Kontraster

Fotoutmaningens tema är idag kontraster.
Hade inte en aning tidigare i veckan vad jag skulle fota men igår hade jag
ett intressant samtal med en vän. Vi diskuterade det där med hur olika man
ser på vad hårt arbete är. Och då började jag tänka på när jag var i Gambia.
Och på kontrasterna jag upplevde där.
Så jag började kolla gamla bilder igen.

Byggarbetarna som inte har tillgång till maskiner.
Utan helt enkelt gjorde allt för hand, med vanliga spadar.
Inget konstigt för dom men för en av dom som var med på resan och jobbar
som byggarbetare var det en upplevelse. Dom skrattade gott åt honom och hans
frågor om hur dom får det att fungera. Det tar tid att bygga hus där kan man säga.
Kvinnor som bar tungt på huvudet.
Jag skulle förmodligen inte orka en timma...
Japp, det var dagens tolkning hos mig.
För flera tolkningar klickar ni här

Nu ska jag måla klart!

Kram Hannis




20 kommentarer:

svart vitt och rött sa...

Liknande såg jag i Thailand... då tänkte jag också på att det var kontraster... vilken värme de arbetade i, mitt på dagen!! Fin tolkning till temat! Ha en go söndag!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det kan man verkligen kalla kontraster, bra inlägg. Och vilken tjusig hållning dom får genom och bära allt på huvudet, man blir imponerad.
Kramar
AnnaMaria

Ewa`s Galleri sa...

Verkligen kontraster
Fantastiskt arbete de gör. Brukar tänka på det när nan tittar på gamla fantastiska byggnadsverk. Vilket jobb det ligger bakom
Ha en riktigt skön söndag

Åse sa...

Vackra bilder som riktigt visar kontraster . Ha en fin söndag.

Nyanser av vitt sa...

Ett tänkvärt inlägg Hannis. Jag brukar säga till min son då och då att vi som är lyckligt lottade ska stanna upp och tänka på vad vi har och inte vad vi vill ha. Viktigt att lära barnen att det finns många människor, även i vårt land, som inte har det lika bra som vi.
sköt om dig
Kram Agneta

Nillis sa...

Jag jisses det är verkligen kontraster... Tänkvärt, kram

Karin sa...

Ja visst är det otroligt vad man kan se när man är utomlands i kontrasternas väg, tänk bara på alla transportmedel man kan se. Ha en bra söndag Karin

Sirpa sa...

Mycket fina och intressanta bilder! Önskar dig en skön söndag!
Kram Sirpa

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Ja tänk vilka kontraster det är och vilka bra arbetsredskap som vi har egentligen. Snacka om handgjorda hus där!!
Ja ett fat är nog lite smidigare att gjuta än vad krukor är :)
Kramar Jennie

En Vacker Vardag ♥ sa...

Väldigt likt Indien.Och man blir väldigt påmind om kontrasterna när man är där.

Kram Lotta

Meam Die sa...

Vilka kontraster, snyggt tema! Jag bara måste säga... gillar din head jättemycket! Så vackra bilder/collage.

kram kram Malin

Mamma C sa...

Mycket bra bilder som verkligen visar stora kontraster.
Kram Mamma C

Le petit jardin sa...

Härlig tolkning av dagens tema!
Superfina foton

Kram Kajsa

Mina drömmars hus sa...

Vackra bilder och kontrasterna är stora. Svårt att förstå att det är sån skillnad i vår värld.
kram
AC

Fröken Grön sa...

Härlig tolkning, Hannis!

När jag var i Uganda blev jag helt fascinerad över hur coola folk där var till det här med tid. Saker och ting fick ta den tid det tog, och man levde verkligen för dagen. Kom inte bussen så kom inte bussen, då kunde man lägga sig i diket och sova en stund istället, och hade man fått lön på torsdagen så behövde man ju inte jobba alls på fredagen. Hade det varit här hemma så hade man blivit galen, men det fanns ändå något otroligt befriande över den där inställningen!

Må så gott och ha en fin måndag imorgon!
/Anna-Karin

VisaLiza sa...

Verkligen talande bilder du har valt. Afrika är något helt annat än här hemma. Känner igen det du beskriver från Namibia. Passerade ett vägbygge där en man målade de vita strecken på vägen för hand och dessutom var det nästan 40 grader varmt! Liza

Edith och jag sa...

Ja nog ser det ut att skilja sig en hel del från byggena här hemma :) Underbara bilder till temat.
Kram Maria

Bara Sara sa...

Ja ordet kontrast får en gärna att tänka på hur bra vi har det här, hur tufft andra kan ha det. I alla fall sett till det materiella! Fast det konstiga är ju att vi som har det så bra ändå stressar så mycket och som hela tiden vill ha mer, både sett till upplevelser och nya saker. Ha en fin vecka! Kram Sara

Mamma med ambitioner sa...

Vilka bilder och vilken resa. Den vill jag veta mera om. Jag säger som du, inte hade jag orkat bära något på huvudet. Maken min som är byggare från början hade nog virrat på huvudet åt deras fix. Nyttig vinkling för oss nordbor som vill få allt klart NU.
Kram på dig min vän.
Kristina

Tant Emma sa...

Ja där kan vi verkligen prata om kontraster. Tänk vilket jobb att få upp en byggnad helt utan maskiner och hjälpmedel. Imponerande.
Här hittar du förresten min tolkning:
http://tantemmasbravader.wordpress.com/2013/03/03/kontraster-fotoutmaning-vanner-emellan/