Att ta hand om en spegel

Den här spegeln kom jag hem med från landet.
Den har tillhört en person som inte är med oss längre och min vän tyckte 
att den skulle passa hemma hos mig. Jag har lite svårt för det där med guld
på saker. Mest för att jag har fått för mig att det inte funkar hemma hos mig 
med den inredningen jag har. En sån där knäpp fixidé kan man kalla det...
Men när det gäller den här så tar jag tillbaka det tyckandet lite.
Ett sånt där lyxproblem när det gäller inredning!
 Kommer ni ihåg den trasiga ljusstaken som jag inte visste vad jag skulle 
ha den till? Den fick en plats nedanför. Passade in där på nåt sätt.
När jag var liten så var jag så fascinerad av den är kvinnan.
Hon var alltid så fin, i högklackat och med målade läppar.
Smycken som rasslade, tung parfym och lite filmstjärnelik i ett barns ögon.
Och igår när jag satte upp den här kunde jag höra hennes skratt.
Lustigt det där med hur saker kan väcka minnen till liv.

Kram Hannis

Ps. Anna.S Hoppas att du har det bra!
Kram




27 kommentarer:

Edith och Jag sa...

Kan väl hålla med dig om det där med guld men spegel och ljusstaken ser ut att passa perfekt hos dig :)
Ha en fin dag!
Kram Maria

Kia sa...

Jag är inte heller så mycket för guld på saker men den var ju lite cool med gladiatorvagnen på.

Saker, lukter, musik och ställen förknippar man med personer även om man inte tänker på det.

Ha en toppen dag!
Kram Kia

OlgaA sa...

Hej Hannis!

Vilken fin gåva... och kul att du kunnat hitta platsen å de ändå, fast det var guldig ;)

Passade bra i omgivningen, kan jag tycka :)

kram/Olg@

Hajan sa...

Snälla lilla fina Du, det är ju en jättefin spegel, sådana letar folk efter.
Måla inte över guldet på den, men det är klart det gör du ju som Du vill.

harriet

VisaLiza sa...

Otroligt tjusig spegel. Min farmor hade en liknande när jag var barn och jag verkligen älskade den. Intressant det där med hur saker fungerar som minnestriggare. Inom etnologi jobbar man mycket med forskning om minnen som utgår från olika föremål. Kramar Liza

Arja sa...

Halloj!
Blev riktigt snyggt med spegeln hemma hos dig, det var nog meningen att du skulle ha den :O))
Mysigt du har haft det hos dina vänner, sådana är guld värda.
Ser helt sagolikt ut i ditt "sovrum".
Ha d gott kram Arja

svart vitt och rött sa...

Den passar in alldeles utmärkt, guldig och allt :-) Maffig spegel!!! Vilken tur att du fick äran att ha den... ärvda saker väcker helt klart minnen!

Vad kul att du gillade DIY:et! Jättekul!! Du hittar säkert skålar nästa gång... svart och vitt blir skitsnyggt!

Ha det gott!

Anna S sa...

Så fint att få ärva en spegel. Jag är likadan som dej där, har fått för mej att jag inte kan ha guldtoner framme hemma. Allt som är guld eller bronsfärgat brukar jag spraya i matt metall eller silver, mest. Men inte arvegods, de känns liksom heliga på sätt och vis.

Tycker spegeln med ljusstaks-damen passar jättefint in i din inredning. Det bryter av på ett icke-störande sätt.

Lustigt det där när saker man har passar ihop och hittar varandra fastän man inte visste om, eller var man skulle ha dem framme från början. :-)

Kram till dej och hoppas att du och Pälsbollen har det fint!

My everyday life sa...

Vad tjusig den var, gillar den och ljusstaken är perfekt under. Alltid kul när det finns en historia bakom en pryl. Ha en go sommar. Kram Nina

Team Åsgård sa...

