir det sena kvällar.
Jag älskart nästan alla dagar.

Men när jag är ledig handlar allt att låta tiden vara kravlös och njutningsfull.
Att inte vara "duktig, ambitiös, eller prestera", för vem bryr sig egentligen?
Om det ligger några gruskorn i hallen kan man alltid kliva över dom kornen.
Jag pysslar hellre, eller umgås med människor jag tycker om.

Idag är min sista semesterdag.
Jag vaknade 04.23...som om kroppen gjort sig redo för att jobba redan.
Jag lyssnar på Bob Marley, har tänt rökelse och tagit fram lite pysselsaker.
Det var visst några som ville ha armband så det ska dom få.

Om ni vill se flera fina bidrag så kollar ni här och här

Kram Hannis

Ps. Pezze, jag kan inte kommentera hos dig av någon anledning.
Fotlänken är köpt på Tradera=))





18 kommentarer:

Anci sa...

God morgon! :)
Fler som vaknar tidigt ??

Din blogg är fantastisk, du är ovanligt kreativ och så är du så snäll som kommenterar hos mig.

TACK !!!

Stor kram
Anci

Ellinor sa...

Somnade 2.30 i går kväll och ändå vaknar jag 6... Hopplös på att sova på morgonen! Hoppas din sista semesterdag blir så där skön! Jag njuter verkligen denna sommar och mycket beror väl på solen och värmen. Jag har 2,5 helt kravlösa/oplanerade veckor kvar och det känns helt underbart!
Hoppas jobbstarten känns ok och att du får ha lite semesterlunk kvar ett tag till!
Kram
Ellinor

Flower of Fame sa...

Din inställning är så fin! Härlig bild när kläderna hänger däruppe. Tolkningen är så jag skulle vilja vara. Ha en härlig sista ledig dag. Fortsätt med din härliga inställning fast du börjar jobba. Kram Pernilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Helt rätt, man ska njuta av ledigheten, och speciellt sista dagen. Tack för boktipset.
Kramar
AnnaMaria

Karin sa...

Verkligen lediga bilder, ha det bra i sommarsolen innan du börjar jobba igen Karin

Good Enough sa...

Att njuta av lediga dagar är en fantastisk kontrast till det kravfyllda dagarna. Precis som du så älskar jag båda men det är just skillnaden som förgyller livet.
Själv är jag på väg in i det kravlösa livet och ska inte ens leda pass på semestern - det du ;-)
Men vakna tidigt (inte lika tidigt som du dock) kommer jag nog göra. Jag älskar att njuta av lugnet på morgonen.

Lycka till på måndag, jag saknar dig här hemifrån.

Kramen M

tinajo sa...

Jag har samma inställning som du - det viktigaste är att verkligen ha semester när jag är ledig, städning osv finns kvar till andra dagar. :-)

Mamma med ambitioner sa...

Vilka härliga rader. Tänkvärt som vanligt. Hoppas du får en fin söndag och att det känns ok att börja jobba igen. Jag har tre veckor kvar och hoppas på lika fint väder hela tiden. Du kan tro att det gjorde mig gott att vara i Montenegro och den härliga värmen. Kunde röra mig så mycket lättare och var efter ett par dagar inte alls stel på morgonen. Funderar på om bastu vore ett komplement här hemma ? Har du någon erfarenhet av det?
Stor kram Kristina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tjing
Du pratar med en riktig datanörd, Stockholm?? Men idag typiskt nog funkade det, bra men typiskt. Tydligen har google släckt ner vissa funktioner, vi lär nog snart märka en massa konstigt, tyvärr.
Kramar
AM

My everyday life sa...

Helt rätt inställning. Känner igen mig i det där och plötligt får jag inget gjort. Har ett socialt arbete och nu under semestern får jag inte ens tummen ur att ringa någon. Vill bara ta dagen som den kommer och inte planera in något.

Synd att din semester är slut :(

Men kvällarna och helgerna finns ju kvar. Kram Nina

Malin - Stjärnflocka sa...

Härliga bilder!!! och tack för boktipset! :)
Kram Malin

VisaLiza sa...

Klokt att se den lediga dagen som helig, det har jag svårt att göra. När man är sin egen är det svårt att se gränsen mellan arbete och ledighet, särskilt när det dessutom är bästa kompisen man jobbar med. Skulle behöva lite mer av kravlöshet känner jag. Hoppas du känner dig nöjd med din semester och känner dig redo för ännu ett arbetsår. Kramar Liza

Anna S sa...

Så härligt att du kan koppla bort måsten när de inte finns där.
Du är en inspiration för mej på många sätt. Helt rätt att låta saker ligga tills man känner att det är läge att plocka bort eller plocka undan.

Önskar dej en härlig sista dag på semestern och en fin måndag!

Kramar Anna S

Bara Sara sa...

En helt underbar tolkning, att vara ledig och bara ta det som det kommer!!

Har en fråga till dig ang kamera eller rättare sagt hur du hanterar dina kort över i blogg? Med min nya kamera som har så sjukt mycket megapixlar uppstår ju nu behovet av att krympa ner korten en aning och sen upp på bloggen. Lite nyfiken på hur du gör med sånt här? Om du har lust att svara..

Gärna på mailen.. varabarasara77@gmail.com

Kram och ha det bra på jobbet!!
Sara

svart vitt och rött sa...

Härliga bilder som speglar ett ljuvligt lugn! Ha det gott!

Edith och jag sa...

Vilken härlig inställning du har till ledighet (som till så mycket annat i livet)! Och finfina bilder som vanligt. Du är duktig på att förmedla känslor genom text och bild :)
Kram Maria

åse sa...

Precis så som en ledig dag ska vara. Härlig inställning. Kram

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Trodde väl det.. jag var inne här igår och skrev en kommentar men jag var tydligen inte inloggad märkte jag när jag gått igenom hela blogglistan och skrivit lite:/'Jätte fin stol verkligen, vilken skillnad det blev från innan.
Just nu är jag inne i kakfatstillverkning men börjar känna mig sugen på att göra lite inne nu:) mycket man vill göra hihi.
Ha det så härligt.
Kram Jennie