Letar inspiration

Till varje vår och sommar så försöker jag sy något till mig själv.
Just nu letar jag inspiration i Gudrun Sjödens kataloger.
När mormor och mamma shoppat klart så får jag ärva katalogerna.
Det är färglatt vilket inte är min smak men det är däremot vida tunikor till tajta jeans.
Eller till långa kjolar, lager på lager av tyg, sånt gillar jag.
Just lager på lager är Sjöden bäst på!


Och efter som att kläder tar tid att sy och kräver tålamod så har jag börjat rita 
på ett mönster. Och valt tyget, som faktiskt är gamla gardiner, tunna sådana.
Vita och nästan genomskinliga blir dom en bra tunika, med ett snyggt linne under.
Jeans och converse till, japp nu är det snart vår!

Kram Hannis




24 kommentarer:

Mina drömmars hus sa...

Ah vad duktig du är. Fantastiskt spännande att se resultatet.
Ha en skön dag
Kram
AC

Vit dröm sa...

Men åh vilken grej, ska bli kul att se vad du pysslar ihop :)
Ha en härlig dag!
Kramar Anna

VisaLiza sa...

Önskar så att jag kunde sy men har inte haft tålamod att lära mig :( skall bli spännande att se resultatet. Liza

Huset nummer tio sa...

Åååå så spännande du måste visa oss resultatet senare.
Kram igen;)
Annie

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Låter som det kommer bli himla fint med vitt tunt tyg på den tunikan! Vad duktig du är, jag har nog inte tålamod till att sitta och sy, det räcker med att tråden går av en gång så åker nästan symaskinen i väggen:0
Ha en fin dag nu.
Kramar på dig.
Jennie

Rosenhäxan sa...

Hej Hannis Va inspirerande sy tunika av gardiner.
Den tanken gillar jag.
Ska bli kul att se resultatet.
Ha en fin vecka
Kram Gittan

Kia sa...

Jag har precis beställt mönster och tyg från Stoff & Stil. Gjorde det igår. Fast det var till barnen och till Zigges säng. Ska inviga symaskinen jag fick i julklapp, få se hur det går??

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Maria sa...

Såg ditt inlägg om Tradera, så sant så! Livsfarligt att gå in där.. när man har som minst pengar får man ett vinnarmail på en pryl man helt glömt att man budat på två v innan.

Du får visa dina nya kläder här sen. Jag är grymt impad av folk som kan sy.

KRAM

Nilla Nyfiken sa...

Jag blir imponerad! Sy kläder verkar svårt .... Jag har sytt en klänning men det var pust o stön minns jag, och samtidigt jättekul! Blir spännande att se vad du gör, kram!
Pernilla

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det var längesedan jag sydde något till mig själv... Gjorde det förr i tiden när jag var smal som en sticka. Då kunde jag inte ha några kläder, för jag var för smal, så då fick jag sy själv.
Men nu är det precis tvärtom... Och tygkostnaden blir väldigt dyr :))
Kram
MArie

Hajan sa...

mycket snyggt tycker jag,när man
är äldre som jag, så skyler
lager,på lager en del skavanker.
kram
hajan

TIDSOPTIMISTEN sa...

Vad duktig du är och vad stolt jag skulle vara om någon frågade något om mina kläder och jag kunde svara:
- Jag har sytt den själv!!! ;)
Den där översta röda gillade jag verkligen - fint när man fått lite brunfärg också !!

Kram Ullis

Ewa`s Galleri sa...

Oj hinner visst inte läsa några bloggar ,Har missat massor av fina inlägg hos dig
Så fint det blev med den svarta fondväggen
Du har sån energi och massor av ideer o projekt på gång
Spännande med din skapelse som du ritar mönster till,Gudrun har mycket fina modeller ,men som sagt lite för färg glatt även för mig
Ha en skön kväll

dianasdrömmar sa...

Ska bli spännande att se kram Diana

Bara Sara sa...

Vilket roligt projekt att ta tag i! Kram Sara

Edith och jag sa...

Så mysigt det låter att söka inspiration för ett litet klädprojekt! Själv syr jag nästan aldrig kläder längre. Synd egentligen när jag tänker efter.
Kram Maria

En Vacker Vardag ♥ sa...

Jag har en del Gudrun kläder.Jag gillar färg och mönster men är också helt behov av det lugna ibland. Går lite i perioder.

Det är alltid lika spännande och se vad du hittar på:)

Kram Lotta

tinajo sa...

Ska bli spännande att se sedan! :-)

svart vitt och rött sa...

Coolt att sy egna kläder!! Då får man ju det precis som man vill ha det :-) Perfekt ju! Önskar jag hade den gåvan... men nä, inte ett uns finns här av den varan :-)

Tina sa...

Beundrar alla som kan sy kläder och sticka, för det behärskar inte jag.
Blir kul att få se vad du klurar ut, allt du fixar med blir ju alltid toppen!

kram på dig bruttan!

Ewa`s Galleri sa...

När jag läst ditt inlägg hos mig började jag tänka på vad jag skrivit,så jag ändrade det till ett välordnat kaos, det är ju kaos i positiv bemärkelse här hos oss
Tack för tankeställaren
Ha en bra dag

Johanna Stålros sa...

åhh precis som de andra så ser jag fram emot att få se;) så du var här i S, säg till nästa gång så tar vi och ses på en fika vet jag;) Kramar

STENLYCKA sa...

Tack goa Hannis för dina alltid rara hälsningar.Är ingen bra bloggvän nu för det är så mycket som tar min tid. Hoppas snart att det lugnar ner sig och att jag kan besöka din vackra blogg lite oftare!
Kram och all kärlek till dig!
Raina

Home2tiny sa...

Önskar jag kunde sy mina egna kläder, måste vara hur kul som helst. Ska bli så spännande att se vad du designat o sytt för fint till dig. Kramisar Tina