Jag tror inte heller att guld passar hos mig. Är inte särskilt guldig av mig liksom. Men den där spegeln var jättefin!

Helén i Vilrummet sa...

Men å så vacker! Det är skillnad på guld och guld. Den här var jättevacker. Jag hade blivit arg på dig om du målat om den :-)

Kram Helén

Bara Sara sa...

Rätt roligt att man ibland får anledning att ändra sina värderingar!! Kram Sara

Good Enough sa...

Vad fint det blev! Förstår vad du menar med att saker kan väcka minnen till liv. Ibland när jag plockar fram minnes-saker känner jag både doften från den jag saknar och trycket mot bröstet när vi kramas.

Ta hand om dig.
Kramen M

Flower of Fame sa...

Det ser fint ut med spegeln och ljusstaken. Ser väldigt smakfullt ut trots att det är guld. Ha det bra ! Kram Pernilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Råläckert som sonen säger, ibland är en stilbrytning jättefin, här blev den absolut det. Varje gång du speglar dig kommer du minnas henne.
Kramar
AnnaMaria

Le petit jardin sa...

Vilken skön liten resa du haft med bara massa av njutningar reagge dans & poolhäng. Mysigare än så kan man knappt ha det & så en fin spegel med hem som dessutom är proppfylld med härliga minnen!!

Den blev ju fin hos dig

kram kajsa

Tina sa...

Jag gillar spegeln mycket, så snyggt med svart o guld till din fräcka stil dessutom! Jag tänkte faktiskt på dig igår Hannis, anade att du hade gillat läget!! Karl´n blir ju bara snyggare o snyggare ju...mums.

kramen

Angela sa...

jag håller med om att det är en svår stil att passa in om man inte har den sedan innan. däremot är jag sån som inte heller hade sagt nej utan jag hade försökt få de att funka. för de är så viktigt att behålla minnen tycker jag <3
Jag tycker att de ser ut som att du har lyckats få en fin plats åt den!
kram

Hajan sa...

Nej lilla gumman JAG MÅLAR INTE NU,
jag har målat sista tavlan var nog
för 8-9 år sen,så nu gör jag andra tavlor,ha,ha.

kram Hajan

Johanna Stålros sa...

Hihi du är ju för fiffig- som hittade en förtjusande plats till den trasiga ljusstaken;) Kan ju hända att du tar fram sprayfärgen om ett tag;) Kram

Choices By Annie sa...

Så fint det blev, jag har börjat gilla guld mer och mer kanske att man tröttnat på allt silver som synts överallt. Här börjar i alla fall guld smygas in mer om mer och jag gillar det;)

Önskar dig en fin dag
Kram
Annie

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Provar igen, osäker om kommentaren gick fram.

Har oxå varit lite rädd för guld så jag tror jag förstår vad du menar...men nu Hannis..nu är vi inte rädda längre..det är riktigt coolt !!!

Kramelikram

Kia sa...

Mera pengar är väl ett bra tecken på att hon inte vill hem. : ) problemet är bara att hon inte har plats i väskan för shopping!!

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Mamma C sa...

Nej, måla inte över guldet på den här snygga spegeln. Tycker den verka passa perfekt.
kram Mamma C

millandante sa...

Ja de kan verkligen väcka minnen till liv:) Spegeln är verkligen fin och den sticker ut, precis som den kvinnan gjorde:)

Nu ska jag läsa ikapp... har ju semester;) Härligt att blogga igen!

Varmaste kramen <3

Gabriella sa...

Jag har inte heller varit så mycket för guld i inredningen förut, men ända sedan jag fick en liten spegel med guldram av min morfar för drygt ett år sedan har jag mer och mer börjat gilla guld och koppar.
Fina minnen du beskriver! Härligt när dofter, musik, ting och människor påminner en om fina minnen och situationer=)
Kram

åse sa...

Åh så vacker, förstår att den fick följa med hem till dig. Ha en fin fredag . Kram