När man fyller år

Idag är det min dag. Jag fyller fyrtiotvå.
Jag och pälsbollen har varit på promenad, jag har duschat länge i doften av Ortigia.
Och lagt mig i sängen igen med en bok.
Om man somnar klockan nio en Fredag då är man vaken så här tidigt.
 Jag gav mig själv en för tidig födelsedagspresent för ett tag sen.
Ett armband med vita stenar och silverkulor.
Det bär jag nästan varje dag.
 I fönstret står mitt te och luktar gott.

När jag kikar ut från min tygvärld så ser jag det här.

Jag läser några rader i en bok om en kvinna som känner ömhet över alla sina
sidor, alla dom olika personer hon varit och är. Och börjar tänka på det som
varit, under mina korta fyrtiotvå år. Alla mina sidor och alla drag som är mina.

Jag har valt att leva ensam. Den valda ensamheten är viktig för mig.
Det är något jag tycker om. Det betyder inte att jag inte har relationer.
Familjerelationer, vänskapsrelationer, kärleksrelationer.
Det betyder bara att jag har valt ett annat sätt att leva.
Mitt sätt, som jag vill och trivs med. Även om andra har svårt att förstå det ibland.

Och jag tänker på hur mitt liv har varit och hur det är nu.
På sena nätter, hemvinglandes med tjejgänget. 
Resorna, hemligheter, kärlek.
På att bli lämnad och att lämna. Svika och bli sviken.
Människor som dött och dom där nya som fötts.
Barnen, alla väninnors barn, väninnorna som fick barn så tidigt i livet att vi alla hjälptes åt.
Barnen som jag burit, hämtat och lämnat.
Och älskat som en del av mig. Och som nu lever egna liv.
På skilsmässor, min och vänners, gråten och sen nystarten.

På skratten, dom där skratten.
Gapskratten på en strand eller på ett vardagsrumsgolv.
Arbete och fritidsintressen.
På den där känslan av att hitta tillbaka till sig själv.
Att älska sig själv för den man är, med alla sidor.
Både dom mörka och dom ljusa.
Inte alla dagar men ganska många. Många fler nu än förr.
Och då tänker jag att det är en förmån att få leva livet på livets villkor.
För det är genom det jag har blivit den jag är.

Och vi gjorde det igen för några dagar sen, några av tjejerna.
Vinglade lite mindre än förr, åkte hem lite tidigare än förr  men ändå.
Så skrattade vi, gapskrattade för att jag började sjunga Edith Piaf.
För det kan man göra utan att tycka att det är pinsamt när man är fyrtiotvå.
Och då kan man ta emot applåderna också, från taxichaufförerna.
Inte för att sången var vacker utan för att en av oss skrattade så hon ramlade omkull.
Och reser sig och hojtar: Jaja, grabbar, jag bjuckar på den!
Jag flinar fotfarande åt det.

Och när jag tänker efter så känner jag som hon i boken just idag.
Känner ömhet över alla dom sidor som är jag.

Och på sin födelsedag får man bestämma vad man vill göra så
jag ska möta upp några vänner och shoppa till mig själv.
Och förstås presenter till en liten kråka som fyller åtta imorgon.
Dagen efter sin fasters födelsedag. Så vi firar lite ihop då också.
Och ikväll ska jag dricka en amaretto till i solen minsann.
Fina dagen till er/Kram Hannis


27 kommentarer:

Anci sa...

Ett stort Grattis och jättemånga lyckönskningar på din dag !! Jag hoppas att den blir mer fantastisk än du tror.
Du är en underbar person med en fantastisk blogg som jag beundrar. Här får jag både tröst, hopp och inspiration. Tack, min vän !
Fira nu ordentligt !!

En stor födelsedagskram
Anci

svart vitt och rött sa...

Stoooort grattis på din dag!! Hoppas att du får en alldeles underbar dag! Grattis, grattis!

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Åååå...det är så mjukt,vackert och finstämt det du skriver ! Tänk att få känna ömhet över alla sina sidor...det är något varsamt över det och varsam om sig själv det ska man va !!!

Jag önskar dej en riktigt behaglig och fin födelsedag.. shoppa ordentligt och grattis till lilla kråkan oxå !!!

En stor och innerlig Kraaaaaaaam

Nilla Nyfiken sa...

Hurra och grattis till dig idag !!! Du är så duktig på att uttrycka dig i ord och bild. Vackert att läsa. Önskar dig en toppendag!

Kram
Pernilla

Fröken Grön sa...

Stor varm grattiskram till Blogglandias klokaste, varmaste, mest välskrivande kvinna! (För att inte tala om bästa fotograf!)
En riktigt härlig födelsedag önskar jag dig! Det verkar ju onekligen som att den har börjat bra.
/Anna-Karin (snart 42 hon med)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis finaste Hannis. Så fint skrivet, du är en vacker människa, både på insidan och utsidan.
Massa kramar
AnnaMaria

tinajo sa...

Fint inlägg och stort grattis på din dag! :-)

Arja sa...

Halloj!
Följer din blogg men har inte kommenterat tidigare. Men tyckte att det var en fin dag att göra det på just idag :O))
Ett stort grattis på din födelsedag och ett riktigt fint & tänkvärt inlägg ♥
Ha d gott kram Arja

Stina sa...

Grattis på din dag finaste Hannis!
Hoppas du och lilla kråkan får en fin dag tillsammans.

Största kramen!

Mina drömmars hus sa...

Grattis fina du. Hoppas din dag blir underbar. Att välja är en del av livet, alla gör vi våra val och det viktigt att känna sig nöjd.
Stor kram till dig idag
AC

Anna S sa...

