När man tar fredag

Jag skulle grilla men nej, jag kände att jag behövde annat.
Så på vägen in från hundens promenad avbokade jag allt.
Inte bara grillning utan precis allt som var inbokat, den här själen behöver vila.
Så istället går jag raka vägen ut på balkongen, kastar av mig pjucken och 
andas ut med en tidning och en kaffe. Fy fabian så skönt det är att bara vara.

 Om någon undrar över skynket så blir sitsen så varm att det är oskönt.
 I en hink har jag planterat ihop flera pellisar.
Här satt jag tills solen slutade skina.
Precis vad jag behöver för att inte bli en allt för odräglig människa.

Och idag blir det lugnt.
Jag ska fixa med tyget i taket och äta middag med några ur flocken.
Det blir lugna lördagen med andra ord.

Kram Hannis



22 kommentarer:

Mina drömmars hus sa...

Bravo, man ska göra det som känns rätt. Du är duktig på det du.
Ser riktigt skönt och avkopplande ut.
Önskar dig en riktigt fin lördag
kram
AC



Catarina Alexandersson sa...

Klokt val, man ska låta själen tala :)
Skynket var ju riktigt fint där :)
Hoppas du är utvilad och får en fantastisk lördag!

Kram Catta

Melody Shih tzu sa...

Fina foton och en sådan där dag ska det bli här i morgon, där själen får råda! Det finns alledes för mycket inbokat den här tiden på året, men det är ju nu man ska njuta av naturen och som du skriver "bara vara"! Ha det gott!
Melodys matte

Kavallinskan sa...

Låter härligt..precis vad man behöver ibland!
Nu ska jag sätta mig på tåget till Gävle för lite shopping med barnen :)
Hoppas du får en kanonfin lördag!
Kram viktoria

Fröken Grön sa...

Så jäkla klokt, Hannis.
Ibland måste man dra i handbromsen och pausa.
Din balkong ser makalöst inbjudande ut; där förstår jag att du vill vara!
Hoppas solen skiner på dig och Uppsala idag med.
Kram!
/Anna-Karin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Instämmer i kören här över, det var bra beslut. Ibland behöver man liksom andas ikapp med sig själv.
Skynket var fint, stolen ser sval ut.
Må gott och kramar
AnnaMaria

Hajan sa...

Det där med Balkong kan vara lurigt. Så bra att Du bokade av allt och bara njöt. Jag var ensam hela dagen i går, det gör mig inte ett dugg. Jag åt min middag på Balkongen vid 14,00 tiden ungefär.
Jag tog 2 glas Tingsryd 2,8 % till. Telefonen ringde, men jag hade den i förklädesfickan. Min son
sa , sov Du ? Jo det gjorde jag klockan var halv fem. Men så
skönt det var, utom i benen jag var
bara hälften så lång, ha,ha svårt
att räta ut mig. Förlåt det långa
inlägget, men ibland bara det pockar på.
kram Hajan

VisaLiza sa...

Tror att det är alldeles nödvändigt att göra så ibland. Själv är jag dålig på att lyssna på kroppens signaler och resultatet blir alltid en alldeles odräglig Liza. Bra att du bestämde dig för att bara vara ett slag. Liza

tinajo sa...

Låter skönt tycker jag, jag behöver själv lugna stunder mellan varven. :-)

LissenTo sa...

Så blir min melodi, resten av helgen. Bara vara, efter intensiv arbetsperiod. Igår var jag ut med tjejerna

Kram
Lissen

Anna S sa...

Ibland behöver man bara landa i sej själv. Bra gjort av dej att avboka tycker jag! Det är viktigt att ta hand om den mentala och själsliga biten.

Hoppas att du får en fin lördag med god middag!

Kram!

Flower of Fame sa...

Låter som en härlig stund. Ibland är det skönt att få vara för sig själv och bara vara . Klokt! Kram Pernilla

Kia sa...

Vad skönt!
Ibland behöver man bara få vara sig själv för en stund!

Pion har jag planterat i min rabatt. Har aldrig haft förut så vi får se hur det går??

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Edith och jag sa...

Åh så skönt det låter! Tror att min själ också behöver vila och idag har jag verkligen försökt att bara vara. Men jag är liksom inte världsbäst på det ;)
Helt ljuvliga pionbilder du visade i förra inlägget!
Kram Maria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Precis rätt att göra när det känns...enough...man kan inte göra allt själen måste få hinna med...
Önskar dig en fin helg!
Kram,
Regina

Home2tiny sa...

Klokt att ta den där stunden, vara själv o njuta av att ha en hel helg framför sig. Balsam för själen o bästa medicineringen att bara vara. Kramisar Tina

Min plats i solen sa...

Hej Hannis!

Du är så klok vännen. Som lyssnar till kropp och själ. Som pausar när det behövs. Jag tror vi är många som borde lära av dig. Och ibland behöver vi säga nej för att kunna säga ja till oss själva.

Tack för all värme hos mig. Jag blir alltid lika glad av att läsa dina ord. Alltid lika värmade. Och här hos dig smyger jag omkring och låter mig inspireras. Som alltid.

Ta hand om dig där på din fina balkong och ha en fortsatt avkopplande helg.

Kram Lotta

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Du är bäst...heja Hannis !!! Att hinna ikapp sig själv är klokt !

Kram till dej !

Systrarna Hjertén sa...

Eller hur! Ibland blir det bara för mycket med ALLT även om det r trevlig och roliga saker som ska göras. Ibland behöver (i alla fall jag) ha det lite trist och tyyyst!

Ha det gött!
Frida

P.S. Härliga bilder, doftar sommar!

Anonym sa...

I have a 58 inche tv plasma which has a cracked screen could you give me a price on
a new sceen for my samsung

Here is my page; LG 42ls5600

Good Enough sa...

Kloka du som lyssnar på kroppen. Låter som du fick den bästa fredagskvällen.
Kram

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Du gjorde helt rätt i att avboka, jag tror man ska lyssna mer på sin egen känsla och lita på den! Ibland behöver man bara få vara och inte göra någonting alls, det är såå skönt!
Så fint med tyg i taket! Jag ska visa min butik snart ska du få se, jag var tvungen att sänka taket lite då det var jätte högt och så fula lysrörslampor, hängde oxå upp tyg/duk i taket.
Bilder på betongbordet kommer oxå, ska bara betsa underredet först. Vilket tror du blir bäst, svart eller grå bets? Det är svarta plåtstolar oxå till.
ha en fin dag nu.
Kram Jennie