Ganesha

Under flera år samlade jag på figurer från den buddhistiska och hinduistiska läran.
Jag hade buddhor och shivor överallt.
Nu är dom inte lika många längre men häromdagen så hittade jag en som 
jag letat efter, Ganesha. Billigt på en butik. Och den skulle med hem förstås.

Det finns massor av historier om hur Ganesha fick sitt elefanthuvud.
Ses som visdomens gud och den som tar bort hinder.
"Allt du ber om med rent hjärta, det får du"
Nu står den i fönstret hos mig bredvid en passionsblomma.

Idag så är ett diy-tips från mig med här, om hur man gör en kruka i betong.
Finns mycket bra med i den här nättidningen!

Hoppas att solen skiner hos er alla.
Det gör den här efter två dagars regnande.
Vilket var bra för nu har mitt balkongbord ändrat stil, som jag hoppades på.
Mer om det sen.
Kram till er/Hannis


8 kommentarer:

Good Enough sa...

Jag har ett nyväckt intresse för buddismen o förstår din fascination. Ser fram emot att lära mig mer.
Önskar dig en mjuk söndag

Kramar

Anna S sa...

Härligt med fynd! :-) Vissa saker måste ju bara följa med en hem för att pryda sin plats.

Kram ! Hoppas att du har en fin helg.

Helén i Vilrummet sa...

Fin Ganesha du hittat. Extra kul när man kan fynda också.
Här skiner solen och jag sitter på altanen med paddan i knät och kikar runt i loggvärlden. Hoppas det fina vädret håller i sig.

Kram Helén

Choices By Annie sa...

Åhh den där buddha perioden har även funnits här. Tror jag hade ett tiotal statyer en gång i tiden. Nu är de sålda och förhoppningsvis glädjer det någon annan, fast fascinationen för religionen finns fortfarande. Fin Ganesha du köpt och suverän D.i.Y på LIVaLeva i år måste betong-gjutandet bli av.

Önskar dig en fin kväll
Kram
Annie

Mamma C sa...

Ett fint fynd du gjort.
Kram Mamma C

Bara Sara sa...

En fin gubbe, eller figur.. Ibland finner man det som kompletterar ett tidigare intresse eller en samling av ngt och då är det ju fint att kunna slå till! Hoppas du har en bra helg!! Kram Sara

Hemma på Sjuan sa...

Jag tycker det är jättefint med alla Buddhafigurer! Den figuren du visar har jag aldrig sett innan, jättefin.
Kram Suss

Maria-Snickaregården sa...

Här är en till som gillar buddhafigurer och har precis börjat upptäcka de hinduiska. Ganesha är en favorit.
Tack för tipset på betongkrukan, har börjat spåna på lite betonggjutning nu under sommaren :)
Kram Maria