Så härligt du skriver. :-)

Stort grattis på din dag! Låter helt rätt det du ska ägna dagen åt, med vänner, shoppa vackra saker åt dej och Kråkan.

Jag känner igen mej i det du skriver om självvald ensamhet. Jag behöver verkligen mycket tid bara för mej själv, att landa och samla ihop mej. Det har nog alltid varit så för mej, på sätt och vis.

Önskar dej en härlig födelsedagslördag! Kram!

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Stor grattis kram till dig idag!!
Låter som en perfekt födelsedag som du tänkt dig:)
Fint du skriver och det bästa av allt är ju ändå att det är så du vill ha det och trivs med det. Jag tror ofta att personer runt omkring tycker synd om när andra bor ensamma för säkert är det så att dom skulle nog aldrig klara att vara själva, som du säger så är du ju verkligen inte ensam:) du har ju mycket fint runt omkring dig som helst.
Fina dödskallarna blev du!! Du får gjuta upp ett lager för du kommer nog få beställningar där. Den där formen i latex, handen, verkar vara ungefär lika lätt att gjuta i som min madonna!! Har inte ens försökt en gång till för blir så trött på sådant som inte är smidigt.
Ha nu en jätte fin och mysig dag på alla sätt.
Kram Jennie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Fina,kloka Hannis...dina rader berör och påminner oss om hur viktigt det är att vara ödmjuk mot sig själv och bejaka insikten om att det är livet och erfarenheterna som format oss.

En varm kram och ett stort grattis på din födelsedag...hon leve...
Kram,
Regina

Helén i Vilrummet sa...

Stort stort grattis på din födelsedag. Jag älskar ditt inlägg. Du är klok du. Hoppas dagen blir så där alldeles underbar.

Kram Helén

Good Enough sa...

Fina Hannis. Vilket underbart inlägg! Visst är livet magiskt när man tänker på det, med alla sina sidor.
Jag tycker ditt liv verkar fyllt av kärlek, djup, bredd, klokhet och upplevelser.

Stort varmt Grattis på din dag. Allt gott önskar jag dig!
Kram Monica

Huset nummer tio sa...

Du vackra kvinna med de vackra orden som berör. Stort tack och ett stort stort grattis på din dag.
Kram
Annie

Flower of Fame sa...

Ett riktigt stort Grattis! Hoppas du har och får en härlig dag. Du verkar ha en fantastisk tillvaro. Fortsätt att njuta av den. Kramar Pernilla

Ellinor sa...

Grattis, grattis, grattis till dig. Och så fint du skriver. Det är viktigt det där. Att tycka om sig själv precis som man är!
Hoppas det blev mycket shoppat och att du har den finaste av dagar!
Kramen
Ellinor

Johanna Stålros sa...

GRATTIS, så du fyller alltså dagen före mig;) Visst är det bra att man kan köpa sig en födelsedagspresent- så man verkligen får det där man suktat efter;) Massa grattiskramar från mig.

VisaLiza sa...

Som vanligt har du hittat orden som berör. Att välja att inte leva i en tvåsamhet betyder ju inte per automatik att man lever i en ensamhet. Tycker att du är en både klok och stark kvinna som vågar att göra livsval som inte stämmer överens med andras bild av de val man skall göra. Det viktigaste är ju att man själv är lycklig i sitt liv och då är allt annat mindre viktigt. Tycker din födelsedag låter helt underbar och din present är verkligen tjusig. Hoppas att ditt kommande år blir ett riktigt bra år. Kramar Liza

Lily sa...

Stort varmt GRATTIS i efterhand Hannis! Du är den klokaste jag vet. Du vet vad livet handlar om. Du beskriver känslor så perfekt...
Kärleken till livet. Att vara tacksam för den man är, och har blivit.

Underbara döskallar du gjutit..Är de svåra att göra? Såg en döskalle på en grindstolpe när jag gick hem en dag..Så himla fint.

Ha det gott
Många kramar Lily

snickaregardens.com sa...

Stort grattis lite efter. Så fint du skriver och så viktigt det är att tycka om alla sina sidor. Hoppas du fick en finfin dag.
Kram Maria

vitadrömmarobusigabarn sa...

Underbart skrivet!!
Och ett jättegrattis på din dag!!
Ljuvliga bilder
Kramar Tina

Anna Svensson sa...

Grattis i efterskott får jag säga som inte tittade in i rätt tid.
Roligt att få ta del av dina tankar. Jag har tänkt fråga dig om att du bor ensam och så men har inte vågat, kan ju vara känsligt. Jag tycker inte det är något konstigt val. Måste vara jätteskönt att känna så och vara trygg i det. Jag tycker t ex att jag själv är alldeles för beroende av min man, önskar att jag vore mer självständig....
Kram

LissenTo sa...

Grattis fina du!

Får lite tårar i ögonen när jag läser, över alla sidor i livet man upplever, skratten och gråten.

Det mjuka fina i det du skriver, berör mej.

Hoppas du får en fin start på den här veckan och vad fint armbandet är som du köpte.

Man ska unna sig själv finheter.

Kram
Lissen

Le petit jardin sa...

Så här lite blysamt sent säger jag HIPP HIPP HURRA till en fin 42 åring. Hoppas din dag var fylld med massor av värme, glädje och feel good. Din text var så fin, så rätt och så bra skriven och man känner igen sig..eller inte, blir berörd och tänker till. Vackert!!

kram kajsa

millandante sa...

Så fint skrivet Hannis, det ger kraft att läsa, härligt!