På Fyristorg

Vi har ett fint litet torg i Uppsala som heter Fyristog.
Ligger bredvid ån som flyter genom stan och mitt i mitt favoritområde.
Dit cyklade jag ganska tidigt  igår morse.
Och där går jag runt och snackar lite med dom som säljer.
Sånt dom odlat, plockat och lagt kraft i. Finns mycket kunskap här.
Och mycket skratt.

 Damerna skrattar åt mig och kameran och säger:
Nämen, akta så inte våra nariga händer kommer med på bild.
Och jag säger att det är det vackraste jag vet.
Människor som har levt, som är lite skitiga av jord och arbete.
Nu tycker jag inte att dom här händerna var så ovårdade som dom själv tycker.



Jag cyklade hem med krasse, rabarber och jordgubbar i cykelkorgen.
Så det blir rabarberpaj idag!

Kram Hannis

15 kommentarer:

tinajo sa...

Jag älskar att gå omkring bland små torgstånd - det brukar dofta så gott också. Hoppas du får en fin söndag! :-)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var en härlig osvensk känsla över det här, du förmedlade känslan av morgonen och torget så bra. Underbara bilder.
Kramar
AnnaMaria

Malin - Stjärnflocka sa...

Så mysigt det låter!!! :)
Kram Malin

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

så härligt med rabarberpaj! Det är ju verkligen sommarsmak tycker jag..
Nu ska jag läsa vidare neråt för har nog missat lite läsning sista dagarna.

VisaLiza sa...

Det är verkligen ett trevligt torg. Många år sedan jag sist var i Uppsala men det är verkligen en stad jag tycker om. Den har lite småstadskaraktär fast den inte är särskilt liten. Gott med rabarberpaj, här i Hult funderar jag på att koka rabarberkräm. Liza

Flower of Fame sa...

Låter mumsigt! Fina bilder! Kram Pernilla

Kavallinskan sa...

Vilka fina bilder och rabarberpaj är mums!
Kram viktoria

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej på dig fina du !

Härligt att kunna handla på torget.
Mysigt med denna årstiden.
Mums med pajen....vi åt våfflor nu ! :)

Ha en fin fortsättning på helgen !

KRAM FRÅN MIG

Villa Björkenäs Backen sa...

Visst ska det synas påmhändern att man lever.
Jag har typ vita fingrar nu...har hu målat tK som bara den ;)

HA det ! Kram

Mamma C sa...

Härligt när man kan gå och handla på torget. Vi hade så förr här i stan. Men nu är det mer loppis än trädgårdshandel.
Kram mamma C

Tina sa...

Jag älskar torghandel, drar mig gärna till sådana vart jag än kommer i världen!

kramen

My everyday life sa...

Ja det blir lite mer gediget att handla så. Mysigt och mer personligt och det känns roligare att äta råvaror direkt från bönderna. Hoppas att du känner dig lite mer utvilad efter helgen. Kram Nina

Edith och jag sa...

Så mysigt det låter! Det är något speciellt med att handla på torg tycker jag. En helt annan känsla än att handla i butik.
Kram Maria

svart vitt och rött sa...

Varenda stad borde ha ett torg med handel! Det är en speciell känsla att strosa runt och, precis som du gjorde, komma hem med massor av gott :-)

Le petit jardin sa...

Riktigt myspys

kram kajsa